گرده گل (گرده زنبور عسل) چیست؟ +۱۰ خواص گرده گل برای سلامتی

گرده گل چیست

گرده گل چیست یا همان گرده چیست؟ گامت نر گیاهان گلدار و به حالت پودر است . گرده هایی را که توسط زنبور عسل و با سبد گرده ( بخشی روی پای زنبور ) جمع آوری می شود را دانه های گرده و گرده زنبور عسل می گویند . زنبورها به صورت فشرده در دو سوم سلول های کندو گرده ذخیره می کنند و با یک لایه عسل روی آن را می پوشانند . زنبورهای جمع آوری کننده گرده ( ویا شهد ) به ندرت در طول یک دوره پرواز از دو نوع گل گرده یا شهد جمع آوری می کنند . به همین دلیل دانه هایی که توسط زنبور آورده (گرده زنبور عسل)می شود ، معمولا دارای رنگ یکنواخت و از یک نوع گل است .

گرده گل

گرده گل چیست؟

گرده گل که در لاتین با نام پولن یا pollen شناخته می شود، در واقع یک ماده بسیار ریز است که در انتهای پرچم گل ها قرار می گیرد. هر دانه گرده یک سلول نر گیاه بوده که باعث بارور شدن و تولیدمثل گیاهان می شود. گرده گل به وسیله زنبور های عسل جمع آوری شده و به عنوان غذای زنبور های جوان مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از کامل ترین خوراکی های طبیعت محسوب می شود؛ چراکه تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز انسان را دارا است.به بیان دیگر گرده گل، پودر نرمی است که معمولاً از میکرواسپور هایی که به وسیله گیاهان نر تولید شده، به دست می آید.

گرده های گل بعد از نشستن زنبور ها بر روی گل، به پا ها و پرز های بدن آن ها می چسبند و زنبور ها با جابه جا شدن و نشستن بر روی گل های دیگر آن ها را پخش می کنند.هنگامی که گرده گل ها از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می شوند، گرده افشانی صورت می گیرد که این عمل معمولاً توسط زنبور های عسل انجام می شود. در واقع زنبور های عسل به منظور تغذیه لارو های زنبور موجود در کندو، گرده های گل را به داخل کندو می آورند و به این صورت هم گیاهان را بارور می کنند و هم برای دیگر زنبور ها غذا تهیه می کنند.

  نحوه تولید ژل رویال + 7 نکته و روش های برداشت و تولید ژل رویال

روش جمع آوری گرده گل

گرده گل به وسیله زنبور های عسل از بذر های گیاهان جمع آوری می شود و زنبور ها آن را با مقدار کوچکی ترشح از غدد بزاقی یا شهد مخلوط می کنند و در محل های ویژه ای به نام corbicuhae قرار می دهند که بر روی پا های عقبی زنبور وجود دارد. زنبور های عسل بعد از جمع آوری گرده گل آن را به کندو که سلول های شان عسل در آن بسته بندی شده است، می برند.بعد از اینکه زنبور ها سطحی از گرده های گل را جمع آوری کردند، آن ها را با یک لایه نازک از عسل و موم می پوشانند تا بتوانند از آن نان عسل را تولید کنند.

سپس نان عسل در معرض فرایند های هوازی یعنی فرایندی بدون هوا و اکسیژن قرار می گیرند و به وسیله اسیدلاکتیک ناشی از این عمل محفوظ می ماند.نان زنبور عسل به عنوان منبع اصلی پروتئین برای کندوی زنبور عسل مورد استفاده قرار می گیرد. مطابق اطلاعات به دست آمده، یک کندوی زنبور عسل یک تا هفت کیلوگرم گرده گل در سال تولید می کند و هر روز میزان گرده گل جمع آوری شده از یک کندو به میزان 50 تا 250 گرم می رسد. بیشترین نیروی زنبور های عسل در جهت جمع آوری گرده گل به کار می رود و آن ها بخشی از سبد گرده را در هنگام ورود از دست می دهند که این امر باعث می شود تا دوباره برای گرده بیشتر برگردند.

برای خرید عسل میتوانید به سایت گل افراز مراجعه نمایید و اگر به دنبال خرید عسل زول هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید و از خاصیت آن بهره مند شوید.

خواص گرده گل

خواص گرده گل

در خصوص خواص گرده گل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این ماده دارای اثرات آنتی اکسیدانی است؛ گرده گل مواد آنتی اکسیدانی متعددی دارد که با توجه به نوع گیاه و منطقه برداشت آن می تواند متفاوت باشد، با این وجود گرده می تواند باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد شود و از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر انواع سرطان ها، آب مروارید، آرتروز مفاصل و اختلالات عصبی در بدن جلوگیری کند.
  •  این ماده به درمان تورم خوش خیم پروستات کمک می کند؛ یکی از مهم ترین خواص گرده عسل در پزشکی، اثرات پیشگیرانه و درمان کنندگی آن در بیماری های مربوط به پروستات است. مصرف مداوم گرده گل در کنار پیشگیری از بیماری پروستات، می تواند به عنوان یک داروی مناسب برای درمان التهاب این عارضه هم مورد استفاده قرار بگیرید.
  •  این ماده برای درمان ضعف پیری مؤثر است؛ از دیگر خواص گرده گل می توان به درمان ضعف پیری اشاره نمود. استفاده منظم گرده باعث تنظیم گردش خون و همچنین افزایش قدرت جسمی و فکری در افراد مسن می شود. این ماده دارای مقادیر زیادی پروتئین، مواد معدنی و کربوهیدرات است که از آسیب های دوران پیری همچون ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  •  این ماده برای درمان بیماری های عصبی مناسب است؛ ضعف اعصاب و برخی از انواع افسردگی به دلیل ضعف سیستم عمومی بدن اتفاق می افتد. گرده گل با دارا بودن مواد مغذی فراوان می تواند روشی مؤثر برای درمان بیماری های عصبی باشد. استفاده از این ماده به مدت یک هفته باعث می شود، افراد کمتر عصبی شوند و زندگی بهتری و شادتری داشته باشند.
  •  این ماده باعث تقویت عملکرد کبد می شود؛ یکی دیگر از خواص گرده عسل این است که می تواند توانایی سم زدایی کبد را افزایش دهد. این ماده دفاع آنتی اکسیدانی کبد را در برابر سموم افزایش داده و مواد زائد بیشتری همچون دی آلدئید و اوره را از خون حذف می کند. آنتی اکسیدان های موجود در گرده گل از کبد در برابر آسیب های ناشی از مصرف دارو های مختلف محافظت می کند.
  •  این ماده اثر مطلوبی بر روی آنمی یا کم خونی دارد؛ تحقیقات نشان می دهد مصرف گرده گل باعث تعدیل گردش خون و افزایش گلبول های سفید و قرمز خون می شود و در بهبود نوع از بیماری کم خونی که در اثر فقر آهن در بدن ایجاد می شود، مؤثر است؛ چراکه گرده گل جذب گوارشی آهن را افزایش می دهد.

    پیشنهاد میشود مقاله فواید زنجبیل و عسل را مطالعه نمایید.

خواص گرده عسل و گل

طریقه مصرف گرده گل

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، تصمیم برای انتخاب روش مصرف گرده گل است و شما نمی توانید این ماده را به صورت نامنظم استفاده کنید و این مهم است که برای مصرف آن هم روشی را انتخاب کنید که ساده باشد و هم اینکه مصرف آن برای شما لذت بخش باشد؛ چراکه عدم انتخاب یک روش درست می تواند باعث شود که شما اثرات درمانی گرده گل را به خوبی لمس نکنید و مصرف آن را کنار بگذارید.
برخی از روش های مهم مصرف گرده گل عبارت است از:

  •  جویدن گرده گل؛ ساده ترین روش برای مصرف گرده گل جویدن آن است. افرادی که این ماده را در رژیم غذایی خود قرار می دهند، می توانند مقدار کمی از گرده را به صورت خام یا محلول در مقداری آب میل کنند. اگر طعم گرده گل را دوست ندارید، آن را با عسل مخلوط کرده و سپس بخورید. این کار علاوه بر خواص گرده گل باعث بهره مندی از خواص بی نظیر عسل هم می شود.
  •  درست کردن شربت عسل و گرده گل؛ بهترین معجونی که می توانید با گرده گل درست کنید، ترکیب آن با عسل ارگانیک و طبیعی است. با این کار شما یک معجون پرخاصیت و پرانرژی دارید که می تواند برای درمان انواع بیماری ها مناسب باشد. اگر به دنبال اثربخشی گرده گل برای مقابله با بیماری های مختلف هستید، ترکیب آب جوشیده ولرم با عسل طبیعی و گرده گل را امتحان کنید.
  •  تهیه کپسول گرده گل؛ یکی دیگر از روش های مصرف گرده گل این است که از عطاری ها پوکه کپسول را خریداری کرده و گرده گل را درون آن قرار دهید و سپس مصرف کنید. کپسول گرده گل به این دلیل که داخل معده باز می شود، برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی برای هضم این ماده هستند، می تواند روش مناسبی باشد.

آیا از فواید و اثرات درمانی زهر زنبور عسل برای درمان بیماری ها آگاهی دارید ،برای اطلاعات بیشتر به زهر زنبور عسل مراجعه نمایید.

خواص گرده عسل

مضرات مصرف گرده گل

اگرچه خواص گرده گل برای سلامتی، به اثبات رسیده و مصرف آن برای همه افراد بی خطر است و فواید بسیاری دارد، اما احتمال دارد؛ مانند هر فراورده طبیعی دیگری باعث بروز مشکلاتی در برخی افراد شود، بنابراین:

1. افرادی که دارای ناراحتی های تنفسی مثل آسم هستند، لازم است قبل از مصرف گرده گل حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نماید.
2. افرادی که دارای آلرژی فصلی هستند، ممکن است به این ماده حساسیت داشته باشد و برای آن ها ایجاد مشکل کند، پس بهتر است بااحتیاط گرده گل را مصرف کنند و در صورت مشاهده حساسیت، حتماً مصرف آن را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنند.
3. با توجه به اینکه ممکن است مصرف گرده گل باعث تحریک رحم شده و این امر حاملگی را تهدید می کند، بهتر است خانم های باردار در مورد مصرف گرده گل با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

برای خرید و داشتن قیمت ژل رویال میتوانید به لینک خرید ژل رویال وارد شوید و خرید خود را ثبت نمایید و همه ما می دانیم که ژل رویال، علاوه بر خاصیت غذایی فراوانی که دارد، مثل یک دارو برای بدن عمل می کند.

گرده عسل

شکل ظاهری و طعم گرده گل

زنبور عسل گرده های گلی را که به بدنش چسبیده، در پشت پا های خود به شکل گلوله های کوچکی ذخیره می کند؛ بنابراین رنگ گرده گل بستگی به نوع گلی دارد که زنبور عسل گرده آن را به کندو آورده است. به همین علت گرده های گل معمولاً در رنگ های مختلفی همچون نارنجی، سبز، زرد، قهوه ای و قهوه ای تیره به کندو می رسند.اما در مورد طعم گرده گل بهتر است بدانید که همانند رنگ گرده، طعم آن هم به منبع گرده بستگی داشته و ممکن است طعم گرده های گل یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت باشد. اما به صورت کلی طعم گرده گل تلخ مزه و کمی شیرین است.

اگر میخواهید درباره موم زنبور عسل بیشتر بدانید که قابل خوردن هست یا نه به مقاله موم زنبور عسل مراجعه نمایید.

   خواص زنجبیل و عسل برای سلامتی | ۱۰ تا از فواید عسل با زنجبیل

خصوصیات فیزیکی گرده گل چیست ؟

گرده چیست

اندازه ذرات گرده بین 2.5 تا 350 میکرون است . دیواره ( اسپورهای ) گرده که از پلی ساکاریدهای مقاوم تشکیل شده است (نظیر لینگنین )، برای زنبور عسل و انسان ، تقریبا غیر قابل هضم است و حدود نیمی از وزن گرده را تشکیل می دهد. (گرده حتی در رسوبات فسیلی میلیون ها سال قبل دیده می شود ) . گرده در زمان جمع آوری برای چسبیدن به یکدیگر و به سبد گرده ، معمولا با شهد یا مقداری عسل مخلوط می شود که این امر باعث شیرین شدن دانه های گرده می شود. همچنین برخی از انه های گرده دارای میزان چربی بالایی هستند که برای چسبیدن به یکدیگر به شهد یا عسل نیاز ندارند .

بطور کلی ، چنانچه دانه های گرده از شهد یا عسل ترکیب شده تصفیه شوند ، طعم آنها تلخ می شود . رنگ و طعم گرده با نوع گیاه میزبان مرتبط است . گرده اغلی زرد رنگ است ولی رنگ های سفید ، نارنجی ، قرمز ريال ارغوانی ، سبز و سیاه آن نیز مشاهده می شود. گرده گیاهان مختلف دارای شکل مختلف است . که بر اساس کلید گرده و یا ارزش ضریب گرده ، نوع گیاه و منطقه آن تعیین می شود . که این خود معیار کنترل گرده های مختلف و حتی سایر محصولات زنبور عسل  حاوی گرده (گرده زنبور عسل) است .

عسل 40 گیاه یک عسل معروف و پرطرفدار است ، شما میتوانید برای خرید عسل چهل گیاه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

ترکیبات گرده گل چیست ؟

ترکیبات گرده چیست؟ ، بسته به گیاه مربوطه ، از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است . برخی از انواع گرده ، نظیر گرده درختان صنوبر ، کاج ، اکالیپتوس ها ، بعضی از انواع علوفه ( نظیر چمن ) گل قاصدک و ذرت ، دارای ارزش غذایی پایین ( حتی برای رشد نوزادان زنبور ) هستند. گرده برخی درختان نظیر افرا ، فندوق و زیتون ، دارای ارزشغذایی متوسط  و برخی گیاهان زراعی نظیر پنبه ، شلغم ، یونجه ، آفتابگردان و درختان بی ثمر ، نظیر نارون دارای ارزش غذایی خوب ، و گرده انواع درختان میوه ، نظیر بیدمشک و بعضی گیاهان دیگر ، نظیر خردل وحشی ،شبدر و خلنگ ( نوعی گل تیغ دار ) ، دارای ارزش بسیار خوب هستند .

گرده گل

میزان پروتئین خام ، کربوهیدرات ، ویتامین ها ( خصوصا ریبو فلاوین و نیاسین ) ، مواد معدنی و انرژی اغلب گرده ها از گوشت گوساله و لوبیا بالاتر است . یکی از ملاک های اصلی ارزیابی ارزش غذایی گرده ها ، اثر تغذیه آنها بر فاکتورهای رشد غدد مادون حلقی ، مقدار گرده مصرفی ، افزایش وزن ( خصوصا بافت چربی ) و طول عمر زنبورهای عسل است . ترکیب گرده ای که توسط زنبور عسل جمع آوری می شود با گرده ای که توسط انسان جمع آوری می شود متفاوت است . با بررسی شواهد و آزمایشات مشخص شد که کرده جمع اوری شده توسط زنبور عسل نسبت به نمونه جمع آوری شده توسط انسان ، دارای پروتئین کمتر و کربوهیدرات بیشتر است .

آیا عسل برای بانوان مفید است یا مضر؟اگر میخواهید در این باره بیشتر بدانید مقاله نوشته شده ما را درباره  خواص عسل برای زنان مطالعه نمایید.

پروتئین ها :

مهمترین کربوهیدرات های گرده ساکاروز ، فروکتوز و گلوکز و کربوهیدرات های کم اهمیت آن ، شامل گالاکتوز ، مانوز ، گزیلوز ، و (مقدار کمی ) لاکتوز است . که اگر لاکتوز و مانوز ( قند شیر ) به مقدار زیاد مصرف شوند ، برای زنبورها سمی است .

چربی ها :

مقدار چربی گرده های مختلف ، متفاوت و از یک تا پانزده درصد است . ولی به طور میانگین ، مقدار آن حدود 5 درصد است . همچنین عصاره اتری گرده ( در دمای 70 درجه سانتی گراد استخراج ) 0.9 تا 14 درصد وزن خشک آن است .

اسید های آمینه :

مقدار اسیدهای آمینه آزاد گرده ( غیر از اسیدهای آمینه ترکیبی ، نظیر پروتئین ها ) حدود 10 تا 13 درصد از اسیدهای آمینه گرده خشک را تشکیل می دهد و شبیه به اسیدهای آمینه ترکیبی قابل مصرف (برای زنبور عسل ) است .

مقاله نوشته شده ما درباره دیابت و عسل درباره خواص عسل برای دیابت توضیح داده است برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله عسل و دیابت را بخوانید.

ترکیبات گرده گل چیست

  تاثیر ژل رویال برای فشار خون و کلسترول

ویتامین ها و مواد معدنی :

ویتامین های گرده چیست؟ گرده گل حاوی مقدار زیادی ویتامین های محلول در آب است . که بیشترین آنها اسید نیکوتینیک ( B5 ) و اسید اسکوربیک ( C ) است . همچنین از انواع ویتامین های محلول در چربی A  ، E  و  D غنی است . به طور مثال گرده گیاهان اقاقیای زرد و سوسن 20 برابر هویج قرمز دارای کاروتن ( پیش ماده ویتامین A ) است .

همچنین معمولا گرده ها با داشتن 1 تا 7 درصد و بیش از 16 نوع مواد معدنی ، از این نظر نیز غنی هستند که بیشترین آنها مربوط به فسفر و پتاسیم و کمترین آن ها مربوط به مس ، کلر و آهن است . ضمن اینکه گرده غنی از فلانوئیدها ، کاروتنوئیدها ، اسیهای آلی ، تروپن ها ، اسیدهای نوکلئیک ، آنزیم ها و تنظیم کنندگان رشد است . و معمولا مهمترین عامل رنگ آن مربوط به کارتنوئیدهاست .

حمیدرضا سلیمانی

عسل گل افراز

برخی سوالات متداول:

خصوصیات فیزیکی گرده گل چیست؟

اندازه ذرات گرده بین 2.5 تا 350 میکرون است . دیواره ( اسپورهای ) گرده که از پلی ساکاریدهای مقاوم تشکیل شده است (نظیر لینگنین )، برای زنبور عسل و انسان ، تقریبا غیر قابل هضم است و حدود نیمی از وزن گرده را تشکیل می دهد

ترکیبات گرده گل چیست ؟

بسته به گیاه مربوطه ، از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است . برخی از انواع گرده ، نظیر گرده درختان صنوبر ، کاج ، اکالیپتوس ها ، بعضی از انواع علوفه ( نظیر چمن ) گل قاصدک و ذرت ، دارای ارزش غذایی پایین ( حتی برای رشد نوزادان زنبور ) هستند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *