انواع زنبورهای عسل کندو | ویژگی ها + نقش هر یک از آن ها

انواع زنبور

بسیاری از افراد با خواص و فواید عسل طبیعی آشنا هستند. اما ممکن است تعداد کمتری یک کندو را از نزدیک دیده باشند و در خصوص انواع زنبور و ویژگی های آن ها اطلاعاتی داشته باشند. در ابتدا لازم به توضیح است که بدانید به کندو زنبور های عسل کلونی نیز گفته می شود. اما این دو مفهوم به یک معنا نیست. کندو به محلی گفته می شود که در آن از زنبور های عسل نگهداری می شود، این موضوع در حالی است که به مجموع زنبور هایی که در کندو زندگی می کنند کلونی گفته می شود. در این کلونی زنبور های مختلف از جنسیت های متفاوتی زندگی می کنند و هر کدام آن ها وظایف خاص خود را دارند که در مجموع به بقای کلونی و کل زنبور ها کمک می کند. به طور کلی زنبور های مختلف با نقش های متفاوت همگی یک هدف مشترک دارند و این هدف بقای کل مجموعه هست نه تنها یک زنبور.

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص انواع زنبور های موجود در یک کلونی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع زنبورهای عسل و آشنایی بیشتر با وظایف عر یک از آن ها تا گایان با ما همرا باشید.

انواع زنبورهای عسل

انواع زنبور عسل:

اگر بخواهیم زنبور های موجود در یک کندو را تقسیم بندی کنیم، یک تقسیم بندی کلی برای آن ها وجود دارد و بر این اساس زنبور های عسل به سه دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول شامل یک ملکه است. دسته دوم به زنبور های کارگر تعلق می گیرد که تعداد آن ها صد ها و در برخی موارد هزاران زنبور کارگر است. دسته سوم هم به زنبور های نر کندو تعلق می گیرد که تعداد آن ها نیز زیاد بوده و در هر کندو به صد ها زنبور نر می رسد. جالب است بدانید تفاوت های زنبور های عسل با یکدیگر تنها در نقش و وظایف هر کدام از آن ها نیست، بلکه این زنبور ها از نظر ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند که با توجه به آن ها به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص هستند. تفاوت های ظاهری انواع زنبور شامل ابعاد و سایز آن ها نیز می شود و زنبور های عسل از نظر اندازه نیز متفاوت هستند.

اگر برای خرید عسل دیابتی که در این مقاله کامل درباره آن توضیح داده شد دنبال یک جای مطمعن میگردید میتوانید به خرید عسل دیابتی گل افراز مراجعه نمایید.

زنبور های عسل هم مانند دیگر موجودات دارای دو جنسیت نر و ماده هستند. ملکه و زنبور های کارگر هر کندو زنبور های ماده آن کلونی هستند و زنبور های نر همانگونه که از اسم آن ها قابل حدس است، نر های مجموعه هستند. در خصوص تخم گذاری باید گفت در بین انواع زنبور های موجود در یک مجموعه تنها ملکه، زنبور تخمگذار است و قابلیت تخم گذاری در دیگر زنبور های ماده کلونی که همان زنبور های کارگر هستند، توسط ملکه کنترل می شود. با این تعریف از زنبور های کارگر می توان تحت عنوان ماده هایی یاد کرد که با وجود ملکه اجازه تخم گذاری ندارند.همانگونه که توضیح داده شد زنبور های کارگر ماده هایی هستند که در صورت حضور ملکه اجازه تخم گذاری ندارند، اما اگر ملکه وجود نداشته باشد به هدف بقای کلونی کارگر ها هم تخم گذاری می کنند.پیشنهاد میشود مقاله فواید زنجبیل و عسل را مطالعه نمایید.

در این خصوص یک نکته ای که وجود دارد این است که زنبور های ماده کارگر نمی توانند جفتگیری کنند و در نتیجه جفت گیری نکردن تمام تخم های گذاشته شده توسط آن ها تخم های نر خواهد بود که نمی تواند کلونی را از خطر بدون ملکه بودن نجات دهد. بنابراین برای حفظ بقا و نیز تولید زنبور ملکه و نیز زنبور های کارگر دیگر که نقش زیادی در بقا کلونی دارند، نیاز به حضور ملکه است. پس از آشنایی با انواع زنبورهای عسل نوبت به آن می رسد تا با وظایف هر یک از آن ها بیشتر آشنا شوید. در ادامه به توضیح بیشتر در این خصوص پرداخته می شود.

برای خرید عسل میتوانید به سایت گل افراز مراجعه نمایید و اگر به دنبال خرید عسل زول هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید و از خاصیت آن بهره مند شوید.

  خواص شیر و عسل برای سلامتی + 10 تا از فواید شیر و عسل

انواع زنبور عسل

وظایف زنبور های عسل:

در بین انواع زنبور بیشترین وظیفه بر عهده زنبور های کارگر قرار دارد. لازم به توضیح است که این موضوع به معنای بی اهمیت بودن کار دیگر انواع زنبور نیست هر کدام از آن ها به نوبه ی خود در بقای کلونی مؤثر هستند.

  • وظایف ملکه: از ملکه کلونی می توان به عنوان مادر تمام زنبور های آن کلونی یاد کرد. مهم ترین نقش و وظیفه ای که زنبور ملکه بر عهده دارد تخم گذاری به هدف ازدیاد جمعیت زنبور های موجود در کلونی است. در ابتدا باید شرایط مورد نیاز برای پرورش نوزادان زنبور عسل فراهم شود، پس از این مرحله ملکه تخم ریزی را شروع خواهد کرد. ملکه به میزان حداکثری تخم ریزی می کند تا کلونی به جمعیت بیشتری افزایش پیدا کند. تخم ریزی و افزایش جمعیت توسط ملکه تنها یکی از وظایف و نقش های ملکه در بین دیگر زنبور ها محسوب می شود. ملکه به نوعی بر روی دیگر زنبور های کندو دارای حکم حاکمی هست، به این منظور باید حاکمیت خود را در تمام قسمت های کندو اعلام کند تا دیگر زنبور های عسل تحت حاکمیت ملکه وظایف خود را به درستی انجام دهند.

آیا از فواید و اثرات درمانی زهر زنبور عسل برای درمان بیماری ها آگاهی دارید ،برای اطلاعات بیشتر به زهر زنبور عسل مراجعه نمایید.

  • وظایف زنبور کارگر: در بین انواع زنبور عسل کندو مهم ترین نقش بر عهده زنبور های کارگر است. اهمیت وجود زنبور های کارگر یک کلونی به حدی زیاد است که بدون حضور آن ها هیچ یک از کار های کلونی به درستی انجام نمی شود. می توان گفت یک کلونی با حضور زنبور های کارگر خود معنا پیدا می کند. بیشتر وظایف بر عهده زنبور های کارگر است شاید علت نامگذاری آن ها به نام زنبور کارگر را بتوان همین عامل دانست. زنبور های کارگر وظیفه نگهداری از ملکه را بر عهده دارند. باید شرایط را برای پرورش نوزادان زنبور عسل فراهم کنند و علاوه بر این نگهداری و پرورش نوزادان زنبور عسل نیز بر عهده زنبور های کارگر مجموعه است. وظایف زنبور های کارگر به موارد گفته شده ختم نمی شود. وظیفه تمیز نگه داشتن فضای داخلی کندو نیز بر عهده زنبور های کارگر قرار دارد.

برای خرید و داشتن قیمت ژل رویال میتوانید به لینک خرید ژل رویال  وارد شوید و خرید خود را ثبت نمایید و همه ما می دانیم که ژل رویال، علاوه بر خاصیت غذایی فراوانی که دارد، مثل یک دارو برای بدن عمل می کند.

انواع زنبور عسل کندو

از طرفی دیگر این زنبور ها نقش حفاظتی نیز دارند و دیگر وظیفه آن ها نگهداری و حفاظت از کندو و کلونی در برابر آسیب های خارجی است. به طور کلی باید گفت که زنبور های کارگر تمام نیاز های یک کندو را برطرف می کنند. علاوه بر نقش های حفاظتی و نگهداری که بر عهده دارند تأمین منابع غذایی مورد نیاز مجموعه نیز برعهده زنبور های کارگر است. این زنبور ها شهد گیاهان را جمع آوری کرده شهد را به درون کندو منتقل می کنند و از آن برای تولید عسل استفاده می کنند. در مقایسه با دیگر زنبور های موجود در کلونی تعداد زنبور های عسل از همگی بیشتر است، علت آن را می توان زیاد بودن وظلیف این نوع زنبور های عسل دانست.

اگر میخواهید درباره موم زنبور عسل بیشتر بدانید که قابل خوردن هست یا نه به مقاله موم زنبور عسل مراجعه نمایید.

  • وظایف زنبور نر: یکی دیگر از انواع زنبور عسل کندو، زنبور های نر هستند. در خصوص این نوع از زنبور های موجود در کلونی جالب است بدانید که در تمام فصول نیاز به حضور آن ها در کلونی نیست. به این معنا که زنبور های نر مجموعه تنها در مواقعی که به حضور آن ها نیاز است در کلونی حضور پیدا می کنند. کار اصلی زنبور های نر یک کلونی جفت گیری با ملکه و بارور کردن آن است به همین دلیل تنها در مواقع جفت گیری در کلونی حاضر می شوند. به طور کلی جفت گیری ملکه با زنبور های نر برای بقا کلونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا تنها در صورت جفتگیری احتمال تولد نوزاد ملکه و نیز نوزاد های نر وجود دارد.

عسل 40 گیاه یک عسل معروف و پرطرفدار است ، شما میتوانید برای خرید عسل چهل گیاه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

  10 تا از مهم ترین خواص عسل برای زنان و نقش آن بر سلامتی

زنبور عسل کندو

در پایان

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص انواع زنبور پرداخته شد. دانستید که زنبور های موجود در یک کلونی و کندو دارای سه نوع کلی هستند. در هر کندو یک ملکه وجود دارد که نقش اصلی آن تولید مثل و تخم گذاری است. از طرفی دیگر ملکه دارای نقش حاکمیت است و سبب می شود تا دیگر زنبور ها وظایف خود را به درستی انجام دهند. گروه بعدی زنبور های کارگر هستند که دارای جنسیت ماده می باشند. بیشترین وظیفه کلونی بر عهده زنبور های کارگر است. این زنبور ها شرایط را برای تخم ریزی ملکه فراهم کی کنند، از نوزادان نگهداری می کنند، فضای داخلی کندو را تمیز نگه می دارند، از کلونی در برابر آسیب های بیرونی محافظت می کنند و وظیفه جمع آوری شهد و تولید عسل نیز بر عهده زنبور های کارگر است. گروه بعدی زنبور های نر هسند که وظیفه اصلی آن ها جفت گیری با ملکه به منظور بقای نسل است.

برخی سوالات رایج:

انواع زنبور عسل را نام ببرید؟

زنبور های عسل به سه دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول شامل یک ملکه است. دسته دوم به زنبور های کارگر تعلق می گیرد که تعداد آن ها صد ها و در برخی موارد هزاران زنبور کارگر است. دسته سوم هم به زنبور های نر کندو تعلق می گیرد که تعداد آن ها نیز زیاد بوده و در هر کندو به صد ها زنبور نر می رسد.

وظایف زنبور نر چیست؟

کار اصلی زنبور های نر یک کلونی جفت گیری با ملکه و بارور کردن آن است به همین دلیل تنها در مواقع جفت گیری در کلونی حاضر می شوند. به طور کلی جفت گیری ملکه با زنبور های نر برای بقا کلونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا تنها در صورت جفتگیری احتمال تولد نوزاد ملکه و نیز نوزاد های نر وجود دارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *