زنبور گزیدگی| درمان زنبور گزیدگی خانگی + علائم و واکنش های آلرژیک

زنبور گزیدگی

نیش زنبور هنگام زنبور گزیدگی چه تاثیری دارد؟

زنبور گزیدگی و نیش زنبور عسل برای بیشتر افراد فقط آزاردهنده است و هیچ عارضه جدی ندارد. فرد ممکن است پس از گزیدگی دچار درد شدید موقتی، تورم، قرمزی، گرما و خارش در محل گزیدگی شود. اما اگر به نیش زنبورها آلرژی دارید یا معمولا زیاد توسط آن‌ها گزیده می‌شوید، نیش زنبور می‌تواند برایتان مشکل ساز شود و حتی خطر جانی داشته باشد. در ادامه به درمان زنبور گزیدگی خانگی نیش زنبورهای زرد میپردازیم. برای نیش زنبوری چه کنیم؟ممکن است هنگام طبیعت گردی شما دچار زنبور گزیدگی شوید. وقتی زنبور عسل شما را نیش می‌زند،  به خاطر زائده های خار مانند روی نیش،و تلاش زنبور برای خروج نیش و پرواز  نیش آن از بدنش جدا شده و در پوست شما می‌ماند که این در نهایت منجر به ایجاد جراحت در بدن زنبور و مرگ آن می‌شود.

زنبور‌های عسل تنها نوعی از زنبورها هستند که پس از نیش زدن می‌میرند. زنبورهای وحشی و سایر گونه‌ها نیش خود را از دست نمی‌دهند و می‌توانند به طور پیاپی از نیش خود استفاده کنند.نیش زنبور عسل حاوی یک کیسه زهر است، هنگام زنبور گزیدگی، نیش در بدن شما باقی می ماند، کیسه زهر با حرکاتی شبیه به پمپاژ قلب، محتویات خود را به داخل بدن تزریق می کند. این زهر  باعث درد و علائم دیگر می‌شود. برخی از افراد به این زهر حساسیت دارند. واکنش‌های حساسیتی خفیف می‌توانند باعث قرمزی شدید و افزایش تورم در محل نیش شوند.

علائم واکنش‌ های  آلرژیک زنبور گزیدگی

  • کهیر
  • پوست رنگ‌پریده
  • خارش شدید
  • تورم زبان و گلو
  • تنفس دشوار
  • نبض سریع
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری

در صورت مشاهده علائم و واکنش شدید به زنبور گزیدگی، فورا خودتان را به بیمارستان برسانید. زیرا ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی (anaphylactic) شوید. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک نادر و خطرناک است که در صورت عدم درمان زنبور گزیدگی فوری می‌تواند کشنده باشد.

هشدار: در صورت زنبور گزیدگی بهتر است هر چه سریعتر نیش را از بدنتان خارج کنید. چون در صورت ماندگاری زهر بیشتری در بدن شما تزریق می شود. در مورد عسل مانوکا بیشتر بدانید.

  بهترین شرایط نگهداری ژل رویال | محل و مدت نگهداری ژل رویال + روش مصرف ژل رویال

گزیدگی زنبور

درمان‌ خانگی زنبور گزیدگی:

در صورتی که به نیش زنبور حساسیت نداشته باشید و یا به هنگام زنبور گزیدگی دچار علائم و واکنش شدید نشوید، می‌توانید بیشتر زنبور گزیدگی‌ها را در خانه درمان زنبور گزیدگی کنید. وقتی زنبور عسل شما را نیش زد، بلافاصله با لبه ناخن یا لبه چیزی سخت مثل لبه کارت اعتباری نیش آن را بردارید. این کار از ورود زهر بیشتر به پوست شما جلوگیری می‌کند. محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشویید.گذاشتن یخ روی محل زنبور گزیدگی موثرترین راه برای جلوگیری از انتشار زهر زنبور عسل است چون جریان خون را در موضوع مورد نظر به حداقل می رساند.همچنین کمپرس یخ به کاهش تورم نیز کمک می‌کند. اکثر درمان‌های خانگی برای نیش زنبور اساس علمی ندارند. اما با این حال نسل به نسل بین افراد منتقل شده‌اند.

موارد زیر می‌توانند به تسکین علائم زنبورگزیدگی کمک کنند:

1) عسل

عسل می‌تواند به بهبود زخم کمک کرده و درد و خارش ناشی از زنبور گزیدگی را تسکین دهد. به منظور درمان نیش زنبور با عسل، مقدار کمی از آن را به محل گزیدگی بمالید. سپس با یک باند شل روی آن را بپوشانید و بگذارید تا یک ساعت بماند.

اگر میخواهید درباره زنبور زرد بیشتر بدانید و اینکه نیش این زنبور چه عکس العملی در بدن نشان میدهد مقاله نیش زنبور زرد  را مطالعه نمایید.

2) جوش شیرین

خمیر تهیه شده از جوش شیرین و آب می‌تواند اثر زهر زنبور را خنثی کند که منجر به کاهش درد، خارش و تورم می‌شود. محل زنبور گزیدگی را با یک لایه ضخیم از خمیر جوش شیرین بپوشانید. سپس با باند ببندید و بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند و در صورت لزوم مجددا این کار را انجام دهید.

3) سرکه سیب

برخی افراد معتقدند که سرکه می‌تواند به خنثی‌سازی زهر زنبور و کاهش عوارش زنبور گزیدگی کمک کند. محل گزیدگی را حداقل به مدت 15 دقیقه در ظرف حاوی سرکه سیب رقیق شده نگه دارید. همچنین می‌توانید یک باند یا پارچه را به سرکه آغشته کرده و روی محل گزیدگی بزنید.

4) خمیر دندان

علت این‌که خمیر دندان می‌تواند به زنبور گزیدگی کمک کند هنوز مشخص نیست. اما برخی افراد ادعا دارند که قلیایی بودن خمیر دندان‌ها زهر اسیدی زنبور عسل را خنثی می‌کنند که البته اگر این موضوع درست باشد، خمیردندان بر روی زهر قلیایی زنبورهای قرمز و زرد گوشتخوار تأثیری نخواهد داشت. در هر صورت، خمیردندان یک درمان خانگی ارزان و آسان است که می‌توانید آن را امتحان کنید. تنها لازم است کمی از آن را بر روی محل گزیدگی بمالید.

  روش تشخیص عسل تقلبی از اصل + از کجا بفهمیم عسل طبیعی است ؟

5) نرم‌کننده گوشت (Meat tenderizer)

تصور می‌شود نوعی آنزیم در نرم‌کننده گوشت به نام پاپائین (papain) می‌تواند به تجزیه پروتئینی که زهر زنبور عسل عامل درد و خارش ناشی از زنبور گزیدگی است کمک کند. برای درمان نیش زنبور با این طریق، ترکیبی از نرم‌کننده گوشت و آب با نسبت یک به چهار تهیه کنید. سپس آن را روی محل گزیدگی بمالید و اجازه دهید تا 30 دقیقه بماند.

6) قرص آسپرین مرطوب

یک داروی خانگی محبوب برای کاهش درد و تورم زنبور گزیدگی استفاده از خمیر آسپرین است. اما نتایج مطالعه‌ای در سال 2003 نشان داد که استفاده موضعی از آسپرین بر روی محل زنبور گزیدگی زنبور باعث افزایش قرمزی می‌شود و در مقایسه با یخ، تورم یا درد را کاهش نمی‌دهد.

7) گیاهان و روغن‌ها

موارد زیر از خاصیت ترمیم‌کنندگی زخم برخوردارند و می‌توانند به تسکین علائم زنبور گزیدگی کمک کنند:

  • آلوئه‌ورا: این گیاه یک تسکین‌دهنده پوست و درد شناخته شده است. اگر گیاه آلوئه‌ورا در منزل دارید، یک برگش را شکسته و قسمت ژله‌ای آن را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید. پماد و یا کرم حاوی آلوئه ورا هم می تواند تاثیر مشابه داشته باشد.
  • پماد گل همیشه بهار یا کالاندولا (Calendula): یک کرم ضدعفونی‌کننده است که برای بهبود زخم‌های جزئی و تسکین التهابات پوستی استفاده می‌شود. کرم را مستقیما روی محل گزیدگی بزنید و روی آن را با باند بپوشانید.
  • روغن اسانس اسطوخودوس: اسانس اسطوخودوس خاصیت ضد‌التهابی دارد و می‌تواند به رفع تورم کمک کند. اسانس را با یک روغن مکمل، مانند روغن نارگیل یا زیتون ترکیب و چند قطره از آن را روی محل گزیدگی بزنید.
  • روغن درخت چای: این روغن یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند درد ناشی از زنبور گزیدگی را تسکین دهد. آن را با یک روغن مکمل مخلوط کنید و یک قطره از آن را روی محل گزیدگی بزنید.
  • فندق افسون‌گر (Witch hazel): یک داروی گیاهی آزمایش شده برای گزش حشرات و زنبور است. این گیاه می‌تواند به کاهش التهاب، درد و خارش کمک کند. در صورت لزوم فندق افسونگر را مستقیما به محل زنبور گزیدگی بمالید. البته فتدوق افسونگر در دسترس همگان نیست.

درمان‌های سنتی برای گزش زنبور (زنبور زدگی)

  • یخ یا کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از زنبور گزیدگی کمک کند.
  • ضدالتهاب‌هایی مانند موترین (Motrin) یا ادویل (Advil) نیز می‌توانند مؤثر باشند. همچنین می‌توانید خارش و قرمزی را با پماد هیدروکورتیزون (hydrocortisone) یا لوسیون کالامین (calamine) درمان کنید.
  • اگر میزان خارش و تورم شدید باشد، مصرف داروی آنتی‌هیستامین (antihistamine) خوراکی مانند بنادریل (Benadryl) می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • به منظور کاهش خطر عفونت، محل نیش را خراش ندهید. خراش می‌تواند خارش، تورم و قرمزی را تشدید کند.
  • اگر در گذشته پس از زنبور گزیدگی عسل دچار شوک آنافیلاکسی شده‌اید، باید همیشه اپی پن (EpiPen) همراه خود داشته باشید. در صورت گزش مجدد، استفاده از EpiPen می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک شدید جلوگیری کند.

درمان زنبور گزیدگی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

  • بیشتر زنبور گزیدگی‌ها نیازی به تماس با پزشک ندارند. اما اگر علائم آلرژیک جدی مانند مشکل تنفسی، کهیر یا سرگیجه را تجربه کردید، فورا با اورژانس محلی تماس بگیرید. به هیچ وجه سعی نکنید به تنهایی خودتان را به بیمارستان برسانید.
  • اگر در پاسخ به گزیدگی از EpiPen استفاده کرده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر چندین بار مورد گزش مکرر زنبورها قرار گرفتید، حتما به بیمارستان بروید. همچنین اگر علائم زنبور گزیدگی بعد از چند روز بهبود نیافتند، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا درباره عسل اقاقیا اطلاعات دارید پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد عسل اقاقیا مطالعه نمایید.

  تهیه 10 ماسک عسل برای جوش صورت + درمان جوش صورت با عسل

توصیه نهایی برای گزیدگی زنبور

اگر به نیش زنبور حساسیت داشته باشید یا نه، زنبور گزیدگی می‌تواند دردناک باشد. اگر زنبوری شما را گزید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. زیرا در اکثر موارد به راحتی بهبود می‌یابد. آلرژی به زنبور گزیدگی می‌تواند در هر دوره از زندگی شما بروز کند. حتی اگر قبلا دچار گزیدگی شده‌اید و هیچ واکنش آلرژیکی هم تجربه نکردید. به همین دلیل مهم است که علائم خود را یادداشت کنید.

اگر می‌دانید که زمانی را در خارج از منزل سپری خواهید کرد، مراحل زیر را برای کاهش خطر زنبور گزیدگی انجام دهید:

  • با پای برهنه راه نروید.
  • از کندوهای عسل دور بمانید.
  • از عطر، اسپری، شامپو و سایر محصولات با بوی شیرین استفاده نکنید.
  • لباس‌‌های با رنگ‌ روشن یا طرح گل‌دار نپوشید.
  • درب غذای خود را بگذارید یا روی آن را بپوشانید.
  • با پنجره باز رانندگی نکنید.
  • از قوطی‌های سودا باز ننوشید.
  • از سطل‌های زباله روباز فاصله بگیرید.

برخی سوالات رایج:

درمان‌ خانگی زنبور گزیدگی چیست ؟
وقتی زنبور عسل شما را نیش زد، بلافاصله با لبه ناخن یا لبه چیزی سخت مثل لبه کارت اعتباری نیش آن را بردارید. این کار از ورود زهر بیشتر به پوست شما جلوگیری می‌کند. محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشویید.

درمان‌های سنتی برای گزش زنبور (زنبور زدگی) چیست؟
یخ یا کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از زنبور گزیدگی کمک کند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *