خواص عسل برای چشم + روش استفاده از عسل برای چشم

خواص عسل برای چشم

روش استفاده از عسل برای چشم چیست؟ عسل یک شیرین‌کننده طبیعی و محبوب است که می‌تواند جایگزین قند شود. این مایع طلایی و خوش طعم فواید بسیاری برای بدن دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. ویژگی ضد میکروبی و تسکین‌دهندگی عسل باعث شده است تا در سراسر دنیا از آن برای ترمیم زخم‌ها استفاده شود. خواص عسل برای عفونت چشم چیست؟ اولین مزیت عسل برای پانسمان و درمان زخم ها از بین بردن رطوبت اضافی زخم و دشوار ساختن شرایط رشد و نمو باکتری ها در زخم است. در ادامه به خواص عسل برای چشم می پردازیم. آیا درمان پیر چشمی با عسل ممکن است؟

روش استفاده از عسل برای چشم

روش استفاده از عسل برای چشم

در طب آیورودا (Ayurveda) که یک علم باستانی و کهن هندی است و همچنین دیگر روش‌‌های درمانی سنتی، قرن‌ها است که از عسل برای درمان مشکلات چشمی استفاده می‌شود. استفاده موضعی از عسل می‌تواند تحریک‌پذیری و التهاب چشم‌ها را کاهش داده و باکتری‌های مضری که باعث عفونت و سایر بیماری‌های مربوط به چشم می‌شوند از بین ببرد. به علاوه این ماده فوق‌العاده حاوی ترکیبات غنی است که به سلامت پوست و مو نیز کمک می‌کنند.البته باید توجه داشته باشید که نحوه استفاده عسل برای چشم و میزان استفاده از آن تأثیر بسزایی در عملکرد این داروی مؤثر دارد. بدین صورت که باید به مقدار موردنیاز و مناسب از عسل برای عفونت چشم استفاده کرد. بنابراین ضمن تهیه عسل مرغوب و با کیفیت حتماً به مقدار لازم و متناسب با نوع بیماری‌های چشمی از عسل استفاده نمایید.

در غیر این صورت نه تنها عسل کارایی مناسبی نخواهد داشت، بلکه ممکن است به چشم آسیب وارد کند.در ادامه همراه ما باشید تا از خواص درمانی که عسل برای سلامت چشم ها دارد مطلع شوید.

  انواع زنبورهای عسل کندو | ویژگی ها + نقش هر یک از آن ها

خواص عسل برای چشم

خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی عسل به همراه ویژگی تسکین‌دهندگی که دارد، آن را به یک دارو شگفت‌انگیز برای برخی مشکلات چشمی تبدیل کرده است. ترکیبی از عسل درجه یک (مانند عسل محلی، عسل موم دار یا عسل مانوکا) و محلول استریل چشمی سالین می‌تواند یک داروی خانگی برای انواع مشکلات چشمی شما باشد. توجه داشته باشید عسل موم دار حتما اصل باشد و برای استعمال چشمی حتما آن را بدون موم استفاده کنید چند قطره کافی است.به این نکته حتماً توجه داشته باشید که فواید عسل برای چشم زمانی خودشان را نشان می‌دهند که از عسل اصل و با کیفیت استفاده نمایید. بدین ترتیب پس از خرید عسل‌های دارای موم و هرگونه ناخالصی، سریعاً آن‌ها را تمیز نمایید و سپس مورد استفاده قرار دهید.در مورد زنبور گزیدگی بیشتر بدانید.

آیا عسل برای چشم خوب است

1) کراتوکنژنکتیویت (Keratoconjunctivitis)

کراتوکنژنکتیویت به التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه چشم گفته می‌شود. ملتحمه غشای نازک و شفافی است که سفیدی چشم‌ها و سطح داخلی پلک‌ها را می‌پوشاند. این بیماری مزمن با شروع آلرژی‌های فصلی بروز می‌کند که باعث قرمزی، تورم، درد و خارش، تاری دید و حساسیت به نور، ترشحات چشمی، ریزش اشک و علائم ناخوشایند دیگری در چشم‌ها می‌شود.براساس آزمایشی که بر روی 60 نفر شرکت‌کننده انجام گرفت، مشخص شد که استفاده از اشک مصنوعی حاوی عسل می‌تواند یک درمان مؤثر برای این بیماری باشد. در نتیجه اشک مصنوعی و عسل برای سلامت چشم و رفع التهاب آن مفید هستند.در صورت مشاهده هرگونه از علائم بالا به پزشک متخصص مراجعه نمایید و در صورت صلاحدید و زیرنظر او از عسل برای درمان مشکلات چشمی استفاده کنید.

همواره به یاد داشته باشید که پزشک متخصص چشم یا پزشکان طب سنتی حتماً بهترین روش استفاده از عسل برای چشم را به شما آموزش دهند. تا ضمن استفاده از عسل‌های مرغوب به صورت صحیح و اصولی از آن استفاده نمایید و پس مدت زمان کوتاه شاهد آثار مطلوب آن باشید.

تغییر رنگ چشم با عسل

2) زخم قرنیه (Corneal ulcer)

زخم قرنیه یک عارضه دردناک است که باعث قرمزی و حساسیت چشم‌ها به نور می‌شود، به گونه‌ای که فرد قادر به باز نگه داشتن چشمان خود نخواهد بود. این زخم‌ها در سطح لایه خارجی چشم ایجاد می‌شوند و در صورتی که به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است بینایی فرد را با خطر مواجه کنند. عسل می‌تواند با عفونت‌هایی که باعث ایجاد زخم می‌شوند مبارزه کرده و بهبود زخم‌ها را سرعت ببخشد. خاصیت ترمیم‌کنندگی و همچنین ضد‌میکروبی عسل برای سلامت چشم، آن را به یک درمان منحصر به فرد برای این نوع زخم‌ها تبدیل کرده است.البته این نوع از بیماری‌های چشمی کم کم بروز پیدا می‌کند و می‌بایست با تشخیص به موقع و سریع از همان ابتدا با استفاده کم از عسل برای عفونت چشم، از بروز این قبیل مشکلات و ناهنجاری‌ها جلوگیری کنید.

بسیاری از پزشکان و متخصصین چشم بر این عقیده‌اند که زخم قرنیه عامل بسیاری از مشکلات چشم است و قطعاً تشیخص به موقع و استفاده از روش‌های درمانی مؤثر تا حد زیادی از به وجود آمدن سایر بیماری‌ها و عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند.

خواص عسل برای عفونت چشم

3) بلفاریت (Blepharitis)

بلفاریت یا التهاب پلک‌ها یک بیماری شایع چشمی است که باعث التهاب، تورم و سوزش اطراف خط مژه‌ها می‌شود. مطالعه‌ای بر روی شش خرگوش مبتلا به بلفاریت انجام شد که نشان داد عسل مانوکا از قدرت درمانی بالایی برای خلاصی از این بیماری برخوردار است که البته اثربخشی آن نسبت به عسل فراوری شده و کارخانه‌ای بسیار بیشتر می‌باشد. گرچه این آزمایش‌ها هنوز وارد فاز انسانی نشده‌اند اما به نظر می‌رسد که نتایج آن بر روی انسان‌ها نیز امیدبخش باشند. لازم به ذکر است عسل مانوکا بومی استرالیا و نیوزلند است. در واقع عسل مانوکا از با کیفیت‌ترین و طبیعی‌ترین عسل‌های موجود در دنیا می‌باشد.که به دلیل برخورداری از غلظت مطلوب و ساختار صددرصد طبیعی تأثیر بسزایی بر روی چشم‌ها دارد و قادر است تا در مدت زمان کوتاه بیماری عفونی مربوط به چشم‌ها و التهابات پلک را برطرف سازد.

در صورتی که به بیماری بلفاریت مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از عسل مانوکا استفاده کنید و شاهد آثار مطلوب آن در رفع مشکلات و ناهنجاری‌های چشمی باشید.

عسل برای چشم

4) خشکی چشم

خشکی چشم عارضه‌ای است که باعث تحریک چشم‌ها شده و برخی مواقع نیز با درد همراه است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی نتوانند به اندازه کافی اشک تولید کنند. در نتیجه رطوبت چشم‌ها کاهش یافته و تحریک‌پذیر و حساس می‌شوند. در صورت عدم درمان به موقع، این بیماری می‌تواند منجر به زخم و اختلال در بینایی شود.البته علائم خشکی چشم مزمن با اشک مصنوعی بهبود می‌یابد، اما به طور کامل درمان نمی‌شود. طی مطالعه‌ای که بر روی 114 نفر انجام شد تا خواص درمانی اشک مصنوعی یا ژل چشم با عسل مانوکا مورد بررسی قرار بگیرد، مشخص شد که عسل باعث کاهش قرمزی و سایر علائم در افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن می‌شود.از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد جامعه با تلفن همراه هوشمند، کامپیوتر و لپ تاپ سر و کار دارند، مشکل خشکی چشم‌ها بیشتر از سایر اختلالات به وجود می‌آید.

از این رو تشخیص به موقع و استفاده از راهکار‌های درمانی مؤثر تا حد زیادی می‌تواند از بروز این گونه مشکلات چشم جلوگیری نماید و در مدت زمان کوتاه خشکی چشم‌ها را برطرف کند. در این راستا فواید عسل برای چشم باعث می‌شود تا استفاده از عسل طبیعی و فاقد موم غدد اشکی را شفاف و تازه شوند و با تولید اشک به میزان لازم از به وجود آمدن خشکی چشم جلوگیری به عمل آورد.

  10 راهکار خانگی برای درمان سرماخوردگی با عسل طبیعی

درمان پیر چشمی با عسل

5) کاهش چین و چروک

عسل علاوه بر خواص درمانی که دارد برای پوست نیز مفید است. مقالاتی در این زمینه منتشر شده است که نشان می‌دهند عسل باعث رطوبت‌رسانی و نرمی لایه بالایی پوست شده و به کاهش علائم پیری کمک بسیاری می‌کند.اکثر مواد شیمیایی و همچنین برخی از ترکیبات گیاهی ضد پیری برای استفاده در اطراف چشم‌ها مناسب نیستند. اما از ترکیب عسل با محلول سالین، آب و روغن نارگیل یا جوجوبا می‌توانید یک سرم دور چشم طبیعی برای سفت شدن پوست اطراف چشم‌های خود درست کنید.با این توصیف در پاسخ به این سؤال که آیا عسل برای چشم خوب است؟  می‌توان گفت بلی، عسل به دلیل داشتن خاصیت دوگانه دارویی و زیبایی تأثیرات مفیدی را بر روی عملکرد چشم‌ها، رفع ناهنجاری‌ها و بهبود چین و چروک‌های دور چشم دارد.

بدین صورت که علاوه بر استفاده از عسل برای درمان عفونت، ناهنجاری و اختلالات چشمی، به منظور زیباسازی پوست دور چشم نیز بکار برده می‌شود و در سال‌های اخیر نیز آثار مفید آن بر همه اقشار جامعه آشکار شده است.

خواص عسل برای چشم ها

6) کنژنکتیویت یا ورم ملتحمه (conjunctivitis)

این بیماری که با عنوان چشم صورتی نیز شناخته می‌شود، بخش سفید چشم‌ و پلک‌ها را درگیر می‌کند. از علائم آن می‌توان به قرمزی، خارش شدید، تاری دید و حساسیت چشم‌ها به نور اشاره کرد. خواص ضدمیکروبی عسل قادر است تا با عفونت‌ باکتریایی چشم مقابله کرده و مانع از گسترش آن شود. همچنین قرمزی را کاهش داده و باعث بهبودی سریع علائم می‌شود. تحقیقی در سال 2004 به منظور بررسی اثرات ضد میکروبی عسل بر روی انواع مختلف باکتری‌ها انجام شد که نشان داد عسل برای سلامت چشم مفید و تا چه اندازه می‌تواند در کاهش باکتری های مضر و بهبود ورم ملتحمه مؤثر باشد.بدین ترتیب هنگام مشاهده هرگونه عوارض مشابه بیماری ورم ملتحمه چشم، سریعاً از عسل طبیعی استفاده کنید.

تا ضمن تشخیص به موقع و درآمد سریع، از بروز سایر عوارض شدید و غیرقابل جبران برای چشم‌ها جلوگیری به عمل آید. البته برای درمان این اختلال نیز باید با نحوه استفاده عسل برای چشم آشنایی داشته باشید و به میزان موردنیاز از آن استفاده کنید. در غیر این صورت روش درمان با عسل تأثیر چندانی نخواهد داشت.آیا از فواید و اثرات درمانی زهر زنبور عسل برای درمان بیماری ها آگاهی دارید ،برای اطلاعات بیشتر به زهر زنبور عسل مراجعه نمایید.

نحوه استفاده عسل برای چشم

آیا عسل می‌تواند رنگ چشم‌ ها را روشن کند؟

ملانین (Melanin) رنگدانه‌ای است که رنگ چشم شما وابسته به آن است. هرچه ملانین بیشتری در چشمان خود داشته باشید، تیره‌تر به نظر خواهند رسید. برخی از افراد معتقدند استفاده از ترکیب عسل و آب می‌تواند به مرور زمان رنگ چشم را تغییر دهد. البته هیچ مدرک معتبری در این زمینه وجود ندارد. همچنین بعید به نظر می‌رسد که عسل بتواند به عمق لایه‌های خارجی قرنیه، جایی که هیچ رنگدانه‌ای وجود ندارد نفوذ کند. چنانچه چشمان شما دچار التهاب یا عفونت است می توانید از عسل برای سلامت چشم استفاده نمایید اما هرگز با هدف تغییر رنگ چشم آن را در چشمان خود استعمال نکنید.پیشنهاد میشود مقاله فواید زنجبیل و عسل را مطالعه نمایید.

عوارض جانبی احتمالی عسل برای چشم

بهتر است عسل خالص را مستقیماً در چشم خود نریزید. برای بهره‌مندی از خواص عسل برای سلامت چشم بهتر است قطره‌های چشم حاوی عسل مانوکا را تهیه کنید. همچنین در صورتی که به این محصول دسترسی ندارید، خودتان قطره چشمی با عسل بسازید. شما می‌توانید عسل رقیق شده را با اشک مصنوعی، محلول سالین یا آب استریل شده مخلوط کنید تا قطره چشمی استریل شده مطمئن داشته باشید.

در دستورالعمل زیر از آب استفاده شده است:

  1. ابتدا 1 فنجان آب را جوشانده و 5 قاشق چای‌خوری عسل را در آن حل کنید و خوب هم بزنید.
  2. بگذارید مخلوط کاملا سرد شود.
  3. از این محلول می‌توانید برای شستشوی چشم‌ها استفاده کرده و یا آن را مانند قطره در چشم‌ها بچکانید.

این محلول را می‌توانید در یخچال قرار دهید تا قبل از استفاده خنک شود. لطفا توجه داشته باشید حتما در ظرف کوچک درب بسته و استریل نگهداری شود.

  10 تا از مهم ترین خواص عسل برای زنان و نقش آن بر سلامتی

نحوه تهیه عسل برای سلامت چشم

یکی از گزینه های مناسب عسل های موجود در ایران از بین انواع عسل برای سلامت چشم، عسل کنار است. کنار یا سدر اسم یک نوع درخت بومی نواحی گرمسیری خاورمیانه است که در فصل پاییز شکوفه های بسیاریمی دهد. عسل کنار برای درمان جراحات و پانسمان زخم و همچنین از بین بردن التهاب و عفونت کاربرد دارد. برای خرید عسل کنار از فروشگاه اینترنتی عسل گل افراز بستر لازم را برا همه هموطنان از سراسر ایران فراهم کرده ایم.البته انواع مختلفی از عسل‌های طبیعی در بازار وجود دارد و در این فروشگاه اینترنتی نیز سعی شده تا متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان مدل‌های گوناگون عسل طبیعی موم دار و بدون موم تهیه شده در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. بدین ترتیب می‌توانید متناسب با مراجعه به این سایت بروز عسل موردنیازتان را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت خریداری نمایید.

توصیه نهایی:

در مورد استفاده از عسل برای چشم‌ ها بسیار محتاط باشید و اگر می‌خواهید به عنوان یک گزینه درمانی از آن استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که با وجود خواص بالقوه‌ای که عسل برای چشم‌ ها دارد هنوز از عوارض جانبی آن اطلاعات چندانی نداریم.تحقیقات زیادی در مورد استفاده از عسل برای سلامت چشم در قطره‌های چشمی و تأثیر مثبت آن بر بهبود برخی مشکلات چشمی وجود دارد. اما هیچ مدرک معتبری مبنی بر توانایی عسل در تغییر رنگ چشم‌ها در دست نیست. ناگفته نماند که هرگز عسل را جایگزین دارویی که توسط پزشک تجویز شده است نکنید و همیشه در مورد هر دارویی که برای چشم خود در نظر دارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین فراموش نکنید که طبیعی بودن یک چیز دلیل بر این نیست که استفاده از آن همیشه گزینه خوبی باشد.

با آرزوی سلامتی و شادابی شما

حمیدرضا سلیمانی

عسل گل افراز

 بخی سوالات رایج:

خواص عسل برای چشم چیست ؟
خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی عسل به همراه ویژگی تسکین‌دهندگی که دارد، آن را به یک دارو شگفت‌انگیز برای برخی مشکلات چشمی تبدیل کرده است.

خواص عسل برای عفونت چشم چیست؟
اولین مزیت عسل برای پانسمان و درمان زخم ها از بین بردن رطوبت اضافی زخم و دشوار ساختن شرایط رشد و نمو باکتری ها در زخم است

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *