روش تشخیص عسل تقلبی از اصل + از کجا بفهمیم عسل طبیعی است ؟

تشخیص عسل تقلبی از اصل

به علت شیوه‌های نادرست و تقلب‌ها که سالانه در تولید و تهیه عسل رخ می‌دهد، یکی از دغدغه‌های اصلی زمان خرید عسل، تشخیص عسل تقلبی از اصل است و درست به همین علت است که بسیاری از افراد به دنبال شیوه‌هایی مطمئن برای تعیین عسل تقلبی از عسل طبیعی و پاسخ به سؤالاتی نظیر عسل طبیعی را چگونه بشناسیم یا از کجا بفهمیم عسل طبیعی است و… هستند.از آنجایی که کیفیت و اصالت عسل تأثیر بسزایی در سرعت بهبود بسیاری از بیماری‌ها ئو اختلالات دارد و همچنین به علت برخورداری از ساختار طبیعی می‌تواند یک ماده غذایی مؤثر به شمار آید، رو. ش تشخیص عسل اصل و. طبیعی اهمیت فراوانی دارد.

علاوه بر این کاربرد دوگانه غذایی و دارویی از عسل سبب شده تا روش تشخیص عسل طبیعی به یکی از اصول مهم برای انتخاب و خرید عسل طبیعی تبدیل شده است.در این مقاله روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را به شما خواهیم آموخت.

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است؟

عسل طبیعی به عسلی بیان می‌شود که زنبور بعد از تغذیه از شهد گیاهان گوناگون، آن را تغلیظ و فرآوری کرده و در کندو ذخیره می‌کند. در صورتی که زنبوران به جای شهد گیاهان و گل‌ها از انواع آب میوه‌ها، شکر و یا قند سفید تغذیه کرده باشند محصولشان را نمی‌توان عسل طبیعی دانست.پس علاوه بر اینکه عسل اصل را باید زنبور ایجاد کند،  طبیعی بودن منبع شهدی که زنبور از آن خورده نیز فاکتور مهمی است که بایستی برای تشخیص اینکه عسل خوب چه عسلی است در نظر بگیریم.اکنون سؤال این است که “چگونه عسل طبیعی بشناسیم؟ ” در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم که یکی از نشانه‌های اصلی عسل طبیعی موم دار بودن آن است و باید عطر و بوی گل‌های طبیعی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر قصد خرید عسل طبیعی اقاقیا دارید، باید دقت کنید که عسل موردنظر شما عطر و طعم گل اقاقیا بدهد. در غیر این صورت عسل ناخالصی دارد و طبیعی نیست. البته اگر پس از گذشت مدت زمان طولانی مشاهده کردید که عسل قندک‌زده است، با گرم کردن به روش بن ماری می‌توانید لایه قندی به وجود آمده روی عسل را از بین ببرید. زیرا وجود قندک نشانه اصل نبودن عسل نیست و در بسیاری موارد عسل‌های طبیعی نیز پس از گذشت مدت زمان طولانی قندک می‌زنند.

نکته: عسل ارگانیک با عسل طبیعی متفاوت است. عسل طبیعی احمتال دارد ارگانیک باشد یا نباشد.

  عسل برای افراد دیابتی + آیا عسل قند خون را بالا می برد؟

روش تشخیص عسل طبیعی

عسل خوب چه عسلی است؟

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟ ابتدا باید بدانیم که در بازار راه‌های تولید عسل به چه صورتی است، زیرا که روش‌هایی که برای تشخیص هر یک از این موارد استفاده می‌شود متنوع است. همواره توجه داشته باشید تشخیص عسل اصل از تقلبی کار چندان ساده‌ای نیست و در بسیاری موارد افراد پس از خرید و مصرف چندین ساله عسل مرتکب اشتباه می‌شوند. با توجه به اهمیت روش تشخیص عسل طبیعی و اصل جهت بهبود کارایی و عملکرد آن‌ها یک سری راهکار‌ها و روش‌ها وجود دارد و قطعاً به کمک آن‌ها می‌توان عسل اصل و مرغوب تهیه کرد.به همین دلیل سه روش عمده برای تشخیص عسل تقلبی وجود دارد:

⦁ عسل تغذیه‌ ای 

در نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، باید بدانید که کندودار علاوه بر تغذیه زنبوران از شهد گیاهان و گل‌ها، زنبور‌ها را با انواع مواد مصنوعی مثل شیره خرما، قند شکر و یا حتی شیرین‌کننده‌های صنعتی موجود در بازار نظیر ساخارین تغذیه می‌کند. در این حالت زنبور عسل را تولید می‌کند ولی منبع خوراک زنبور یا شهد طبیعی نیست. این یک روش غیر مستقیم در تولید غیرطبیعی عسل است.البته نحوه و روش تشخیص عسل اصل از طبیعی در این گونه موارد نیز کار دشواری است و اگر عسل از منبع خوارک عسل با کیفیت و مرغوب تولید شده باشد، عسل تغذیه‌ای نیز ساختار غلیظ و خوبی خواهد داشت.

اما باید بدانید که عسل‌های تغذیه‌ای تأثیر چندانی در رفع بیماری و اختلالات ندارند و برای استفاده دارویی بهتر است که از عسل‌های صددرصد طبیعی استفاده کنید.پیشنهاد میکنیم در مطلب نوشته شده گلافراز که تشخیص ژل رویال اصل را توضیح دادیم و  به نحوه تشخیص ژل رویال اصل پرداختیم سر بزنید.

روش تشخیص عسل اصل

⦁ عسل مخلوط

در این روش زنبوردار و یا فروشنده برای اینکه حجم عسل را بیشتر کند، عسل را با شیره‌ی میوه‌ها یا شربت شکر و قند (مواد گلوکزی) به صورت مستقیم مخلوط می‌کند و به عنوان عسل خالص عرضه می‌کند.ورود هرگونه مواد خارجی به داخل عسل باعث ترش شدن و تخمیر آن می‌شود و برای خریدار قابل تشخیص است، این نوع از عسل درصد تولید بسیار پایینی دارد. چون همان مقدار عسل طبیعی نیز با این کار از بین می‌رود.به عبارت دیگر این روش ترکیبی از نحوه تولیدی طبیعی و غیرطبیعی عسل می‌باشد و به نسبت کیفیت و ساختار آن بهتر از عسل‌های تغذیه‌ای است. این روش در بعضی مواقع برای تولید عسل‌های طبی و دارویی استفاده می‌شود.

تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده نیز نشان داده که عسل‌های مخلوط نیز ساختار با کیفیتی دارند و شاهد فروش انواع مختلف عسل مخلوط در بازار هستیم.

تشخیص عسل طبیعی

⦁ عسل کاملاً تقلبی

عسل تولیدی در این حالت مصنوعی است و از شیره‌ی بعضی از میوه‌جات مانند توت، خرما و حتی گاهی از حرارت بخشیدن به مواد دارای گلوکز ( شربت قند) یا ملاس چغندر و مواد نشاسته‌ای برای قوام عسل استفاده می‌شود. در گاهی اوقات برای ایجاد بو و طعم هم از اسانس‌های شبیه به عسل استفاده می‌شود تا طعم و بویی شبیه پیدا کند.این نوع از عسل با تنوع گسترده در بازار وجود دارد و از نظر خاصیت کاملاً مشابه مواد قندی نظیر مربا است. از این رو به هیچ عنوان نمی‌توان از آن به عنوان یک ماده مغذی و دارویی مطلوب استفاده کرد.

برای خرید عسل آویشن اصل به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

تشخیص عسل طبیعی

همانطور که پیشتر هم گفته شد روش‌های مختلف و گوناگونی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد که تشخیص آن‌ها در بیشتر کاری دشوار و حتی غیرممکن است. دو روش مطمئن برای این کار وجود دارد که عبارتند از:

۱. خرید از فروشنده و زنبوردار معتمد
یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مطمئن شدن خرید عسل از بستگان یا افرادی است که به آن‌ها اعتماد زیادی داریم و مطمئنیم که تغذیه مصنوعی به زنبور نداده‌اند و یا عسل را با مواد دیگری مخلوط نکرده‌اند.در این راستا فروشگاه اینترنتی گل افراز انواع مختلف عسل طبیعی برای مصارف غذایی و دارویی تهیه نموده و با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. بدین ترتیب اگر با روش تشخیص عسل اصل و طبیعی آشنایی ندارید، این روش تشخیص عسل طبیعی و غذایی بهترین گزینه خواهد بود و با تهیه با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین عسل‌های طبیعی می‌توان از خواص و فواید آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

۲. تشخیص طبیعی بودن و با کیفیت بودن عسل از طریق آزمایش
آزمایش عسل علاوه بر اینکه طبیعی بودن عسل یا نبودن آن را می‌تواند نشان دهد، این توانایی را دارد تا میزان کیفیت عسل، که به معیار‌هایی مثل مثل میزان ساکارز، رطوب و… وابسته است را هم می‌تواند مشخص کند.

برای شما هم تشخیص رنگ عسل اصل دشوار است میتوانید مقاله نوشته شده ما را مطالعه نمایید و اطلاعات بیشتری درباره رنگ عسل طبیعی کسب کنید.

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است

  ماسک عسل و لیمو برای شادابی صورت + طرز تهیه و نکات

روش‌ های خانگی تشخیص عسل تقلبی از اصل

چسبندگی عسل:  اگر اندکی عسل طبیعی را بین دو انگشتتان بگذارید و آن را فشار دهید پس از جدا کردن انگشتان از یکدیگر، انگشتان دستتان به چسبندگی تمایلی ندارند. ولی در عسل تقلبی به خاطر شیرین‌کننده‌های بسیاری که در آن استفاده شده است، تا حدودی احساس چسبندگی می‌کنید.

غلظت:  از آنجایی که عسل طبیعی به نسبت غلیظ است، اگر شیشه را کمی خم کنید اندکی طول می‌کشد تا عسل درون آن کمی جابه جا شود. اما در عسل‌های تقلبی این موضوع کاملاً روان رخ می‌دهد.

مزه و طعم:  مزه و طعم عسل نباید به مدت زیادی در دهان باقی بماند. در عسل‌های تقلبی به خاطر این که از شیرین‌کننده‌های زیادی برای تولید عسل استفاده می‌شود، نوعی گلوزدگی ایجاد می‌شود و طعم عسل در دهان بیشتر از حالت نرمال باقی می‌ماند.

عطر و بو:  عسل طبیعی باتوجه به گیاهی که زنبور برای تهیه عسل از آن تغذیه می‌کند، عطر و بوی گوناگونی دارد و اگر کمی در این زمینه هم با تجربه باشید خیلی راحت حتی نوع گیاه را می‌توانید تشخیص بدهید ولی عسل‌های تقلبی تنها بوی اسانس و یا شیرینی دارند و حتی احتمال دارد تا حدی بوی ترشی بدهند.

حرارت دادن: با حرارت دادن عسل طبیعی، رنگش کارملی می‌شود ولی کف نمی‌کند. در حالیکه عسل تقلبی حباب حباب می‌شود و کف می‌کند.

چگونه عسل طبیعی بشناسیم

عسل ها انواع مختلفی دارد اگر درباره عسل آویشن چیزی نمیدانید میتوانید عسل آویشن چیست را مطالعه نمایید تا  با مهمترین خواص عسل آویشن برای سلامتی آشنا شوید.

حلالیت: اگر با قاشق از بالا، رشته‌ای از عسل کاملاً طبیعی را داخل یک لیوان آب بریزیم، عسل در ته ظرف جمع می‌شود و هیچ گونه پخش‌شدگی نخواهد داشت. ولی عسلی که تقلبی باشد به سرعت در میانه‌ی راه پخش می‌شود.

استفاده از کبریت: اگر نوک کبریت را به عسلی که طبیعی است آغشته کنیم و سپس عسل را بعد از چند لحظه پاک کنیم. می‌شود کبریت را روشن کنیم در حالیکه اگر عسل تقلبی باشد به دلیل رطوبتی که دارد کبریت روشن نخواهد شد.

استفاده از نان تست: اگر مقداری عسل طبیعی و بدون افزودنی را روی نان تست بمالیم خواهیم دید نان بعد از گشتن مدتی سفت می‌شود. در حالی که در نمونه‌های تقلبی به خاطر رطوبت بالای و مواد افزودنی نان خیسیی پیدا می‌کند.

آزمایش دستمال کاغذی:  اگر مقداری عسل طبیعی و بدون افزودنی را بر روی دستمال کاغذی تمیز و خشک بریزیم به هیچ وجه بعد از ریختن عسل روی آن پشت دستمال خیس و مرطوب نخواهد شد در صورتی که عسل تقلبی به خاطر رطوبت زیادی که دارد پشت دستمال را به شدت خیس و مرطوب می‌کند.

پیشنهاد میکنیم اگر درباره ماسک های عسل اطلاعات بیشتری میخواهید به مقاله نوشته شده ما درباره ی  طرز تهیه ماسک عسل برای جوش را توجه بگیرید.

  خواص عسل و دارچین برای لاغری، دیابت، عفونت و بیماریها

عسل خوب چه عسلی است
نتیجه‌ گیری

دانستید که عسل طبیعی به عسلی بیان می‌شود که زنبور بعد از تغذیه از شهد گیاهان گوناگون، آن را تغلیظ و فرآوری کرده و در کندو ذخیره می‌کند. در صورتی که زنبوران به جای شهد گیاهان و گل‌ها از انواع آب میوه‌ها، شکر و یا قند سفید تغذیه کرده باشند محصولشان را نمی‌توان عسل طبیعی دانست. علت تأکید ما بر تشخیص عسل تقلبی از اصل به این خاطر است که کلیه خواص عسل تنها شامل عسل طبیعی است، از این رو انواع ماسک‌های عسل که برای بیماری‌های گوناگون پوستی توصیه می‌شود هم با عسل طبیعی تولید می‌گردد.عسل تقلبی نه تنها هیچگونه مزیتی برای سلامتی ندارد بلکه خودش این توانیی را دارد تا باعث بیماری و مشکلات پوستی شود. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

برخی سوالات متداول:

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است؟

آزمایش عسل علاوه بر اینکه طبیعی بودن عسل یا نبودن آن را می‌تواند نشان دهد، این توانایی را دارد تا میزان کیفیت عسل، که به معیار‌هایی مثل مثل میزان ساکارز، رطوب و… وابسته است را هم می‌تواند مشخص کند.

روش‌های خانگی تشخیص عسل تقلبی از اصل؟

چسبندگی عسل- غلظت- مزه و طعم- عطر و بو -حرارت دادن – حلالیت – استفاده از کبریت – استفاده از نان تست – آزمایش دستمال کاغذی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *