تاریخچه زنبور عسل (1)

تاریخچه زنبور عسل

زنبور عسل حشره ای بسیار پیچیده است که طی میلیون ها سال تکامل یافته و قدیمی ترین شواهد از وجود اولین زنبور عسل مربوط به دوران مززوئیک در روکشی از کهربا در میانمار پیدا و با 100 میلیون سال قدمت به ثبت رسید . این احتمال وجود دارد که تکامل زنبور عسل در شرق دور سرچشمه گرفته است. در آن روزهای اولیه، زنبورهای بیشتری مانند زنبورهای گوشتخوار بودند و خوردن پروتئین های جانوری مانند حشرات دیگر به جای شهد و گرده را در رژیم غذایی خود داشتند .

تاریخچه عسل در ایران
زنبور عسل در کهربا

تاریخچه زنبور عسل

امروزه در سر تا سر جهان حدود 20,000 گونه زنبور وجود دارد که اندازه غول پیکر ترین آن به 5 سانتی متر هم می رسد و کوچکترین آن در حد 2 میلی متر به عنوان کوتوله زنبورها مشهور است . بزرگترین اجتماع زنبور ها متعلق به زنبور عسل است و اغلب زنبورها به صورت انفرادی زندگی می کنند .

تاریخچه زنبورداری در جهان
زنبور وحشی گوشتخوار ژاپنی

دانشمندان بر این باورند که زنبور عسل برای گرده افشانی گیاهان بسیار کارآمد است و از میلیونها سال پیش تا کنون نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند . نحوه تشخیص ژل رویال اصل از تقلبی را بدانید.

کشف عسل برای انسانهای اولیه به عنوان یک تغییر بزرگ مانند کشف آتش و برداشت آن برای شکارچیان عسل بسیار دردناک بود . تنها راه ابتدایی برای مقابله با نیش زنبور عسل استفاده از دود و آتش بود که هنوز هم از همین شیوه در ارتفاعات نپال برای برداشت عسل وحشی استفاده می شود .

حمیدرضا سلیمانی

عسل گل افراز

ادامه دارد »»»

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *