عسل خام چیست ؟| تفاوت آن با عسل گرما دیده + خواص عسل خام

عسل خام

کلماتی نظیر سبزیجات خام یا گوشت خام به این دلیل که بار ها و بار ها آن را شنیده اید برایتان به خوبی آشناست. ولی احتمال دارد واژه عسل حرارت ندیده یا همان عسل خام برایتان چندان هم آشنا نباشد. البته احتمال دارد به صورت اتفاقی این کلمه را جایی دیده یا شنیده باشید یا فروشنده در زمان خرید عسل به شما گفته باشد که این عسل خام است. اما نمی دانید عسل خام چیست و چه معنای بنیادینی دارد. به همین منظور در این مقاله می خواهیم شما را با عسل خام طبیعی، خواص عسل خام و تفاوت آن با عسل های تجاری که اغلب در فروشگاه ها موجود است و همچنین تشخیص عسل تقلبی از اصل آشنا کنیم و بعد بخوانیم که چه مزیت هایی نسبت به عسل خام دارد و برای تهیه آن باید چه کاری کرد؟

عسل خام چیست؟

عسل خام یک نوعِ متفاوت یا ویژه از عسل موجود در بازار نیست، بلکه به این دلیل که به عسلی که فرآوری نشده است، عسل خام اطلاق می شود. به این معنی که عسل موجود را درست به صورتی که از کندوی عسل برداشت شده است به مشتری می فروشند. رنگ عسل گرما ندیده تا حدودی مات است و به دلیل ناخالصی هایی که دارد مثل موم، گرده و حتی بعضی مواقع لاشه مرده زنبور عسل است.برداشت عسل گرما ندیده به شکل خام از کندو به این روال است که آن را با موم از کندو استخراج می کنند، درپوش هایی که روی حفره هایی پر از عسل قرر دارد را با یک چاقو برمی دارند و بعد آن را درون دستگاهی به نام اکستراکتور قرار می دهند. با این روش عسل از حفره ها به کمک نیروی گریز از مرکز خارج و در پایین اکستراکتور انباشته می شود.

بعد عسل حاصل شده را از یک صافی برای رفع اضافات عبور می دهند تا بقایای احتمالی بدن زنبور و ذرات درشت آن از عسل جدا شود، سپس عسل را در شیشه ها میریزند. به این نوع عسل که روی آن هیچ اقدامی برای فرآوری انجام نشده و حرارت زیادی هم ندیده است، عسل حرارت ندیده یا عسل خام می گویند.

اگر از فواید عسل برای دیابت آگاهی ندارید ، پیشنهاد میشود مطلب ما در خصوص عسل برای افراد دیابتی را بخوانید.

تشخیص عسل خام

 

خرید عسل طبیعی

یکی از مهمترین عواملی که باعث شکرک عسل می شود همین حرارت ندیدن و خام بودن آن است. به این دلیل که در عسل ذرات ریز معلق وجود دارد و مثل یک هسته عمل می کنند و منجر به شکرک زدن آن و یا به عبارتی متبلور شدن عسل می شود. پس یکی از راه های اصلی و ویژه برای تشخیص عسل خام از حرارت دیده موضوع شکرک است.

آیا درباره بره موم و بهترین زمان استفاده از آن اطلاعات دارید ،اگر به دنبال اطلاعات میگردید میتوانید مقاله  آموزش طریقه مصرف بره موم  را مطالعه نمایید.

  خرید عسل در کرج | مراکز فروش عسل طبیعی و ارگانیک در کرج

عسل تجاری چیست

  • عسل تجاری به عسلی می گویند که علاوه بر مراحل بالا چند مرحله دیگر هم برروی عسل اعمال شده باشد. که مهمترین آن ها پاستوریزاسیون و فیلتراسیون است.
  •  پاستویزاسیون
    حرارت دادن یا پاستوریزه کردن عسل هم یکی از مراحل اصلی و ویژه در پروسه تولید عسل فروشگاهی است. که در آن عسل را به سرعت به دمای بالا می برند و بعد خنک می سازند.این کار بیشتر برای مشتری پسند کردن عسل صورت می گیرد، به این دلیل که عسل حرارت ندیده بعد از مدتی شکرک می زند یا اصطلاحاً رس می بنند و این منجر می شود که مشتری رضایت خاطری به آن نداشته باشد. با گرما دادن، عسل هرگز شکرک نمی زند و کاملاً شفاف می شود.
  •  فیلتراسیون
    فیلتراسیون به این منظور انجام می شود تا تمامی ذرات معلق در عسل همچون گرده گل و بره موم به کلی از آن خارج شود و تقریباً هیچگونه جسمی به غیر از خود عسل وجود نداشته باشد. با این کار عسلِ یک دست حاصل می شود.

اگر قصد خرید عسل با موم را دارید به شما پیشنهاد میکنیم وارد لینک خرید عسل با موم شوید و عسل با موم دو کیلویی را خریداری کنید چون جنس موم کاملا طبیعی و بافته شده توسط زنبور عسل میباشد.

ترکیبات و رنگ عسل خام

 

عسل گرما ندیده

 

خام بودن عسل با طبیعی بودن آن کاملاً متفاوت است. دانستید که خام بودن عسل یکی از دلایل اصلی برای شکرک زدنش است. همچنین در مرحله برداشت اگر عسل حرارت نبیبند، به صورت خام تهیه می شود. همچنین اینکه زنبوردار در مرحله تولید به زنبور عسل بدهد، یا ندهد هم مربوط به طبیعی بودن یا نبودن عسل می شود. همچنین باید بگوییم که خام بودن عسل بیشتر بدین معناست که عسل حرارت دیده یا خیر. و تنها معیار حرارت دیدگی عسل نمی تواند عامل تعیین کننده ای برای طبیعی بودن یا نبودن آن باشد.از این رو عسل تجاری می تواند در زمره عسل های طبیعی قرار بگیرد و یا تقلبی باشد. ما در این مطلب می خواهیم تا عسل خام طبیعی که به صورت طبیعی از زنبور گرفته شده است و عسل تجاری طبیعی که روی شهدی به غیر از شهد گل نشسته را با یکدیگر مقایسه کنیم.

عسل خام رنگ تیره تری دارد و همانطور که گفته شد تا حدودی کدر است ولی عسل تجاری به دلیل گرما دارای رنگ روشن تری است.

نوعی دیگر از عسل که طرفداران زیادی دارد عسل آویشن است ،برای خرید عسل آویشن اصل از صفحه مربوطه دیدین نمایید.

  خرید عسل در تهران | لیست مراکز خرید و فروش عسل طبیعی در تهران

تفاوت عسل خام با عسل تجاری از نظر خواص

عسل خام اضافه بر این مورد که از لحاظ رنگ و همچنین ظاهر طبیعی که دارد با عسل های تجاری موجود در بازار متفاوت است و بسته به نوع گیاه و شهدی که زنبور های کارگر از آن تغذیه کرده است حتماً بعد از مدتی رس می بندد. از لحاظ خواص و ویژگی ها نیز با عسل تجاری متفاوت است. با وجود اینکه هیچ مطالعه ی کنترل شده ای برای مقایسه عسل خام و عسل تجاری انجام نشده است اما برخی از منابع معتقدند که عسل پاستوریزه شده مزایای سلامتی کمتری نسبت به عسل خام دارد. زیرا پاستوریزه شدن عسل در دمای بالایی انجام می شود که احتمال دارد منجربه تخریب یا از بین رفتن خواص عسل طبیعی شود.

عفونت لثه یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان است اگر به دنبال اطلاعات درمان عفونت لثه با عسل میباشید به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

خواص عسل خام

 

تشخیص عسل خام

 

حالا که تفاوت عسل خام و حرارت دیده را دریافتید، بهتر است از خواص عسل گرما ندیده هم برایتان بگوییم، باید بدانید که فیلتر کردن و پاستوریزه کردن عسل منجربه از بین رفتن گرده گل موجود در عسل طبیعی می شود. تحقیقاتی که درباره فواید گرده گل صورت گرفته نشان می دهد که گرده گل دارای خواص ویژه ذیل است:

  •  ویژگی آنتی اکسیدانی داراست
  •  ویژگی ضد التهابی داراست
  •  ویژگی ضد قارچی و ضد باکتریای داراست
  •  ویژگی تسکین دهندگی داراست

اگر بیماری کولیت روده دارید و میخواهید با یک روش خانگی آن را درمان کنید مقاله درمان زخم روده با عسل را مطالعه نمایید و اطلاعات لازم درباره روش مصرف را بدست آورید.

گرده گل علاوه بر این موارد دارای آمینو اسید ها، ویتأمین C و A و مقادیر ناچیزی منیزیم، سدیم و کلسیم داراست. بره موم، یک ماده چسبنده است که از آن برای مستحکم کردن و ساخت کندو سازه های خود از آن استفاده می کند. این ماده چسبنده نه فقط به زنبور ها یاری می رساند بلکه بعضی از دانشمندان اعتقاد دارند که این ماده برای انسان مزایای بیشماری دارد. این ماده با عمل پاستوریزاسون از عسل حذف می گردد. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ اثبات کرده است که بره موم عسل، که در عسل خام موجود است احتمال دارد حاوی مواد و خواص زیر باشد:

  • اثرات ضد التهابی
  •  خواص ضد سرطانی
  •  اثرات ضد قارچ

بره موم همچنین شامل ویتأمین C، ویتأمین Bو E است و علاوه بر این در بر دارنده ی پتاسیم، منیزیم و آنزیم های زیادی با فواید بسیار است. مطالعات نشان می دهد که گرما در مواد غذایی منجربه کاهش سطح آنتی اکسیدان می شود. همچنین عسل خام حاوی اسید های فنولیک و فلاونوئید ها است که دارای مزیت آنتی اکسیدانی است.

در مورد ژل رویال چه میدانید اگر به دنبال اطلاعات هستید میتوانید مقاله نوشته شده گل افراز  برای تشخیص ژل رویال اصل را بخوانید.

تفاوت عسل خام و حرارت دیده (چگونگی تشخیص عسل خام)

به طور کلی دو راه عمده و اصلی برای اینکه بدانیم عسل خام چیست ؟ و تشخیص خام بودن یا نبودن عسل وجود دارد که عبارتند از:
روش اول: نخستین و بهترین راه برای آزمایش عسل و شناسایی عسل خام از حرارت دیده است. فاکتور اصلی هم در این باره میزان (HMF) یا ۵-هیدروکسی متیل فورفورال است. میزان این ماده در عسل مشخص کننده ی حرارت دیدن یا ندیدن و همچنین تازگی عسل است.
روش دوم: همانطور که گفتیم عسل خام پس از مدتی شکرک می زند یا به اصطلاح رس می بندد که این موضوع نشانه ای از خام بودن عسل است.

عسل گون چیست ،آیا در مورد عسل گون و از خاصیت آن برای درمان خیلی از بیماری ها اطلاعات دارید، برای داشتن اطلاعات بیشتر  8 تا از فواید و خواص عسل گون برای سلامتی را مطالعه نمایید.

  10 تا از مهم ترین خواص عسل برای زنان و نقش آن بر سلامتی

نتیجه گیری

خواندید که عسل خام چیست ، خام بودن عسل با طبیعی بودن آن کاملاً متفاوت است. عوامل چندی برای اینکه دریابید عسل خام با عسل تجاری فرق دارد در بالا ذکر شد ولی نیازمند تجربه و مهارت زیادی است. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله به شما داده شد، برایتان مفید بوده باشد.

برخی سوالات متداول:

عسل خام چیست؟

عسل خام یک نوعِ متفاوت یا ویژه از عسل موجود در بازار نیست، بلکه به این دلیل که به عسلی که فرآوری نشده است، عسل خام اطلاق می شود. به این معنی که عسل موجود را درست به صورتی که از کندوی عسل برداشت شده است به مشتری می فروشند

عسل تجاری چیست؟

عسل تجاری به عسلی می گویند که علاوه بر مراحل بالا چند مرحله دیگر هم برروی عسل اعمال شده باشد. که مهمترین آن ها پاستوریزاسیون و فیلتراسیون است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *