بهترین رنگ عسل طبیعی + دلیل تفاوت رنگ انواع عسل ها چیست؟

رنگ عسل طبیعی

در مورد رنگ عسل طبیعی و انواع رنگ عسل چه میدانید؟ عسل، یکی از مغذی ترین مواد غذایی که طعم شیرین آن سبب شده تا طرفداران زیادی نیز داشته باشد. بیشتر افرادی که برای خرید عسل به فروشگاه های فروش عسل مراجعه می کنند، در این فروشگاه ها بسته بندی های متنوعی از عسل را مشاهده می کنند، با شیشه های عسل زیادی مواجه می شوند که برخی از آن ها با یکدیگر تفاوت رنگ دارند. سؤالی که در این قسمت مطرح می شود، این است که دلیل تفاوت رنگ عسل ها چیست؟ در بین رنگ انواع عسل ها، بهترین نوع عسل طبیعی کدام است؟ در خصوص انواع رنگ عسل خوب بهتر است بدانید که اگر توانایی تشخیص رنگ عسل را داشته باشید، بدون نیاز به چشیدن عسل می توانید طعم و خواص آن را تشخیص دهید.

برخلاف تصور عموم که فکر می کنند، عسل تنها یک نوع دارد بهتر است بدانید عسل طبیعی نیز دارای انواع مختلفی است. انواع مختلف که از نظر رنگ، طعم و مزه با یکدیگر متفاوت هستند. هر رنگ عسل خواص خاص خود را دارد. در خصوص رنگ عسل طبیعی باید گفت که یک رنگ واحد ندارد، علت تغییر رنگ عسل چیست ؟ بسته به نوع تغذیه زنبور عسل رنگ آن تغییر می کند. پس ممکن است چند عسل از نظر رنگ با هم متفاوت بوده و همه آن ها عسل طبیعی باشند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد رنگ عسل اصل کسب کنید.

رنگ عسل اصل

دلیل تفاوت رنگ عسل:

روند تولید عسل طبیعی به این ترتیب است که زنبور های عسل در فضای باز پرواز کرده و از شهد گل ها تغذیه می کنند. این موضوع به درستی نشان دهنده این نکته است که عسل ماده غذایی تولید شده از شهد گل و گیاهان است. در نتیجه نوع گل و گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه می کند تأثیر مستقیمی بر روی رنگ و خواص عسل دارد. تفاوت شهد گل سبب می شود تا عسل به رنگ های متفاوتی نظیر سفید، نارنجی، زرد، قرمز، قهوه ای و کهربایی تولید شود. در نتیجه رنگ عسل طبیعی دارای تنوع است. شهد گیاهان علاوه بر مؤثر بودن بر روی رنگ گیاه، سبب تفاوت طعم عسل نیز می شوند. عسل هایی که رنگ روشن دارند، طعم آن ها ملایم بوده و عسل های تیره تر طعم بیشتری و به اصطلاح قوی تری دارند.

اگر در مورد عسل خام اطلاعات بیشتری میخواهید برای مطالعه و دانش بیشتر درباره عسل خام میتوانید به مقاله عسل خام چیست مراجعه نمایید.

به طور کلی می توان گفت شیرینی عسل های تیره کمتر است و آن هم به علت وجود مالتورز، اسید ها، فلاونوئید های آنتی اکسیدان و… در این عسل ها است. در خصوص علت تفاوت رنگ عسل بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که علاوه بر مؤثر بودن نوع تغذیه زنبور عسل، دمای محیط نیز بر روی رنگ عسل مؤثر است. علت تیره شدن رنگ عسل چیست؟اگر عسل برای مدت طولانی در محیطی گرم نگه داری شود، رنگ آن تیره می شود.عسل های تولید شده در فصل بهار رنگ روشن تری دارند. از جمله عوامل مؤثر بر روی روشن شدن انواع رنگ عسل میزان گلوکز آن است. هر چه گلوکز عسل بیشتر باشد، رنگ آن روشن تر و همچنین طعم آن شیرین تر است. سرعت تبلور در عسل هایی رنگ روشن نسبت به عسل های رنگ تیره بیشتر است.

در مورد دلیل تفاوت رنگ عسل ها شایعه های زیادی وجود دارد. طبق یک باور اشتباه برخی از افراد معتقدند که عسل تولید شده توسط زنبور های مادر تیره تر است و در مقابل زنبور های جوان تر عسل روشن تری تولید می کنند. این یک باور کاملاً غلط است و رنگ عسل تحت تأثیر تغذیه زنبور است نه سن آن!

پیشنهاد میکنیم در مطلب نوشته شده گلافراز که تشخیص ژل رویال اصل از تقلبی را توضیح دادیم و  به نحوه تشخیص ژل رویال اصل پرداختیم سر بزنید.

  خرید عسل در مشهد | مراکز فروش عسل طبیعی و ارگانیک در مشهد

بهترین رنگ عسل

رنگ انواع عسل:

در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد رنگ انواع عسل ها می پردازیم.عسل اقاقیا روشن و سفید رنگ است. عسل آویشن معمولاً به رنگ کهربایی می باشد. اگر زنبور عسل از شهد کتیرا تغذیه کند، عسل تولیدی به رنگ زرد روشن خواهد بود. عسل افرا هم سرخ رنگ است. عسل شبدر سرخ به رنگ قرمز تولید می شود. عسل تولید شده از شهد گل قاصدک به رنگ زرد تیره می باشد. عسل صنوبر نیز از جمله عسل های تیره محسوب می شود. عسل بهار نارنج دارای رنگی مشابه طلایی است. اگر کندو های زنبور عسل در جنگل های مازندران باشد، عسل تولید شده توسط آن ها مایل به سبز خواهد بود. عسل گندم سیاه هم به رنگ قهوه ای تیره می باشد. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص چند نوع عسل طبیعی می پردازیم.

برای درمان سرما خوردگی دنبال راهکار میگردید.میتوانید به نوشته ما درباره درمان سرماخوردگی با عسل را مطالعه نمایید.

عسل اقاقیا: اقاقیا گیاهی بومی آمریکا است. امروزه این گیاه علاوه بر آمریکا در مناطق دیگری نظیر اروپا و آسیا نیز رشد می کند. اقاقیا دارای گل های سفید رنگ و معطر می باشد. معطر بودن زیاد این گل ها سبب می شود تا زنبور های زیادی به این گیاه جذب شوند. گیاه اقاقیا دارای خواص زیادی از جمله آرامش بخش بودن است. عسل اقاقیا زلال و شفاف بوده و همانند گل های این گیاه دارای خاصیت آرامش بخش است.

عسل آویشن: عسل تولید شده از گیاه آویشن به رنگ کهربایی بوده و این نوع عسل در دسته بندی گیاه های تک گله قرار می گیرد. گیاه آویشن خود دارای عطر و طعم منحصر به فرد است که سبب می شود تا عسل تولید شده از آن نیز طعم منحصر به فردی شبیه به گیاه آویشن داشته باشد. گیاه آویشن برای درمان سرفه استفاده زیادی دارد، بهتر است بدانید خواص آویشن در عسل آویشن نیز وجود دارد و از عسل آویشن می توانید برای درمان سرفه استفاده کنید.

در خصوص عسل آویشن به این نکته اشاره شد که یک عسل تک گیاه محسوب می شود، اما تک گیاه بودن عسل به چه معنا است؟ در توضیح این مورد باید گفت که بر این اساس عسل ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند.عسل های تک گیاه و عسل های چند گیاه. برای توضیح بیشتر در خصوص تعریف عسل تک گیاه می توان یک مثال آورد. اگر در کوهستانی یک گونه گیاه بیشتر باشد، مطمئنن زنبور ها شهد آن گیاه را بیشتر جمع آوری می کنند. ممکن است گونه های گیاهی دیگری نیز در کوهستان باشد، اما بیشتر بودن آن گونه خاص سبب می شود تا طعم و خواص عسل بیشتر شبیه به همان گیاهی که بیشتر است، شود. به چنین عسل هایی که تمام یا قسمت بیشتری آن ها از شهد یک نوع گیاه تولید می شود، عسل تک گیاه گفته می شود .

در مقابل عسل تک گیاه، عسل چند گیاه وجود دارد. اگر در یک منطقه پوشش گیاهی آن به گونه ای باشد که چند نوع گیاه به نسبتی برابر وجود داشته باشند، عسل تولید شده مخلوطی از شهد همه گیاهان موجود است که به آن عسل چند گیاه گفته می شود. تک گیاه یا چند گیاه بودن عسل خود یکی از عوامل مؤثر بر روی رنگ عسل می باشد. در نتیجه می توان گفت که رنگ عسل خوب در مناطق مختلف متفاوت بوده و رنگ عسل اصل هر منطقه با توجه به پوشش گیاهی آن منطقه مشخص می شود .

پیشنهاد میکنیم اگر درباره ماسک های عسل اطلاعات بیشتری میخواهید به مقاله نوشته شده ما درباره ی  طرز تهیه ماسک عسل برای جوش را توجه بگیرید.

دلیل تفاوت رنگ عسل ها

  خرید عسل در کرج | مراکز فروش عسل طبیعی و ارگانیک در کرج

در نتیجه:

به عنوان سخن پایانی باید گفت که در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد رنگ عسل طبیعی پرداختیم. دانستید که برای پاسخ به این سؤال که بهترین رنگ عسل (بهترین نوع عسل طبیعی)چیست؟ نمی توان یک رنگ مشخص را نام برد، زیرا رنگ عسل تحت تأثیر عوامل زیادی است و بهترین رنگ عسل (بهترین نوع عسل طبیعی)می تواند شامل رنگ های طبیعی عسل باشد. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شده تا عسل طبیعی مناطق مختلف دارای رنگ های متفاوتی باشد، تأثیر شهد گیاه بر روی طعم و رنگ عسل است. هر گیاه خواص منحصر به فردی دارد، در نتیجه عسل تولید شده از آن نیز رنگ منحصر به فرد خود را دارد. نوع گیاهی که زنبور عسل از آن شهد جمع آوری می کند، نه تنها بر روی رنگ عسل تولیدی مؤثر است، بلکه خواص عسل را نیز تعیین می کند.

خواص عسل تولید شده از هر گیاه بسیار شبیه به خواص درمانی همان گیاه است. زمان و دمای محیط نیز می تواند تعیین کننده رنگ عسل باشد. هر چه از برداشت عسل مدت زمان بیشتری بگذرد، رنگ عسل تیره تر خواهد شد.

برخی سوالات رایج:

دلیل تفاوت رنگ عسل چیست؟

نوع گل و گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه می کند تأثیر مستقیمی بر روی رنگ و خواص عسل دارد.

رنگ انواع عسل چگونه است؟

عسل افرا هم سرخ رنگ است. عسل شبدر سرخ به رنگ قرمز تولید می شود. عسل تولید شده از شهد گل قاصدک به رنگ زرد تیره می باشد. عسل صنوبر نیز از جمله عسل های تیره محسوب می شود. عسل بهار نارنج دارای رنگی مشابه طلایی است. اگر کندو های زنبور عسل در جنگل های مازندران باشد، عسل تولید شده توسط آن ها مایل به سبز خواهد بود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *