10 مزیت شگفت انگیز عسل برای سلامتی

از دوران باستان، عسل به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. عسل از نظر ترکیبات گیاهی مفید، سرشار است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. عسل به ویژه هنگامی که به جای قند و شکر، البته بدون لمس حرارت غیر مجاز استفاده شود برای بدن بسیار سودمند است.

در اینجا 10 مزیت برتر عسل برای سلامتی را خدمت شما شرح می دهیم.

1. عسل حاوی برخی مواد مغذی است

عسل مایعی شیرین و غلیظ است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود.
زنبورها شهد گلها را از جمع آوری و پس از فراوری به عسل تبدیل می کنند. آنها پس از انتقال شهد گل به کندو، شهد را به طور مکرر مصرف، هضم و احیا می کنند.

محصول نهایی این فرایند عسل است، مایعی است که به عنوان غذای ذخیره شده زنبورهای عسل در فصول سرد و بدون گل و گیاه استفاده می شود. بو، رنگ و طعم آن به انواع گلهای هدف زنبور عسل بستگی دارد. از نظر غذایی، 1 قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) حاوی 64 کالری و 17 گرم قند، از جمله فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است.

عسل تقریباً حاوی فیبر، چربی و پروتئین نیست.

همچنین حاوی مقادیر پایین، زیر 1٪ RDI – از چندین ویتامین و مواد معدنی است، و برای تأمین نیازهای روزانه شما باید مقدار زیادی عسل مصرف کنید که ممکن نیست. نکته حائز اهمیت در عسل که دلیل ارزشمندی آن است، محتوای آن از ترکیبات گیاهی زیست فعال و آنتی اکسیدان است. انواع عسل تیره غالبا ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. اما این موضوع دلیل بر عدم مصرف عسل های روشن تر نیست. (3منبع مورد اعتماد، 4 )

خلاصه: عسل مایعی غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل ساخته می شود. ویتامین و مواد معدنی کمی دارد اما حاوی ترکیبات پلی فنولی زیادی است.

2. عسل با کیفیت بالا غنی از آنتی اکسیدان است

عسل با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم است. این ترکیبات شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها می شود. (5منبع مورد اعتماد)

جالب توجه است، دو مطالعه نشان داده است که عسل گندم سیاه مقدار آنتی اکسیدان خون شما را افزایش می دهد. (6منبع مورد اعتماد، 7منبع مورد اعتماد)

آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته های مغزی و برخی از انواع سرطان ارتباط دارند. آنها همچنین ممکن است سلامت چشم را تقویت کنند.(8منبع مورد اعتماد)

خلاصه: عسل حاوی  آنتی اکسیدان است، از جمله ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها، که در حفظ سلامت بدن و مقابله با بیماری ها نقش موثری دارند. آنتی اکسیدان های عسل برای سلامتی تاثیر بسزایی دارند.

3. تاثیر مثبت عسل بر دیابت

مزایایی موجود در عسل برای سلامتی و مهار دیابت مختلف است. از یک طرف، می تواند چندین عامل خطر بیماری قلبی را که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است کاهش دهد. افراد دیابتی سه برابر افراد سالم در معرض حملات قلبی قرار دارند.
به عنوان مثال، ممکن است کلسترول LDL “بد” ، تری گلیسیریدها و التهاب را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL “خوب” را افزایش می دهد. (9منبع مورد اعتماد، 10منبع مورد اعتماد، 11منبع مورد اعتماد)

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که می تواند در صورت زیاده روی در مصرف سطح قند خون را نیز افزایش دهد – البته نه به اندازه قند و شکر. (10منبع مورد اعتماد)

اگرچه ممکن است عسل برای افراد دیابتی کمی بهتر از شکر تصفیه شده باشد، اما همچنان باید با احتیاط مصرف شود. مقدار مصرف مجاز برای افراد دیابتی روزانه یک قاشق غذاخوری است. همین مقدار روزانه عسل برای سلامتی افراد دیابتی بسیار موثر است و عوارض جانبی مثل فشار خون بالا و احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد.

در حقیقت، افراد دیابتی با به حداقل رساندن انواع غذاهای پر کربوهیدرات بهترین کار را انجام می دهند. (12منبع مورد اعتماد)

به خاطر داشته باشید که انواع تقلب در عسل وجود دارد. خرید عسل فقط از افراد و فروشگاه های معتبر. اگرچه تقلب در عسل در اکثر کشورها غیرقانونی است، اما همچنان تقلب در عسل یک مشکل گسترده و بدون نظارت است. (13منبع مورد اعتماد)

خلاصه: برخی مطالعات نشان می دهد که عسل برای سلامتی و قلب مفید است و باعث بهبود عوامل خطر بیماری قلبی در افراد دیابتی می شود. با این حال، سطح قند خون را نیز افزایش می دهد – بنابراین افراد دیابتی نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

4. آنتی اکسیدان های موجود در عسل می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

فشار خون یکی از عوامل خطرناک بیماری های قلبی است و ممکن است عسل به کاهش آن کمک کند. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارند. (14منبع مورد اعتماد)

مطالعات بر روی موش و انسان نشان داده است که مصرف مداوم عسل موجب کاهش فشار خون می شود. (15منبع مورد اعتماد، 16منبع مورد اعتماد)

خلاصه: خوردن عسل برای سلامتی اهمیت دارد و ممکن است منجر به کاهش متوسط فشار خون شود، فشار خون یک تهدید مهم برای بیماری های قلبی است.

5.عسل همچنین در کنترل کلسترول نقش مهمی ایفا می کند.

سطح بالای کلسترول LDL یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است.
این نوع کلسترول نقش عمده ای در تصلب شرایین، تجمع چربی در عروق شما دارد که می تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود.
جالب اینجاست که چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف عسل برای سلامتی بسیار موثر و ممکن است سطح کلسترول خون شما را کنترل کند.
کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد در حالی که کلسترول HDL “خوب” را افزایش می دهد. (9منبع مورد اعتماد، 10منبع مورد اعتماد، 11منبع مورد اعتماد، 17منبع مورد اعتماد)

به عنوان مثال، یک مطالعه در 55 بیمار عسل را با شکر مقایسه کرد و دریافت که عسل باعث کاهش 5.8 درصدی LDL و افزایش 3.3 درصدی کلسترول HDL می شود. همچنین منجر به کاهش 1.3 درصدی وزن می شود. (18منبع مورد اعتماد)

خلاصه: به نظر می رسد عسل تأثیر مثبتی بر میزان کلسترول دارد. عسل منجر به کاهش متوسط کلسترول LDL کل و “بد” در حالی که موجب افزایش میزان کلسترول HDL “خوب” می شود.

6. عسل می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد.

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است.
تری گلیسیرید خون همچنین با ایجاد مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع 2 است.
با مصرف بی رویه و مستمر شکر و قند های صنعتی، سطح تری گلیسیرید در خون افزایش می یابد، و این موضوع در نهایت منجر به حملات قلبی و ابتلا به دیابت خواهد شد.

جالب توجه است بدانید، مطالعات متعدد مصرف منظم عسل را با کاهش سطح تری گلیسیرید پایین مرتبط کرده است، به ویژه هنگامی که برای جایگزینی قند و شکر استفاده می شود. (9منبع مورد اعتماد، 10منبع مورد اعتماد، 11منبع مورد اعتماد، 17منبع مورد اعتماد)

به عنوان مثال، یک مطالعه مقایسه عسل و شکر نشان داد که 11 تا 19 درصد سطح تری گلیسیرید در گروه عسل کمتر است. (18منبع مورد اعتماد)

خلاصه: افزایش تری گلیسیرید یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 است. چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف مستمر عسل می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد، به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزین قند استفاده می شود.

7. آنتی اکسیدان های موجود در عسل تاثیر مهمی بر سلامت قلب دارند.

عسل منبع غنی فنل ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدان است. بسیاری از این ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدانی با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند. (8منبع مورد اعتماد)

فنل ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی ممکن است موجب متسع شدن عروق قلب شما و باعث افزایش و تسهیل جریان خون در قلب شوند. آنها همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کنند، که می تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود. این ترکیبات با کاهش سطح کلسترول بد در خون از رسوب در رگها و مویرگها و بروز حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کنند. (8منبع مورد اعتماد)

علاوه بر این، یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عسل از قلب در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. (19منبع مورد اعتماد)

عسل گون یک گزینه مناسب بین عسل ها برای افراد دیابتی است.
خلاصه: آنتی اکسیدان های موجود در عسل با اثرات مفیدی بر سلامت قلب، از جمله افزایشو تسهیل جریان خون در قلب شما و کاهش خطر تشکیل لخته خون، ارتباط دارند.

8- عسل باعث ترمیم سوختگی و زخم می شود.

از درمان موضعی عسل برای التیام زخم ها و سوختگی ها از مصر باستان استفاده می شده است و امروزه نیز رایج است.
با بررسی 26 مطالعه در مورد مراقبت از زخم با استفاده از عسل، عسل در ترمیم سوختگی با عمق جزئی و زخم هایی که پس از جراحات عفونی شده اند، موثرترین بوده است. (20منبع مورد اعتماد)

عسل همچنین یک درمان موثر برای ترمیم زخم پا در افراد دیابتی است، که از عوارض جدی آن می توان به قطع عضو اشاره کرد. (21منبع مورد اعتماد، 22منبع مورد اعتماد)

در یک مطالعه میزان موفقیت 43.3٪ درمان زخم با عسل گزارش شده است. در مطالعه دیگر، استعمال موضعی عسل 97٪ زخم های بیماران دیابتی را بهبود بخشید. (22منبع مورد اعتماد، 23منبع مورد اعتماد)

محققان بر این باورند که قدرت درمانی عسل از اثرات ضد باکتری و ضد التهابی و همچنین توانایی آن در تغذیه بافت برای استعمال موضعی بسیار موثر است. (24منبع مورد اعتماد)

علاوه بر این، عسل می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی، از جمله ضایعات پسوریازیس و تبخال کمک کند. (25منبع مورد اعتماد، 27منبع مورد اعتماد)

عسل مانوکا به ویژه برای درمان زخم های سوختگی موثر است. (28منبع مورد اعتماد)
عسل مانوکا بومی استرالیا و نیوزلند است.

خلاصه: عسل هنگامی که روی پوست بصورت موضعی استعمال می شود، می تواند بخشی از یک برنامه درمانی موثر برای سوختگی، زخم و بسیاری دیگر از بیماری های پوستی باشد. به خصوص برای زخم پای افراد دیابتی موثر است.

9. عسل می تواند به سرکوب سرفه در کودکان کمک کند.

سرفه یک مشکل شایع در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت ها می توانند خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، داروهای اصلی سرفه همیشه موثر نیستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب است بدانید که ممکن است عسل انتخاب بهتری باشد و شواهد نشان می دهد که برای درمان و کاهش سرفه در کودکان بسیار موثر است. (28منبع مورد اعتماد، 29منبع مورد اعتماد)

یک مطالعه نشان داد که عسل بهتر از دو داروی معمول سرفه کار می کند (30منبع مورد اعتماد)

مطالعه دیگری نشان داد که علائم سرفه را کاهش می دهد و خواب را بیش از داروی سرفه بهبود می بخشد. (29منبع مورد اعتماد)

با این وجود، به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود. (31منبع مورد اعتماد)

خلاصه: برای کودکان بالای یک سال، عسل می تواند به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی و ایمن سرفه عمل کند. برخی مطالعات نشان می دهد که حتی از داروی سرفه نیز تاثیر بیشتری دارد.

10. خوشمزه است اما همچنان کالری و قند زیادی دارد.

عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شکر است. در عین حال عسل برای سلامتی مفید هم هست اما شکر اینچنین نیست. عسل را فقط از افراد و فروشگاه معتبر تهیه کنید، زیرا به خاطر تقلب گسترده ممکن است عسل تقلبی نصیب شما شود. به خاطر داشته باشید که عسل فقط باید در حد متوسط مصرف شود، زیرا کالری و کربوهیدرات دارد. مقدار مصرف معمول برای افراد سالم روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری.

فواید عسل هنگامی بیشتر می شود که جایگزین شیرین کننده دیگر و ناسالم شود.
در پایان ، عسل به سادگی یک شیرین کننده ” سالم ” نسبت به قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا است.

10672

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *