درمان سوختگی ها با عسل + 10 نکته ایمنی استفاده از عسل برای سوختگی‌ ها

درمان سوختگی با عسل

قرن‌ها است که از عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای سوختگی‌های جزئی، بریدگی‌ها، گزیدگی و بثورات پوستی استفاده می‌شود. زنبوردرمانی یا آپی‌‌تراپی (Apitherapy) قرن هاست که مورد توجه قرار دارد. در صورتی که سوختگی خفیف و جزئی باشد، از نوع درجه اول محسوب می‌شود. این میزان سوختگی‌ را می‌توان در خانه درمان کرد. عسل و سوختگی درجه پزشکی یک گزینه محبوب برای درمان سوختگی‌های خفیف است. اما استفاده از آن تنها برای برخی از سوختگی‌ها مجاز است. در ادامه بیشتر به توضیح درمان عسل روی سوختگی میپردازیم.

درمان سوختگی ها با عسل

در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی که باید به هنگام استفاده از عسل برای سوختگی‌ ها (درمان سوختگی ها با عسل) رعایت کنید را با شما در میان بگذاریم:

1) عسل برای سوختگی‌ های خفیف بی‌ خطر است.

شما می‌توانید برخی از سوختگی‌های جزئی را در خانه درمان کنید. اما قبل از انجام این کار باید با انواع درجات سوختگی آشنا شوید. سوختگی‌ها به طور کلی به چهار گروه طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سوختگی درجه یک: این سوختگی‌های خفیف، دردناک هستند و باعث ایجاد قرمزی جزئی در لایه خارجی پوست می‌شوند.
  • سوختگی درجه دو: این نوع سوختگی‌ها شدیدتر از سوختگی‌های خفیف هستند. زیرا لایه زیرین پوست را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث درد، تورم، تاول و قرمزی می‌شوند.
  • سوختگی‌ درجه سه: این سوختگی‌ها بسیار جدی هستند. زیرا هر دو لایه پوست را تحت تأثیر قرار داده یا به طور کامل از بین می‌برند. به همین دلیل به رسیدگی‌های فوری پزشکی نیاز دارند.
  • سوختگی درجه چهار: در این سوختگی علاوه بر آسیب‌های سوختگی درجه سه، بافت‌‌های چربی زیر پوست نیز درگیر می‌شوند که باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.

علاوه بر این چهار سطح که از درجات اصلی سوختگی‌ هستند، سوختگی‌ درجه پنج، ماهیچه‌ها و سوختگی‌ درجه شش استخوان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

  عسل خام چیست ؟| تفاوت آن با عسل گرما دیده + خواص عسل خام

2) همیشه از عسل درجه پزشکی استفاده کنید.

به جای عسلی که به هنگام صبحانه میل می‌کنید، از انواع متداول دیگر مانند عسل‌های درجه پزشکی استفاده کنید. عسل درجه پزشکی استریل شده، عسل مانوکا نام دارد. این عسل توسط زنبورهایی تهیه می‌شود که از گرده گل و شهد گل های درختان مانوکا موجود در استرالیا و نیوزیلند تغذیه می‌کنند. براساس مقاله‌ای در سال 2014،  امروزه از عسل درجه پزشکی برای سوختگی‌های درجه یک و دو، زخم‌های حاد و مزمن، خراش و زخم بستر استفاده می‌شود. عسل و سوختگی درجه پزشکی را می‌توان به صورت ژل، خمیر و یا پانسمان‌ تهیه کرد.

3) عسل برای سوختگی‌ های خفیف تا متوسط بی‌خطر است.

اگر دچار یک سوختگی سطحی خفیف تا متوسط شده‌اید، شواهد کافی وجود دارند که نشان می‌دهند عسل می‌تواند به کنترل این ‌زخم ها کمک کند. با توجه به مطالعات انجام شده عسل دارای خواص ضدباکتری، ضدویروس، ضد‌‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. بنابراین گزینه مناسبی برای این درجه از سوختگی‌ها می‌باشد. اما در صورتی که سوختگی شما فراتر از حد متوسط باشد، فورا باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

4) پانسمان عسل می‌تواند به بهبودی زخم‌ ها کمک کند.

براساس مطالعه‌ای که به منظور ارزیابی تأثیر عسل روی سوختگی و بر روی زخم‌های حاد مانند سوختگی‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد استفاده موضعی از عسل می‌تواند سوختگی‌های عمیق را سریع‌تر از سایر روش‌های درمانی مانند پانسمان گاز پارافین، گاز استریل و پانسمان پلی اورتان (polyurethane) بهبود بخشد.

عسل برای سوختگی‌

5) عسل را روی پانسمان استفاده کنید تا از چسبندگی جلوگیری شود.

به منظور جلوگیری از چسبندگی و استفاده راحت‌تر، به جای استفاده مستقیم از عسل بر روی سوختگی، آن را روی یک پد یا گاز استریل بمالید. سپس، پانسمان را روی محل سوختگی قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک پانسمان حاوی عسل درجه پزشکی نیز استفاده کنید.

  بهترین رنگ عسل طبیعی + دلیل تفاوت رنگ انواع عسل ها چیست؟

6) استفاده ایمن از عسل به مراحل خاصی نیاز دارد.

برای استفاده از عسل درجه پزشکی ابتدا باید برای معاینه زخم‌ها به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که زخم‌ها دچار عفونت نشده‌‌ و به جراحی نیازی ندارند. بعد از این‌که محل سوختگی توسط یک متخصص حرفه‌ای تمیز و ضدعفونی شد، ممکن است بتوانید از یک عسل استریل شده استفاده کرده و زخم‌‌ها را سه بار در روز با آن پانسمان کنید.

7) از عسل مرغوب استفاده کنید.

قبل از مراجعه به داروخانه، در مورد تولیدکنندگان عسل برای سوختگی (عسل برای درمان سوختگی)تحقیق کنید. به دنبال عسلی باشید که از کیفیت بالایی برخوردار است. زیرا استفاده از عسل مصنوعی و نامرغوب نتایج مطلوبی برای زخم‌های شما به همراه نخواهد داشت. علاوه بر عسل روی سوختگی ژل رویال هم می تواند بر درمان سوختگی و ترمیم پوست به ما کمک کند. تاثیر ژل رویال بر فشار خون و کلسترول را در مقاله نوشته شده مطالعه نمایید.

8) برخی از پانسمان‌ ها حاوی عسل مانوکا هستند.

برخی از پانسمان‌ها‌ حاوی عسل مانوکا هستند که می‌توان برای زخم و سوختگی‌ از آن‌ها استفاده کرد. اما قبل از استفاده از این محصول حتما با پزشک خود مشورت کنید. عسل مانوکا یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین عسل‌های موجود در دنیا است که به دلیل داشتن خواص ضدباکتری، ضدویروسی و آنتی‌بیوتیکی می‌تواند به عنوان یک پماد طبیعی برای زخم‌ها استفاده شود.

برای خرید عسل طبیعی با موم به فروشگاه عسل طبیعی گل افراز مراجعه کنید.

درمان جای سوختگی با عسل

9) در برخی نواحی بدن از عسل استفاده نکنید.

برای درمان سوختگی ها با عسل در برخی نواحی بدن از روش‌های خانگی صرف نظر کنید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این نواحی عبارتند از:

  • دست‌ها
  • صورت
  • پا
  • ناحیه کشاله ران

همچنین از درمان خانگی سوختگی‌های درجه یک که سطح وسیعی را درگیر کرده‌اند و بیش از 3 اینچ قطر دارند به خصوص برای افراد مسن و نوزادان خودداری کنید.

10) درمان سوختگی با عسل به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

اگرچه عسل می‌تواند برای سوختگی‌های سطحی و عمقی خفیف عملکرد مؤثری داشته باشد و شواهد امیدوارکننده‌ای نیز در این زمینه وجود دارد. اما همچنان به تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر عسل بر سوختگی نیاز است.همچنین از عسل اقاقیا می توان برای درمان سوختگی استفاده کرد. استفاده از عسل اقاقیا چه خواص و عوارض جانبی دارد؟آیا موم برای درمان سوختگی مفید است؟ جنس موم از اسید چرب غیر اشباع می باشد. در اکثر لوازم آرایشی از جمله انواع کرم از موم زنبور عسل استفاده شده است. اسید های چرب غیر اشباع در موم زنبور عسل می تواند برای انسان مفید باشد.

  10 راهکار خانگی برای درمان سرماخوردگی با عسل طبیعی

توصیه نهایی

در این مطلب در مورد درمان سوختگی ها با عسل صحبت کردیم. وقتی صحبت از درمان سوختگی در خانه می‌شود، اولین موردی که باید در نظر گرفت نوع سوختگی است. به طور کلی، استفاده موضعی از عسل درجه پزشکی یک گزینه ایمن برای سوختگی‌های درجه یک و جزئی است. اگر در مورد سوختگی خود نگران هستید و از درجه آن مطمئن نیستید یا در مورد این‌که چه محصولی برای شما بهتر است سؤال دارید، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه عسل در بیشتر مواقع بی‌خطر است، اما ممکن است برخی افراد به آن یا ترکیبات موجود در آن مانند گرده آلرژی داشته باشند.

در این صورت استفاده از عسل بر روی زخم و سوختگی‌ها ممکن است باعث تشدید آن‌ها شده و همچنین شما را به واکنش‌های آلرژیک دچار کند. اگر در مورد حساسیت خود به عسل مطمئن نیستید، قبل از مصرف حتما یک تست پچ (patch test) انجام دهید. برای این منظور یک قطره عسل روی قسمتی از پوست بدن خود بمالید و به مدت 24 ساعت صبر کنید. اگر بعد از 24 ساعت پوستتان دچار واکنش‌هایی مانند قرمزی، تحریک، تورم و خارش نشد، احتمالا استفاده از عسل بر روی زخم‌هایتان نیز بی‌خطر خواهد بود.

برخی سوالات رایج:

درمان سوختگی ها با عسل چگونه است ؟

 عسل برای سوختگی‌های خفیف بی‌خطر است – همیشه از عسل درجه پزشکی استفاده کنید.

درمان سوختگی ها با عسل برای چه درجاتی است؟

چهار سطح که از درجات اصلی سوختگی‌ هستند، سوختگی‌ درجه پنج، ماهیچه‌ها و سوختگی‌ درجه شش استخوان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *