درمان پسوریازیس با عسل + آیا عسل مانوکا برای پسوریازیس (Psoriasis) مفید است؟

عسل مانوکا برای پسوریازیس

درمان پسوریازیس با عسل مانوکا

زندگی با پسوریازیس کار آسانی نیست. این بیماری مزمن پوستی نه تنها باعث بروز ناراحتی‌های جسمانی می‌شود، بلکه می‌تواند استرس‌زا نیز باشد. این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد. اما داروها و روش‌های درمانی مختلفی وجود دارند که می‌توانند از شدت علائم آن بکاهند.درمان پسوریازیس با عسل ممکن است ؟ هزاران سال است که از عسل، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل مانوکا برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، از این جهت محققان عقیده دارند عسل مانوکا به دلیل خواص ويژه‌ای که دارد می‌تواند به بهبود پسوریازیس نیز کمک کند. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی فواید عسل مانوکا برای پسوریازیس بپردازیم.

چرا عسل مانوکا متفاوت است؟

عسل مانوکا از شهد گل‌های درختی با همین نام تهیه می‌شود که بومی نیوزلند و استرالیا می‌باشد. عسل خام و نیمه خام به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) است که برای درمان زخم‌های عفونی عملکرد مؤثری دارد. اما قدرت ضد‌باکتری که عسل مانوکا دارد تقریبا دو برابر عسل‌های دیگر است. این ویژگی به دلیل وجود ترکیب شیمیایی به نام متیل گلی اکسال (methylglyoxal) که در شهد مانوکا  وجود دارد و زنبور عسل به منظور درست کردن عسل از آن استفاده می کند و دارای اثرات ضدباکتریایی قدرتمندی است.چندین مطالعه در این زمینه نشان داده است که عسل مانوکا می‌تواند در کاهش دوره بهبودی و عفونت زخم‌ها مؤثر باشد. البته عسلی که مصارف درمانی دارد از نوع درجه پزشکی است.

به این معنی که فراوری شده و بی‌خطر و استریل است. استفاده از عسل تقلبی و بدون هویت مشخص برای زخم‌های باز توصیه نمی‌شود.عسل مانوکا در مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) که مقاوم به متی‌سیلین (Methicillin) است از عملکرد قدرتمندی برخوردار می‌باشد. MRSA نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد که نسبت به آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این‌گونه عفونت‌ها مقاوم است. این عفونت معمولا در بیمارستان‌ها یا سایر مراکز درمانی مشاهده می‌شود.

آیا درباره حساسیت به عسل چیزی میدانید ؟اگر به دنبال اطلاعات بیشتری میگردید میتوانید مقاله نوشته شده ما در باره ی حساسیت به عسل را مطالعه نمایید.

درمان پسوریازیس با عسل

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که سلول‌های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است. اما متخصصان بر این باورند که پسوریازیس در اثر عملکرد اشتباه سیستم ایمنی علیه بافت‌های سالم بدن ایجاد می‌شود. یکی از انواع گلبول‌های سفید خون سلول‌های تی (T) نام دارند که از بدن در برابر عفونت، ویروس و بیماری‌ها محافظت می‌کنند. در صورتی که سلول‌های T بیش از حد فعال باشند، علاوه بر حمله به عوامل خارجی مضر، سلول‌های سالم پوست را نیز مورد حمله قرار می‌دهند. در نتیجه بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس بروز می‌کنند.به طور معمول، سلول‌های پوستی یک روند رشد را تجربه می‌کنند که از اعماق لایه بالایی پوست شروع می‌شود و حدود یک ماه طول می‌کشد تا به سطح برسند.

ژل رویال می‌تواند یک درمان طبیعی برای لوپوس (lupus) باشد؟ اگر اطلاعات کاملی میخواهید به مقاله نوشته شده ما درباره عسل برای درمان لوپوس مراجعه نمایید.

برای افراد مبتلا به پسوریازیس، این روند فقط چند روز طول می کشد. این تجمع سلولی باعث می‌شود تا بخش‌هایی از پوست بافتی ضخیم‌ و پوسته پوسته پیدا کرده و دچار قرمزی و خارش شوند. این بیماری می‌تواند دردناک باشد و چرخه آن معمولا بدون درمان متوقف نمی‌شود.پسوریازیس ممکن است در هر فردی بروز کند. اما افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند.علائم پسوریازیس به صورت دوره‌ای نمایان می‌شوند. به این معنی که ممکن است برای یک دوره از بین بروند و در دوره بعد با حالتی شدیدتر بروز کنند. عوامل محیطی و سبک زندگی از جمله استرس، تغییرات شدید آب و هوایی، سیگار و آسیب‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی شدید، بریدگی یا گزش حشرات می‌توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

موم چیست و چه ترکیبی دارد؟ شاید تا به حال اسم آن را شنیده باشید، بله بره موم توسط زنبور عسل تولید می شود. برای اطلاعات بیشتر به بره موم چیست مراجعه نمایید.

  10 راهکار خانگی برای درمان سرماخوردگی با عسل طبیعی

درمان پسوریازیس با عسل: آیا عسل مانوکا می‌تواند پسوریازیس را شکست دهد؟

درمان پسوریازیس با عسل چگونه است ؟ با وجود سابقه طولانی عسل مانوکا در درمان بیماری‌ها، هنوز شواهد کافی مبنی بر نقش عسل مانوکا به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای پسوریازیس وجود ندارد. به همین دلیل متخصصان پوست اظهار دارند که خواص ضدالتهابی طبیعی عسل مانوکا تنها توانایی بهبود علائم پسوریازیس را دارد و درمان قطعی برای آن محسوب نمی‌شود.پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است. بنابراین اگر ما بتوانیم از ملتهب شدن پوست جلوگیری کنیم، علائم نیز کاهش پیدا می‌کنند.عسل مانوکا را می‌توانید مانند هر کرم یا لوسیون دیگری روی پوست استفاده کنید. اما از آن‌جا که تحقیقات علمی زیادی در این زمینه انجام نشده است، هنوز مشخص نیست که چند بار یا برای چه مدت باید از عسل استفاده شود.

هیچ داروی مؤثری برای درمان پسوریازیس یا اگزما وجود ندارد. اما تعدادی از بیماران مبتلا به پسوریازیس بعد از خوردن عسل و برخی دیگر بعد از مالیدن آن روی پوست خود احساس بهتری را تجربه کرده‌اند. البته هیچ مطالعه‌ای مبنی بر مفید بودن عسل انجام نشده است و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز آن را تأیید نکرده است. اما در حقیقت باعث بهبودی زخم می‌شود. مواد و ترکیبات بسیاری وجود دارند که با وجود آزمایش شدن، نتایج خوبی را به همراه داشته‌اند. عسل مانوکا نیز از آن دسته ‌است.مراتع گسترده مانوکا در ایران و تقریبا هیچ کجای دنیا بجز استرالیا و نیوزلند وجود ندارد، عسل مانوکا فقط در استرالیا و نیوزلند تولید می شود. علاوه بر این واردات عسل به ایران ممنوع است. و به همین دلیل عسل مانوکا در ایران تقریبا نایاب است.

جهت بهره مندی از تاثیرات عسل درمانی می توانید از سایر عسل ها استفاده کنید هر چند با تاثیر پذیری کمتر از عسل مانوکا. برای خرید عسل ارگانیک به فروشگاه آنلاین عسل گل افراز مراجعه بفرمایید.

عسل برای پسوریازیس

سایر درمان‌های خانگی برای پسوریازیس:

اگر تمایلی به استفاده از عسل برای پسوریازیس ندارید، کرم‌، پماد و درمان‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از:

  • سالیسیلیک اسید (Salicylic acid): این ماده شیمیایی ترکیبی است که در بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌ها برای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود. این ترکیب به از بین بردن آسیب‌های پوستی ناشی از پسوریازیس کمک می‌کند.
  • قطران ذغال سنگ (Coal tar): این ترکیب از ذغال سنگ ساخته می‌شود و قادر است تا به کاهش رشد سلول‌های پوستی و التهاب کمک کند.
  • کپسایسین (Capsaicin): پمادی حاوی عنصر موجود در فلفل قرمز است که با تحریک‌پذیری و التهابات پوستی مبارزه می‌کند.
  • پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone): این پماد به همراه میزان کمی استروئید در آن می‌تواند به کاهش خارش و ناراحتی‌های مرتبط با پسوریازیس کمک کند.

در مطلبی دیگر نحوه تولید ژل رویال را توضیح داده ایم برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

  10 تا از مهم ترین خواص عسل برای زنان و نقش آن بر سلامتی

توصیه نهایی:

در صورت تمایل به استفاده از عسل مانوکا یا هر نوع عسل برای پسوریازیس دقت کنید که به عسل، گرده و یا سایر ترکیب‌های حساسیت‌زای گیاهی آلرژی نداشته باشید. پس حتما مطمئن شوید که آیا حساسیت به عسل وجود دارد؟ واکنش‌های آلرژیک به عسل به ندرت رخ می‌دهند. اما بهتر است محتاط باشید و قبل از مصرف، آن را تست کنید. برای این منظور یک قطره عسل را روی ناحیه کوچکی از پوست بدن خود مانند بازو بمالید و 24 ساعت صبر کنید. پس از این مدت اگر علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و التهاب روی پوستتان ظاهر نشدند. استفاده از عسل بی‌خطر خواهد بود. همچنین احتیاط کنید که عسل مانوکا را از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

برخی سوالات متداول:

درمان پسوریازیس با عسل مانوکا چگونه است ؟

هزاران سال است که از عسل، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل مانوکا برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، از این جهت محققان عقیده دارند عسل مانوکا به دلیل خواص ويژه‌ای که دارد می‌تواند به بهبود پسوریازیس نیز کمک کند.

درمان پسوریازیس با عسل ممکن است ؟

هزاران سال است که از عسل، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل مانوکا برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، از این جهت محققان عقیده دارند عسل مانوکا به دلیل خواص ويژه‌ای که دارد می‌تواند به بهبود پسوریازیس نیز کمک کند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *