دسته بندی: مقالات

انواع فراورده ها و محصولات زنبور عسل + کاربرد آن‌ ها

عسل یکی از مهم‌ترین فراورده های زنبور عسل در دنیاست اما همه تولیدات زنبور عسل در همین یک نام خلاصه نمی‌شود. بر خلاف تصور برخی افراد تولیدات زنبور عسل متفاوت ومتعدد است و تحقیقات جدید گویای این است که هر روز به هواداران فراوده‌های زنبور عسل در دنیا اضافه می‌شود. دلیل این پرطرفداری این است که محصولات زنبور عسل امتحان خود را درجهت سلامت انسان، خوب پس داده‌اند.در این مقاله با چند فراورده زنبور عسل که کارایی فراوانی در پزشکی و صنعت دارد، آشنا خواهیم شد. با ما همراه شوید.

دلیل رونق محصولات زنبور عسل در بازار‌های جهانی

شاید بپرسید چرا تولیدات زنبور عسل همانند خود عسل محبوب وپرطرفدار است؟ دلیل این محبوبیت خواص فراوان محصولات زنبور عسل برای سلامتی انسان‌هاست.تحقیقات پزشکی نشان‌دهنده خواص مثبت محصولات زنبور عسل برای بدن انسان است. گرده‌ای که زنبور‌ها برای غذا و سایر اهداف استفاده می‌کنند، منابع خوبی از مواد مغذی طبیعی و فیتوکمیکال‌ها هستند که شاخصه‌های سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشند.گرده زنبور عسل، بره موم، ژل رویال، زهر زنبور عسل، بخشی از تولیدات زنبور عسل هستند که قرن‌هاست برای ارتقای سلامت و تندرستی مورد استفاده عموم مردم دنیا قرار گرفته‌اند. در ادامه به معرفی هریک از این محصولات وخواص و کاربردآن خواهیم پرداخت.

 اگر قصد دیدن انواع عسل ها را دارید میتوانید به سایت گل افراز سر بزنید و اگر دنبال عسل زول میگردید میتوانید از بخش خرید عسل زول (بوقناق) بازدید نمایید و خرید  خود را ثبت نمایید.

گرده زنبور عسل چیست؟

گرده زنبور عسل یک پودر ریز و از تولیدات مهم زنبور است که در بازار دارویی به وفور یافت می‌شود و یکی از تولیدات زنبور عسل محسوب می‌شود. اولین پرسش رایج این است زنبور عسل و گرده چه ربطی به هم دارند؟ پاسخ این سؤال در شناخت غریزه زنبور عسل نهفته است.زنبور‌های عسل به طورغریزی گرده گل‌هایی را که خالص و سالم است جمع‌آوری می‌کنند، سپس آن را با شهد گل و بزاق زنبور مخلوط می‌کنند و به کندو می‌برند. ماحصل این فرایند محصولی به نام گرده گل است که از فراورده‌های مشهور زنبور عسل است.این محصول یک غذای طبیعی و بسیار مغذی است که تمام بیست و دو عنصر تشکیل‌دهنده بدن انسان را درون خودش جا داده است. این فراورده زنبور عسل دارای ویتأمین‌ها، اسید‌های آمینه، مواد معدنی و آنزیم‌ها فراوان است.

این امتیازات کار را به جایی رسانده که گرده گل را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی توسط مردم استفاده می‌شود. این ماده که از تولیدات زنبور است، خواص دارویی هم کم ندارد. گرده زنبور عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برای درمان بیماری‌ها مفید شناخته شده؛ عنوان یکی از مفیدترین فراورده های زنبور عسل را به خود اختصاص داده است.

اگر میخواهید درباره فواید و خواص مصرف عسل برای زنان باردار مطلبی را مطالعه فرمایید میتوانید به نوشته خوردن عسل در بارداری مراجعه نمایید.

خواص وکاربرد ژل رویال:

همانطور که گفته شد، تولیدات محصولات زنبور عسل متنوع و متعدد است. ژل رویال یک ماده غذایی فوق تخصصی است. این ماده یکی از فروارده‌های زنبور است که برای تغذیه ملکه و لارو‌های کندو، تولید می‌شود.ژل رویال یک ابرغذای واقعی با طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مفید از جمله ویتأمین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، اسید‌های آمینه، اسید‌های چرب ضروری است. ذکر این نکته ضروری است که ژل رویال یکی از تولیدات زنبور است که تقریباً در سراسر دنیا استفاده می‌شود.این ماده به صورت مکمل‌های 1000 میلی گرمی سافت ژل و کپسول و همچنین قرص گیاهی جینسینگ و ژل رویال با ریشه شیرین بیان در بازار دارویی پیدا می‌شود.

بره موم زنبور عسل چیست؟

برویم سراغ یکی از فراورده های زنبور عسل که از بقیه محصولات چیزی کم ندارد. بره موم زنبور عسل از یکی دیگر از تولیدات زنبور عسل با خواص متعدد است. این ماده مخلوطی است که توسط زنبور‌های عسل از جوانه درختان، شیره و سایر منابع گیاهی جمع‌آوری می‌شود و برای مهر وموم کردن شکاف‌های کوچک در کندو استفاده می‌شود. بره موم یکپارچگی و پایداری کند را تأمین وضعیت بهداشتی آن را بهبود می‌بخشد.بره موم توسط زنبورداران از کندو‌های فعال و سالم جمع‌آوری می‌شود و دارای انواع بیوفلاونوئید‌ها است. این فراورده زنبور عسل همچنین به صورت کپسول دربازار‌ها موجود است.گفتنی است بره موم در تولیدات صنعتی کاربرد دارد.

این محصول توسط برخی سازندگان ساز‌های زهی (ویولن، ویولا، ویولن سل و باس) به عنوان ماده لاک استفاده می‌شود.بره موم ممکن است برای مهر و موم کردن سطح پل‌های خانواده ویولن تازه ساخته شده استفاده شود و یا در نگهداری سوراخ‌های لوله‌های پان فلوت به کار آید.

برای خرید عسل در تهران و دیدن لیست مراکز خرید میتوانید به مقاله مراکز خرید عسل در تهران نوشته شده توسط تیم گل افراز مراجعه نمایید.

برخی تصور می‌کنند بره موم و موم هر یکی هستند اما باید بگوییم این دو ماده اگرچه از تولیدات زنبور عسل هستند اما با هم فرق دارند.زنبور عسل، بره موم را برای تعمیر وترمیم کندو به کار می‌برد. درحالی که موم یک ماده صمغی چسبنده است که از ترشحات جوانه‌ها، گل‌ها و برگ‌های اصلاح شده توسط ترشحات زنبور عسل (آنزیم‌ها) که در کندو‌ها وجود دارد، آزاد می‌شود.موم زنبور عسل عمدتاً از استر‌ها، اسید‌های چرب، الکل‌ها و هیدروکربن‌ها، مونو استر‌های خطی موم، الکل‌های چرب آزاد، ، اسید‌های اولئیک، هیدروکسی پالمیتیک و اسید تشکیل شده است. استفاده از این ماده سابقه دیرینه‌ای در تاریخ دارد. 150 قبل از میلاد، موم زنبور عسل یکی از اجزای کرم آرایشی در میان مردم بود.

این فراورده زنبور عسل همچنین نقش مهمی در طبابت باستانی و سنتی کشور هند داشت.موم زنبور عسل یک پلیمر بیولوژیکی طبیعی است که از ترشحات زنبور عسل جدا شده است و ترکیب شیمیایی آن در مناطق جغرافیایی و گونه‌های زنبور عسل متفاوت است. اگرچه غلظت آن ممکن است بسته به گونه زنبور عسل و منشأء جغرافیایی متفاوت باشد. باید بگوییم موم زنبور عسل یکی از تولیدات زنبور عسل است که کاربرد فراوانی دارد. این فرآورده زنبور عسل به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و شمع استفاده می‌شود. موم زنبور عسل یک پلیمر بیولوژیکی طبیعی است که به عنوان غلیظ‌کننده، حامل دارو، چسباننده در فرآورده‌های دارویی استفاده می‌شود.

کاربرد زهر زنبور عسل

همانطور که از نام آن مشخص است، زهر زنبور عسل یک ماده تشکیل شده از زهر زنبور عسل است. این فراورده زنبور عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود.زهر زنبور عسل مایعی بی‌رنگ و اسیدی است. زنبور‌ها زمانی که احساس خطر کنند این ماده را از طریق نیش خود به دشمنان تولید می‌کنند.این فراورده زنبور عسل حاوی ترکیبات ضد التهابی و التهابی از جمله آنزیم‌ها، قند‌ها، مواد معدنی و اسید‌های آمینه است و نقش مهمی در ارتقای سلامت انسان دارد.طرفداران تولیدات زنبور عسل ادعا می‌کنند که زهر زنبور عسل طیف وسیعی از خواص دارویی، از کاهش التهاب تا درمان بیماری‌های مزمن را درمان می‌کند که البته تحقیقات در برخی از این زمینه‌ها همچنان ادامه دارد.

ملیتین ترکیبی که از 26 اسید آمینه تشکیل شده است، حدود 50 درصد از وزن خشک زهر را تشکیل می‌دهد. برخی از مطالعات نشان داده شده است که اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی دارد و یکی از کاربردی‌ترین تولیدات زنبور عسل است.این زهر به طرق مختلفی استفاده می‌شود و به اشکال مختلفی هم در دسترس است. به عنوان مثال، به محصولات پوستی مانند عصاره‌ها، مکمل‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های اضافه می‌شود.می‌توانید این فراورده زنبور عسل مانند مرطوب‌کننده‌ها، لوسیون‌ها و قرص‌ها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های تخصصی خریداری کنید.

فکر کردن به عطر و بوی بهارنارنج انسان را مست می‌کند چه برسد به اینکه قرار باشد عسلی از شکوفه‌های بهار نارنج یا سایر مرکبات تهیه شده و به مصرف ما برسد،برای خرید عسل بهار نارنج از صفحه فروشگاه بازدید کنید.

راز رونق و رقابت در بازار تولیدات زنبور عسل

هدف از تکنیک‌های پردازش متفاوتی که در محصولات زنبور عسل به کار می‌رود، فراهم کردن مواد فعال سالم‌تر و مؤثرتراست. افزایش تقاضای جهانی برای یک رژیم غذایی متعادل‌ تر، سالم‌تر وایمن‌تر، مطالعات روی محصولات طبیعی زنبور عسل از جمله عسل، نان زنبور عسل، ژل رویال گرده، بره موم، موم زنبور عسل و زهر زنبور عسل را در دهه گذشته تسریع کرده است.همچنین تکنیک‌های پیشرفته فرآوری مواد غذایی، مانند فراصوت و تابش مایکروویو و مادون قرمز دربهینه‌سازی تولیدات زنبور عسل به کار گرفته می‌شوند. این تکنیک‌های پردازش در جهت کاربرد‌های متنوع در فراورده‌های زنبور عسل در مقیاس آزمایشگاهی یا صنعتی به کار گرفته می‌شوند.

ناگفته نماند تمام تولیدات زنبور عسل به طور بالقوه دارو‌های بالینی قوی یا غذای کاربردی برای انسان هستند. همچنین شرایط نگهداری با توجه به محصولات زنبور عسل متفاوت است.مثلاً بره موم خام در دمای پایین بهتر نگهداری می‌شود و یا برخی محصول در دمای بین 4 تا 20 درجه نگهداری می‌شوند. شاید همین مسأله نقش جغرافیای طبیعی را در تولیدات محصول زنبور عسل افزایش داده و بر رقابت این بازار افزوده است.

برخی سوالات رایج:

گرده زنبور عسل چیست؟

گرده زنبور عسل یک پودر ریز و از تولیدات مهم زنبور است که در بازار دارویی به وفور یافت می‌شود و یکی از تولیدات زنبور عسل محسوب می‌شود.

بره موم زنبور عسل چیست؟

بره موم زنبور عسل از یکی دیگر از تولیدات زنبور عسل با خواص متعدد است. این ماده مخلوطی است که توسط زنبور‌های عسل از جوانه درختان، شیره و سایر منابع گیاهی جمع‌ آوری می‌شود و برای مهر وموم کردن شکاف‌های کوچک در کندو استفاده می‌شود.

golafraz

Recent Posts

12 خواص بالقوه ژل رویال برای سلامتی

12 خواص بالقوه ژل رویال برای سلامتی ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای…

7 ماه ago

انواع زنبورهای عسل کندو | ویژگی ها + نقش هر یک از آن ها

بسیاری از افراد با خواص و فواید عسل طبیعی آشنا هستند. اما ممکن است تعداد…

2 سال ago

درمان اگزما با عسل طبیعی برای سلامتی

اگزما، یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است.آیا درمان اگزما با عسل امکان پذیر است؟…

2 سال ago

خواص شیر و عسل برای سلامتی + 10 تا از فواید شیر و عسل

ایا از خواص شیر و عسل(فواید شیر عسل) آگاهید؟ ترکیب شیر با عسل یک ترکیب…

2 سال ago

مصرف سیاه دانه با عسل + خواص سیاه دانه و عسل برای سلامتی

اگر شما هم علاقمند به طب سنتی و خواص مواد غذایی هستید، حتماً نام دوسین…

2 سال ago

خواص گردو با عسل + خاصیت معجون عسل و گردو به صورت ناشتا

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص خواص گردو با عسل…

2 سال ago