ژل رویال

12 خواص بالقوه ژل رویال برای سلامتی

ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه نوزادان تا ۲ روزگی و زنبور ملکه تا پایان عمر تولید می‌شود. این ماده اغلب به عنوان مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری‌های مزمن به فروش می‌رسد. با وجود این‌که مدت‌ها است این فرآورده زنبور عسل در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کاربردهای آن در طب مدرن غربی همچنان بحث برانگیز است. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی 12 مزیت احتمالی ژل رویال بپردازیم.

1) حاوی انواع مواد مغذی

ژله رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. البته ترکیبات شیمیایی ژل رویال هنوز کمی ناشناخته است. اما تصور می‌شود که تأثیرات مثبت آن بر سلامتی به دلیل وجود پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن باشد. این ماده شامل ۹ گلیکوپروتئین (glycoproteins) است که در مجموع به عنوان پروتئین‌های مهم ژل رویال (MRJP) شناخته می‌شوند و حاوی دو اسید چرب مهم شامل اسید ترانس-10-هیدروکسی-۲-دکنوئیک (trans-10-Hydroxy-2-decenoic acid) و اسید ۱۰-هیدروکسی دکانوئیک (10-Hydroxydecanoic acid) می‌باشد.

ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مقدار کمی مواد معدنی است. البته ترکیبات مغذی موجود در ژل‌های رویال با منابع مختلف، می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند.

برخی از ویتامین‌های موجود در ژل رویال عبارتند از:

  • تیامین (Thiamine) (B1)
  • ریبوفلاوین (Riboflavin) (B2)
  • اسید پانتوتنیک (Pantothenic acid) (B5)
  • پیریدوکسین (Pyridoxine) (B6)
  • نیاسین (Niacin) (B3)
  • اسید فولیک (Folic acid) (B9)
  • اینوزیتول (Inositol) (B8)
  • بیوتین (Biotin) (B7)

2) اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی

ادعاهایی وجود دارند که نشان می‌دهند ژل رویال می‌تواند باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو (oxidative stress) شود. محققان پس از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی متعدد دریافتند که اسیدهای آمینه خاص‌، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی (phenolic) موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی می‌باشند. علاوه بر این، مطالعات دیگر در این زمینه نشان داده است که سطح مواد شیمیایی پیش التهابی (pro-inflammatory) منتشر شده از سلول‌های ایمنی می‌توانند با استفاده از ژل رویال کاهش یابند. با وجود این‌که این نتایج امیدوار کننده هستند. اما به منظور نتیجه‌گیری قطعی در مورد خواص التهابی ژل رویال، اطلاعات و تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

3) کاهش خطر بیماری‌های قلبی با ایجاد تعادل در سطح کلسترول

مطالعات حیوانی و انسانی هر دو نشان داده‌اند که ژل رویال می‌تواند بر میزان کلسترول تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است، اما پروتئین‌های خاصی که در ژل رویال وجود دارند می‌توانند به تعادل سطح کلسترول خون کمک کنند. یک مطالعه 12 هفته‌ای بر روی خرگوش‌ها نشان داده است که ژل رویال می‌تواند سطح کلی کلسترول و همچنین میزان کلسترول بد (LDL) خون را به ترتیب 28 و 23 درصد کاهش دهد. همچنین براساس یک تحقیق انسانی یک ماهه، مصرف 3 گرم ژل رویال می‌تواند سطح کلی و میزان کلسترول بد (LDL) خون را به ترتیب 11 و 4 درصد کاهش دهد.

از طرفی با توجه به یافته‌های یک مطالعه کوچک بر روی انسان، هیچ تفاوت قابل توجهی در سطح کلسترول بین افراد تحت درمان با ژل رویال و کسانی که از دارونما استفاده می‌کنند مشاهده نشده است. اگرچه این مطالعات امیدوارکننده هستند. اما برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است.

4) بهبود زخم و ترمیم پوست

مصرف ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می‌تواند به ترمیم زخم و سایر بیماری‌های التهاب پوستی کمک کند. ژل رویال همچنین دارای اثر ضد باکتری نیز می‌باشد که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. ژل رویال برای درمان بیماری های پوستی بسیار مناسب است. به نظر شما ژل رویال می‌تواند یک درمان طبیعی برای لوپوس (lupus) باشد؟

یک مطالعه حیوانی بر روی موش‌های صحرایی نشان داده است که استفاده از عصاره ژل رویال می‌تواند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهد. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم پوست حیاتی می‌باشد. براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه آزمایشگاهی، ژل رویال می‌تواند ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

در مقابل، طی مطالعاتی که اخیرا بر روی انسان‌ها انجام شده است، هیچ تفاوتی در بهبود زخم پای دیابتی افرادی که تحت درمان بودند و آن‌هایی که از ژل رویال به صورت موضعی استفاده کرده‌اند مشاهده نشده است. با این تفاسیر، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت پوست مورد نیاز است.

5) کاهش فشار خون

ژل رویال می‌تواند با کاهش فشار خون، از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال سلول‌های عضلانی صاف رگ‌ها را شل کرده و در نتیجه باعث می‌شوند تا فشار خون پایین بیاید.

یک مطالعه حیوانی بر روی نوعی مکمل ترکیبی از ژل رویال و سایر مواد مشتق شده از زنبور عسل نشان داده است، این مکمل می‌تواند فشار خون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. البته نقش دقیق ژل رویال در این مکمل به طور کامل مشخص نیست. به همین دلیل باید تحقیقات بیشتری در مورد رابطه ژل رویال با فشار خون انجام گیرد.

6) تنظیم قند خون

ژل رویال می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، به بهبود کنترل قند خون و حساسیت به انسولین کمک کند. براساس یک مطالعه انسانی شش ماهه مصرف مکمل ژل رویال می‌تواند قند خون ناشتا را در افراد سالم تا 20 درصد کاهش دهد. البته هنوز اطلاعات در این مورد کامل نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

7) بهبود عملکرد مغز

ژل رویال می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند. مطالعه‌ای بر روی موش‌ها در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهند ژل رویال می‌تواند به کاهش سطح هورمون‌های استرس کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی شود. همچنین مطالعه دیگری در این زمینه نشان داده است که ژل رویال توانسته است به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش‌های یائسه نیز کمک کند.

مطالعه دیگری بر روی حیوانات انجام شده که نشان داده است ژل رویال می‌تواند به از بین بردن رسوبات شیمیایی خاصی در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند کمک کند. در بیشتر این مطالعات اثر محافظتی ژل رویال بر روی مغز و بافت‌های عصبی را با خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن مرتبط دانسته‌اند. اگرچه این داده‌ها دلگرم‌کننده هستند اما مطالعات انسانی نیز در این زمینه مورد نیاز است.

8) افزایش ترشح اشک و بهبود خشکی چشم مزمن

مصرف خوراکی ژل رویال می‌تواند خشکی چشم را درمان کند. یک مطالعه حیوانی و یک مطالعه کوچک روی انسان نشان داده است که مصرف خوراکی این ماده مشتق شده از زنبور عسل می‌تواند ترشح اشک از غدد اشکی داخل چشم را افزایش دهد. با توجه به این‌که هیچ عارضه جانبی در تست انسانی گزارش نشده، ژل رویال می‌تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی چشم مزمن، در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که این حجم کم از داده‌ها نمی‌توانند توانایی ژل رویال در درمان خشکی چشم را اثبات کنند و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

9)  اثرات ضدپیری

ژل رویال از چند سو می‌تواند روند پیری را آهسته کند. چند مطالعه بر روی موش‌های صحرایی نشان داده است که ژل رویال می‌تواند طول عمر را افزایش داده و به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک کند. همچنین گاهی اوقات از ژل رویال در محصولات جوان‌سازی پوست نیز استفاده می‌شود.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهند که ژل رویال می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کرده و از پوست در برابر عوامل مخرب مانند اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. از آنجا که مطالعات انسانی در مورد خواص ضد پیری ژل رویال هنوز تکمیل نشده‌اند، مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

10) کمک به سلامت سیستم ایمنی

ژل رویال می‌تواند پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به حملات باکتری‌ها و ویروس‌ها را افزایش دهد. پروتئین‌ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال می‌توانند به تقویت فعالیت ضد باکتری بدن کمک کرده، از ابتلا به عفونت جلوگیری کند و عملکرد ایمنی بدن را بالا ببرد. البته بیشترین اطلاعات به دست آمده به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی محدود می‌شوند و برای تأیید آن‌ها به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

11) کاهش عوارض جانبی درمان سرطان

شیمی درمانی و سایر روش‌های درمانی سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات دستگاه گوارش همراه هستند. ژل رویال می‌تواند برخی از عوارض جانبی مرتبط با برخی از روش‌های درمانی سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. همچنین براساس یک مطالعه انسانی، مصرف موضعی ژل رویال می‌تواند از تورم مخاط که یک عارضه جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود جلوگیری کند. از آن‌جا که این مطالعات نتایج قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان ارائه نمی‌دهند، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

12) بهبود علائم یائسگی

ژل رویال می‌تواند علائم مرتبط با یائسگی را درمان کند. یائسگی باعث کاهش میزان هورمون‌ها در گردش خون می‌شود که با عوارض جانبی جسمی و روانی مانند درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است. مطالعه‌ای بر روی موش‌های یائسه نشان داده است که ژل رویال می‌تواند در کاهش افسردگی و بهبود قدرت حافظه نقش داشته باشد. در مطالعه دیگری بر روی 42 خانم یائسه، مصرف روزانه مکمل 800 میلی‌گرمی ژل رویال به مدت 12 هفته، در کاهش کمر درد و اضطراب موثر بوده است. البته مطالعه و تحقیق بیشتری در این زمینه لازم است.

نحوه و میزان مصرف ژل رویال

از آن‌جا که تحقیقات در این زمینه نسبتا محدود است، دوز مشخصی برای ژل رویال ارائه نشده است.

ژل رویال به صورت ژل خالص و تازه البته منجمد، پودر یا کپسول به عنوان مکمل غذایی در دسترس است. مزایای ژل رویال در طیف گسترده‌ای از دوزها مشاهده شده است. اما با توجه به تحقیقات فعلی به منظور بهره‌مندی از مزایای احتمالی ژل رویال باید به صورت پودر از دوز‌های 300 تا 600 میلی گرم و به صورت تازه یک گرم در روز برای مصرف مستمر استفاده کرد.

ژل رویال همچنین می‌تواند به صورت موضعی روی پوست استفاده شود. گاهی اوقات هم به ترکیبات محصولات مراقبت پوستی اضافه می‌شود. اگر قبلا از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است با دوز بسیار کمی شروع کنید تا از بروز واکنش‌های آلرژیک جدی و عوارض جانبی جلوگیری شود. برای تهیه ژل رویال و خرید عسل طبیعی به فروشگاه عسل گل افراز مراجعه کنید.

خطرات و عوارض جانبی

ژل رویال گرچه می‌تواند برای اکثر افراد بی‌خطر باشد اما همیشه هم این‌طور نیست. از آنجا که ژل رویال یکی از محصولات تولید شده توسط زنبور است، افرادی که به نیش زنبور، گرده گل و یا سایر مواد حساسیت‌زای محیطی آلرژی دارند باید احتیاط کنند. برخی از آلاینده‌های محیطی مانند سموم دفع آفات نیز در ژل رویال یافت شده و می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. عسل مانوکا هم می تواند خطرات و عوارض جانبی داشته باشد. همه‌چیز درباره عسل مانوکا را مطالعه بفرمایید.

ژل رویال برای زنان باردار ممنوع است. به دلیل اینکه ژل رویال می تواند بر میزان ترشح هورمون های زنانه تاثیر مستقیم بگذارد، در دوره بارداری در صورت نیاز حتما با تجویز و مشورت پزشک مصرف شود. چون اختلال در ترشح هورمون های زنانه دوریان بارداری میتواند برای جنین خطر آفرین باشد. پس حتما در دوران بارداری از مصرف خودسرانه ژل رویال خودداری کنید.

در حالی که استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما گاهی اوقات واکنش‌های جانبی جدی گزارش شده است که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • آسم
  • آنافیلاکسی (Anaphylaxis)
  • درماتیت تماسی (Contact dermatitis)

برخی از این واکنش‌های شدید حتی می‌توانند کشنده باشند.

توصیه نهایی:

در حالی که قرن‌ها است در روش‌های درمانی سنتی از ژل رویال استفاده می‌شود، اما به دلیل کمبود اطلاعات و تحقیقات، استفاده از آن توسط پزشکان غربی تا حد زیادی رد شده است. اما با این حال هنوز هم از این محصول به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع بیماری‌های جسمی و روحی استفاده می‌شود.  تا به امروز، بسیاری از ادعاهای مرتبط با ژل رویال اثبات نشده باقی مانده است. بخش عمده‌ای از تحقیقات موجود نیز به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی محدود می‌شوند. خوردن ژل رویال به طور کامل بی‌خطر نیست و گزارش‌هایی در مورد شوک آنافیلاکسی ناشی از خوردن آن وجود دارد. اگرچه تحقیقات فعلی امیدوار کننده هستند، اما تحقیقات بیشتری در رابطه با ژل رویال و نحوه استفاده از آن لازم است.

زنبوردرمانی یا آپی‌تراپی استفاده از همه محصولات زنبور عسل برای درمان بیماری هاست. علاوه بر ژل رویال و خواص آن برای پوست و سوختگی 10 نکته ایمنی استفاده از عسل برای سوختگی‌ها را هم مرور کنید .

golafraz

Recent Posts

انواع زنبورهای عسل کندو | ویژگی ها + نقش هر یک از آن ها

بسیاری از افراد با خواص و فواید عسل طبیعی آشنا هستند. اما ممکن است تعداد…

2 سال ago

درمان اگزما با عسل طبیعی برای سلامتی

اگزما، یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است.آیا درمان اگزما با عسل امکان پذیر است؟…

2 سال ago

خواص شیر و عسل برای سلامتی + 10 تا از فواید شیر و عسل

ایا از خواص شیر و عسل(فواید شیر عسل) آگاهید؟ ترکیب شیر با عسل یک ترکیب…

2 سال ago

مصرف سیاه دانه با عسل + خواص سیاه دانه و عسل برای سلامتی

اگر شما هم علاقمند به طب سنتی و خواص مواد غذایی هستید، حتماً نام دوسین…

2 سال ago

خواص گردو با عسل + خاصیت معجون عسل و گردو به صورت ناشتا

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص خواص گردو با عسل…

2 سال ago

عسل ارگانیک چیست ؟ خواص + تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی

عسل، ماده مغذی که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. عسل دارای خواص بی نظیر…

2 سال ago