مضرات عسل چیست؟ + 14 عوارض عسل که باید بدانید

مضرات عسل

گاهی نیاز داریم تا به دنیای اطرافمان کمی بیشتر نگاه کنیم و معارف زیادی را یاد بگیریم. یکی از معجزات طبیعت ساخت عسل توسط زنبور است که دارای خواص بسیار زیادی می باشد. از سال های دور در بسیاری از ممالک از عسل طبیعی برای درمان بسیاری از امراض و بیماری ها استفاده می شد و تغذیه ای مقوی شناخته شده بود. جالب این است که این داروی شفابخش علاوه بر فوایدی که دارد، عوارضی نیز دارد که باید از آن ها مطلع باشید. شما در این مطلب با مضرات عسل خام و عوارض آن بیشتر آشنا خواهید شد.

عسل چیست؟

عسل ماده‌ای شیرین و طبیعی است که توسط زنبورهای عسل از شهد یا ترشحات گیاهان تولید می‌شود. زنبورها شهد گل را می‌مکند، سپس آن را با بزاق و آنزیم‌های دهان خود مخلوط کرده و هضم می‌کنند. در نهایت به کندو بازگشته و شهد را در سلول‌های کندو می‌گذارند تا زنبورهای داخل کندو مجدد آن را بمکند .پس از آن بطور کامل فراوری کرده و دوباره به حجره بازگردانند و روی آن را پولک کنند، تا غذایی برایشان تامین شود. و بعدا به عنوان غذا مصرف شود. همانطور که ترکیبات عسل به گونه‌ زنبورهای عسل و همچنین گیاهان و گل‌هایی که استفاده می‌کنند بستگی دارد.به همین دلیل عطر، طعم و رنگ آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

مضرات عسل طبیعی

عسل تقریبا از 80 درصد قند و 18 درصد آب تشکیل شده است. البته درصد این مقادیر توسط گونه زنبور عسل، گیاهان، آب و هوا، رطوبت و همچنین فرآوری محصول تعیین می‌شود. همچنین طعم اسیدی عسل به دلیل وجود اسیدهای آلی مانند اسید گلوکونیک (gluconic acid) می باشد. علاوه بر این، گرده موجود در عسل تصفیه نشده حاوی مقادیر بسیار کمی پروتئین، آنزیم، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها می‌باشد.از نظر غذایی، تنها ماده مغذی قابل توجه در عسل قند است. هر قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) دارای 17.2 گرم قند و 65 کالری می‌باشد. همچنین میزان بسیار کمی از مواد معدنی مانند پتاسیم، به ویژه در انواع تیره عسل وجود دارد. البته مقادیر آن بسیار اندک است و از نظر غذایی چندان قابل ملاحظه نیست.

 اگر قصد دیدن انواع عسل ها را دارید میتوانید به سایت گل افراز سر بزنید و اگر دنبال عسل زول میگردید میتوانید از بخش خرید عسل زول (بوقناق) بازدید نمایید و خرید  خود را ثبت نمایید.

فواید عسل

هر چه از مزایا و فواید عسل شنیده باشید، یقین کنید که هنوز از معجزات این ماده خواهید شنید. در مورد عسل در قرآن کریم نیز مطالبی آمده و همین مسأله نشان دهنده اهمیت آن است. با پیشرفت تکنولوژی بشر شناخت بیشتری نسبت به همه مواد پیدا می کند و در مورد این ماده شگفت انگیز نیز همین مسأله صدق می کند. در کنار این فواید نباید از مضرات عسل خام نیز غافل بود. در این مجال به چند مورد از فواید عسل اشاره می کنیم تا شما نیز به قدرت خالق جهان هستی بیشتر تفکر کنید.

  • ضد باکتریایی
    با توجه به آزمایشاتی که انجام شده، این مسأله ثابت شده است که عسل طبیعی این توانایی را دارد که جلوی رشد و تکثیر باکتری ها را بگیرد و مانع افزایش تصاعدی آن ها شود. البته شاید برایتان جالب باشد که این ماده در نابودی باکتری ها نیز نقش مؤثری دارد. این تأثیر اغلب روی باکتری های گرم مانند استافیلوکوکوس مثبت نشان داده است.
  • رفع آلرژی
    افراد زیادی به کمک عسل توانسته اند از شر آلرژی های مزاحم خلاص شوند. این ماده در کاهش علائم آلرژی تأثیر به سزایی دارد و این به دلیل وجود گرده گل در لابلای شیره می باشد. با وجود این گرده ها عسل را می توان به عنوان یک واکسن طبیعی دانست. برای درمان حساسیت های فصلی مانند آبریزش بینی، خارش چشم و … می توانید از این ماده کمک بگیرید.نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که برای اینکه بدن شما ایمن تر شود می توانید از عسل محلی خودتان مصرف کنید. با این کار تأثیر بیشتری در رفع آلرژی مشاهده خواهید کرد.
  • درمان آکنه
    موادی مانند هومکتانت که در عسل موجود است، خاصیتی دارند که باعث رطوبت بخشی به پوست می شود. شما هم می توانید با خوردن مقدار معینی از آن به صورت روزانه یا با تحت تأثیر قرار دادن بر روی نواحی مستعد آکنه از رشد آن جلوگیری کنید. برخی افراد برای تأثیر بهتر از افزودن دارچین به عسل نیز استفاده می کنند.

برخی دیگر از فواید عسل به شرح زیر است.

  •  تقویت انرژی بدن
  •  کمک به کاهش سرفه
  •  تقویت حافظه
  •  رفع شوره سر
  •  بهبود خواب
  •  رفع تبخال
  •  بهبود سوختگی ها
  •  درمان ناراحتی چشم
  •  رفع رفلاکس معده
  •  و …

مضرات عسل کهنه

چرا عسل ماندگاری بالایی دارد؟

عسل دارای ترکیبات و خواص ویژه‌ای است که به ماندگاری طولانی مدت آن کمک می‌کنند. قند زیاد، رطوبت کم، ماهیت اسیدی و آنزیم‌های ضد میکروبی تولید شده توسط زنبورها از جمله این خواص هستند.

1) قند بالا و رطوبت کم

عسل از حدود 80 درصد قند تشکیل شده است که می‌تواند رشد بسیاری از انواع میکروب‌ها مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را مهار کند. مقدار زیاد قند به این معنی است که فشار اسمزی (osmotic) موجود در عسل بسیار زیاد است. این باعث می‌شود آب از سلول‌های میکروب‌ها خارج شود و رشد و تولید مثل آن‌ها را متوقف کند.به علاوه با وجود این‌که عسل حاوی 17 تا 18 درصد آب است اما فعالیت آب در آن بسیار کم است. این بدان معنی است که قندها با مولکول‌های آب در تعامل هستند. بنابراین نمی‌توانند توسط میکروارگانیسم‌ها استفاده شوند. در نتیجه هیچ تخمیر یا تجزیه‌ای در عسل رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، از آنجا که عسل بافت کاملا متراکمی دارد، اکسیژن نمی‌تواند به راحتی در آن حل شود. این امر از رشد و تولید مثل بسیاری از میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

  خرید عسل در کرج | مراکز فروش عسل طبیعی و ارگانیک در کرج

2) ماهیت اسیدی

پی اچ (PH) عسل از 3.4 تا 6.1 متغیر است که رقم 3.9 به عنوان میانگین در نظر گرفته می شود که کاملا اسیدی می‌باشد. دلیل اصلی این امر وجود اسید گلوکونیک است که هنگام رسیدن شهد تولید می‌شود.در اصل تصور می‌شد که محیط اسیدی عسل مسئول جلوگیری از رشد میکروبی باشد. اما با بررسی و مقایسه ارقام مختلف PH در عسل‌ها تفاوت معناداری نسبت به فعالیت ضد میکروبی آن‌ها پیدا نکردند.با این وجود محیط اسیدی برای برخی از باکتری‌ها مانند کورینه باکتریوم دیفتریا (C. diphtheriae)، اشریشیا کلی (E.coli)، استرپتوکوکوس (Streptococcus) و سالمونلا (Salmonella) نامناسب است و مانع از رشد آن‌ها می‌شود. در حقیقت، عسل تا حدی در از بین بردن انواع خاصی از باکتری‌ها مؤثر می‌باشد که حتی در زخم‌ها و سوختگی‌ها نیز برای پیشگیری و درمان عفونت استفاده می‌شود.

3) سرکوب رشد باکتری‌ ها توسط آنزیم‌ ها

طی فرآیند تولید عسل، زنبورها برای کمک به ماندگاری عسل، آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز (glucose oxidase) را در شهد ترشح می‌کنند. با رسیدن عسل، گلوکز اکسیداز قند را به اسید گلوکونیک تبدیل کرده و ترکیبی به نام پراکسید هیدروژن (hydrogen peroxide) تولید می‌کند.تصور می‌شود که پراکسید هیدروژن به خواص ضد باکتری عسل کمک کرده و از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌‌کند. علاوه بر این‌، مشخص شده است که عسل حاوی انواع مختلفی از ترکیبات مانند پلی‌فنول‌ها (polyphenols)، فلاونوئیدها (flavonoids)، متیل گلی اکسال (methylglyoxal)، پپتیدها (peptides) و سایر ترکیبات ضد باکتری است که می‌توانند به خواص ضد میکروبی آن بیفزایند.

اگر میخواهید درباره فواید و خواص مصرف عسل برای زنان باردار مطلبی را مطالعه فرمایید میتوانید به نوشته خوردن عسل در بارداری مراجعه نمایید.

مضرات مصرف عسل

عسل چه زمانی می‌تواند مضر باشد؟

مزایا و معایب عسل متعدد هستند. مزایا را بررسی کردیم و در ادامه معایب عسل را مرور می کنیم. خواص ضد میکروبی عسل تحت شرایط خاص می‌تواند از بین برود و باعث ایجاد بیماری شود. این موارد شامل آلودگی‌، تقلب‌، انبارداری نادرست و فساد در طول زمان است.

1) آلودگی

میکروب‌هایی که به طور طبیعی در عسل وجود دارند شامل باکتری، مخمر و کپک هستند که می‌توانند از گرده، دستگاه گوارش زنبورها، گرد و غبار، هوا، خاک و گل‌ها حاصل شوند. به دلیل خواص ضد میکروبی که عسل دارد، این ارگانیسم‌ها معمولاً در تعداد بسیار کمی یافت می‌شوند و قادر به تکثیر نیستند. این بدان معناست که خطری برای سلامتی نخواهند داشت. با این حال، هاگ یا اسپورهای کلوستریدیوم بوتولینوم (C. botulinum) در 5 تا 15 درصد از نمونه‌های عسل به مقدار بسیار کم یافت می‌شوند.البته این باکتری برای بزرگسالان کاملا بی ضرر است، اما بدن نوزادان زیر یک سال قادر به مبارزه با آن نیست و در موارد نادر ممکن است دچار بوتولیسم نوزاد شوند که می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی، فلج و نارسایی‌های تنفسی در آن‌ها شود. بنابراین عسل برای این گروه سنی مناسب نیست.
علاوه بر این، تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌های موجود در عسل می‌توانند ناشی از آلودگی‌های ثانویه به هنگام فرآوری توسط انسان، تجهیزات، ظروف، باد، گرد و غبار، حشرات، حیوانات و آب باشند.

عوارض جانبی عسل

2) وجود ترکیبات سمی

هنگامی که زنبورهای عسل شهد را از انواع گل‌ها جمع می‌کنند، سموم گیاهی می‌توانند به داخل عسل منتقل شوند. یک نمونه مشهور از این عسل‌ها عسل دیوانه (mad honey) است که توسط گرایانوتوکسین‌های (grayanotoxins) موجود در شهد گل‌های خرزه (Rhododendron ponticum) و آزالیا (Azalea pontica) تهیه می‌شود. عسل تولید شده از این گیاهان می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و اختلال ریتم قلب یا فشار خون شود.علاوه بر این، ماده‌ای معروف به هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در طی فرآوری و کهنه شدن عسل تولید می‌شود.

در حالی که برخی تحقیقات اثرات منفی که HMF می‌تواند بر روی سلامتی سلول‌ها و DNA داشته باشد را نشان داده‌اند، تحقیقات دیگری نیز انجام شده است که از برخی ویژگی‌های مثبت این ماده مانند وجود آنتی‌اکسیدان و همچنین ضد آلرژی و ضد التهاب بودن آن حکایت دارند. با این وجود، توصیه می‌شود که HMF موجود در هر کیلوگرم از محصول نهایی عسل، بیش از 40 میلی‌گرم نباشد.

3) تقلب

عسل یک ماده غذایی گران قیمت است که تهیه آن زمان‌بر می‌باشد. به همین دلیل، سال‌های متمادی است که در تهیه آن تقلب می‌شود. افزودن شیرین‌کننده‌های ارزان قیمت به منظور افزایش حجم و کاهش هزینه‌ها نمونه‌ای از این تقلب‌ها هستند. به منظور کاهش هزینه‌های تولید، زنبورها را با شربت ذرت تغذیه می‌کنند. همچنین ممکن است شکر، شربت قند و چغندر را مستقیما به محصول نهایی اضافه کنند.علاوه بر این‌، برای سرعت بخشیدن به روند فرآوری، ممکن است عسل قبل از رسیدن برداشت شود، در نتیجه از میزان آب بیشتری برخوردار خواهد بود.

در حالت معمول، زنبورها عسل را در کندو ذخیره کرده و آب آن را خشک می‌کنند. به طوری که کمتر از 18 درصد آب داشته باشد. اگر عسل خیلی زود برداشت شود، مقدار آب موجود در آن می‌تواند بیش از 25 درصد باشد که این امر ریسک تخمیر و همچنین بد مزه شدن عسل را افزایش می‌دهد.

مضرات زیاد عسل خوردن

4) نگهداری نادرست

اگر عسل به روش نادرست نگهداری شود، ممکن است برخی از خواص ضد میکروبی خود را از دست دهد. در نتیجه آلوده شده و شروع به فاسد شدن می کند. در صورتی که روی عسل باز بماند یا درپوش نامناسبی داشته باشد، ممکن است محتوای آب آن از سطح 18 درصد تجاوز کرده و خطر تخمیر افزایش یابد.علاوه بر این، شیشه‌ها یا ظروف در باز می‌توانند باعث آلودگی عسل به میکروب‌های محیط شوند. اگر میزان آب عسل نیز بیش از حد زیاد باشد، این میکروب‌ها رشد کرده و گسترش خواهد یافت.گرم کردن عسل در دمای بالا نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ، طعم و همچنین افزایش میزان HMF شود که منجر به افت کیفیت آن خواهد شد.

  خرید عسل در مشهد | مراکز فروش عسل طبیعی و ارگانیک در مشهد

5) متبلور و خراب شدن در طی زمان

عسل حتی اگر به درستی هم نگهداری شود متبلور یا شکرک زدن آن کاملا طبیعی است. این امر به معنای خراب شدن یا تغییر در ترکیبات آن نیست. بلکه به دلیل وجود قند بیشتر نسبت به محلول است. عسل متبلور یا شکرک زده رنگ سفیدتر یا روشن‌تری پیدا می‌کند. همچنین شفافیت خود را از دست داده و مات می‌شود و حالت دانه‌ای پیدا می‌کند.خوردن عسل شکرک زده بی‌خطر است. اما به دلیل این‌که در طی فرآیند تبلور آب آزاد می‌شود، خطر تخمیر در آن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، ممکن است عسلی که به مدت طولانی نگه داشته شده تیره شود و عطر و طعم مطبوع خود را از دست بدهد. اگرچه این امر خطری برای سلامتی نخواهد داشت اما ممکن است به همان اندازه خوشمزه و دلچسب نباشد.

معایب عسل

نحوه صحیح نگهداری از عسل

برای آن‌که بتوانید عسل را به مدت طولانی نگه دارید، مهم است که به یک سری موارد توجه کنید.یک عامل کلیدی در نگهداری عسل، کنترل رطوبت است. اگر آب زیادی در عسل شما باشد، خطر تخمیر افزایش یافته و ممکن است خراب شود.به منظور نگهداری صحیح از عسل باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • نگهداری در ظروف در بسته: شیشه یا بطری‌های فروشگاهی، شیشه‌های مربا و ظروف استیل با درپوش محکم گزینه‌های مناسبی برای نگهداری عسل هستند. زیرا از نفوذ هوا جلوگیری می‌کنند.
  • نگهداری در محیط خشک و خنک: در حالت ایده‌آل عسل باید در دمای زیر 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) نگهداری شود. با این حال، نگهداری آن در یک اتاق خنک با دمای بین 50 تا 70 درجه فارنهایت (10 تا 20 درجه سانتیگراد) نیز می‌تواند مناسب باشد.
  • نگهداری در یخچال: در صورت تمایل می‌توان عسل را در یخچال نگهداری کرد اما ممکن است سریع‌تر متبلور و سفت شود.
  • گرم کردن عسل متبلور: در صورت متبلور شدن عسل، می‌توانید آن را با گرم كردن به حالت مایع برگردانید. اما آن را بیش از حد گرم نکنید یا نجوشانید زیرا این کار رنگ و طعم آن را تغییر می‌دهد.
  • از آلوده کردن عسل خودداری کنید: از آلوده شدن عسل با وسایل کثیف مانند چاقو یا قاشق جلوگیری کنید. زیرا باعث رشد باکتری‌، مخمر و کپک‌ در آن می‌شود.
  • اگر شک دارید عسل را دور بریزید: در صورتی که متوجه طعم خاصی در عسل خود شدید یا بافت آن حالت کف‌دار شده و آب زیادی انداخته است، آن را نخورده و دور بریزید.
  • به یاد داشته باشید که هر نوع عسلی ممکن است ظاهر و طعم متفاوتی با بقیه داشته باشد. برای آگاهی از دستورالعمل نگهداری، به مواردی که روی برچسب محصول چاپ شده است مراجعه کنید.

برای خرید عسل در تهران و دیدن لیست مراکز خرید میتوانید به مقاله مراکز خرید عسل در تهران نوشته شده توسط تیم گل افراز مراجعه نمایید

مضرات عسل ناسالم:

  • مضرات عسل و عوارض آن

با اینکه این ماده اعجاز انگیز فواید بسیار زیادی دارد، اما اگر در زمان و مقدار مصرف آن درایت به خرج ندهید، دچار عارضه هایی می شوید و خودتان را به دردسر می اندازید. برخی افراد باید در مصرف عسل کمی محتاط باشند و حتماً می پرسید کدام افراد باید اینگونه باشند. افراد زیادی با شنیدن مضرات عسل دچار شوک می شوند، اما حقیقت این است که باید در این مورد نیز با دانش کامل پیش رفت. در زیر به برخی از مضرات عسل خام یا عوارض آن اشاره می کنیم.

ضرر عسل

۱. ممکن است باعث مسمومیت غذایی شود.

یکی از مضرات عسل مسمومیت غذایی است که در نتیجه مصرف عسل خام برای اشخاصی که دچار حساسیت یا واکنش‌های آلرژیک تولید شده توسط زنبور عسل هستند، اتفاق می‌افتد. اگر شما هم دچار حساسیت هستید و تا اکنون عسل خام مصرف نکردید، احتمال قوی وجود دارد که بعد از استفاده مسمومیت غذایی بگیرید. زیرا عسل دارای ذرات خارجی نظیر: گرده، بره موم و قطعات کوچک بال زنبور است. از مضرات عسل طبیعی اینکه این مواد خارجی موجود در احتمال دارد منجربه اختلال در سیستم گوارش اشخاص شود.

۲. مضرات عسل طبیعی: بوتولیسم در نوزادان

از مضرات مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال اینکه منجر به تشکیل سمی به اسم بوتولیسم می‌شود که در عسل خام وجود دارد. زمانیکه که نوزادان زیر ۲ سال عسل می‌خورند، می‌تواند منجر به یک بیماری حاد به نام “بوتولیسم” شود. این بیماری در اغلب مواقع یک مسمومیت ایجاد شده از زهر زنبور عسل است موجود در عسل است که ممکن است کودک شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد.
بعضی از علائم ناشی از عوارض جانبی عسل عبارتند از:
⦁ گرفتگی عضلانی
⦁ تحریک پذیری
⦁ از دست دادن اشتها
⦁ فلج عضلانی
⦁ استفراغ
⦁ تب
⦁ ضعف
⦁ بی حالی
⦁ تنگی نفس
⦁ یبوست
⦁ تهوع
⦁ اسهال
⦁ و …

 

عسل چیست

۳. مضرات زیاد عسل خوردن میتواند درد در شکم

از مضرات عسل طبیعی اینکه باعث درد شدید و گرفتگی در ناحیه شکم افراد می‌شود. عسل سرشار از فروکتوز است که این توانایی را دارد تا ظرفیت جذب مواد مغذی روده کوچک انسان را به شکل باورنکردی‌ای قطع کند. علاوه‌بر این توانایی این را دارد تا اثرات دراز مدتی را بر سیستم گوارش انسان بگذارد و منجربه مسائل گوناگونی شود که عبارت‌اند از:
⦁ ناراحتی معده
⦁ نفخ
⦁ اسهال
⦁ گرفتگی

عوارض جانبی عسل

۴. عوارض جانبی عسل میتواند آسیب رساندن به سیستم عصبی

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که اغلب این توانایی را دارد تا به سیستم عصبی انسان آسیب بزند. عسل خام دربردارنده یک دسته از ترکیبات شیمیایی به اسم “گرانو توکسین” است که برای سیستم عصبی انسان سمی است. به صورت کلی، در طی پاستوریزه شدن این سموم از مواد غذایی حذف می‌گردد. ولی زمانیکه عسل به صورت خام مصرف گردد، این سموم اغلب به سلول های عصبی انسان آسیب می‌زند. در نتیجه، فعالیت‌های روزه‌مره سیستم عصبی انسان را مختل می‌سازد.

۵. گاهی منجربه شوک آنافیلاکتیک می شود.

خوردن عسل خام در مقدار زیاد این توانایی را دارد تا باعث بروز عوارض جانبی عسل مثل واکنش های شدید آلرژیک و حساسیت‌هایی مثل آنافیلاکسی شود. علاوه‌بر این در بیشتر موارد آلرژی‌ها و حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کند که یک وضعیت پزشکی نوین به اسم “شوک آنافیلاکتیک” ایجاد می‌‎شود.
این بیماری علائمی این چنینی دارد:
⦁ نارسایی قلبی
⦁ سرگیجه
⦁ تنگی نفس
⦁ فشار خون
⦁ غش

این مورد یکی از مضرات عسل است که نوعی عارضه جدی لحاظ می‌شود، زیرا اغلب مواقع احتمال دارد منجر به مرگ شود.

انواع محصولات و فراورده‌های زنبور عسل را میشناسید ،اگراطلاعات بیشتری راجبآن میخواهید میتوانید مقاله محصولات زنبور عسل را مطالعه نمایید.

۶. امکان دارد گاهی قند خون را افزایش دهد.

اگر می خواهید سطح قند خون خود را در حد نرمال نگه دارید تا مشکلی برای شما پیش نیاید، باید میزان مصرف روزانه عسل را کنترل کنید. عسل نه تنها دارای فروکتوز بالا است، بلکه حاوی مقدار زیادی گلوکز است که سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد. به زبان دیگر مصرف زیاد عسل برای افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، بسیار مضر است و باعث افزایش قند خونشان خواهد شد.

  خواص سیر و عسل + فواید معجون سیر با عسل برای سلامت بدن

۷. باعث بروز واکنش های سمی می شود.

عسل که از شهد خرزه هندی (یا به زبان دیگر رودودندرون) تولید می‌شود، دارای سموم مخصوصی است که احتمال دارد واکنش‌های نامناسبی در سیستم ایمنی بدن انسان تولید کند. این نوع عسل به شکل مستقیم بر روی قلب و عروق انسان اثر دارد و می‌تواند منجربه درد قفسه سینه ، کاهش فشار خون و سایر مشکلات قلبی عروقی شود.

مضرات مصرف عسل

۸. می تواند واکنش های آلرژیک بیافریند

مصرف عسل خام علاوه‌بر این می‌تواند حساسیت‌ها و آلرژی‌های خفیف تا متوسط ​​را ایجاد کند. این وضعیت توانایی این را دارد تا افرادی که به گرده آلرژی دارند را نسبت به سایر افراد با اوضاع وخیم‌تری روبه‌رو کند. مصرف مستقیم عسل این توانایی را دارد تا منجر به ایجاد علائم آلرژی نظیر مواردی که در ذیل آمده شود:
⦁ مشکلات تنفسی
⦁ التهاب
⦁ خس خس
⦁ آسم
⦁ سرفه
⦁ تورم
⦁ خارش
⦁ مشکل در بلع
⦁ و غیره

فکر کردن به عطر و بوی بهارنارنج انسان را مست می‌کند چه برسد به اینکه قرار باشد عسلی از شکوفه‌های بهار نارنج یا سایر مرکبات تهیه شده و به مصرف ما برسد،برای خرید عسل بهار نارنج از صفحه فروشگاه بازدید کنید.

عسل و مضراتش

9.طبع مصرف کننده

با توسعه علم و دانش مسائل زیادی برای ما روشن شده است تا مسائل مختلفی را به راحتی شناسایی کنیم. حتماً می دانید که طبع عسل گرم است، اما آیا از طبع خود نیز اطلاع دارید. افرادی که طبع گرمی دارند و گرم مزاج هستند باید در میزان مصرف خود با یک فرد باتجربه مشورت کنند. ممکن است مصرف این ماده را به حد زیادی کاهش دهید اما نیاز به حذف کامل آن از برنامه تغذیه خود نیستید.

10.عفونت

افرادی که می دانند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، باید از مضرات عسل واهمه داشته باشند. اگر این افراد در مصرف این خوراکی زیاده روی کنند، ممکن است به عفونت مبتلا شوند. البته میزان عفونت به مقدار زیاده‎روی بستگی دارد و ما تنها می خواهیم دانش شما به این مسأله افزایش یابد. در هر صورت اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است، مواظب مضرات عسل خام باشید.

11.درد در سیستم گوارش

افرادی هستند که سیستم گوارش حساسی دارند و در بسیاری از مسائل این حساس بودن را حس می کنند. این افراد گاهی حتی با میزان مقدار کمی از عسل ممکن است به ناراحتی های معده، نفخ، اسهال و … دچار شوند. برخی افراد به این نکته های ظریف توجه ندارند و گاهی اوقات به دنبال یک مشکل بزرگ در بدن خود هستند، در حالی که تنها مصرف مقدار کمی از عسل می تواند سیستم گوارش حساس آن ها را تحریک کند و فرد برخی از درد های شکمی را تجربه کند. مواظب باشید شما به دام این درد ها نیافتید.

12.افزایش قند خون

همه با مشکلات دیابت و خطراتی که افراد مبتلا به دیابت را تهدید می کند، آشنایی دارند. درست است که افراد دیابتی می توانند از عسل طبیعی استفاده کنند، اما به میزان آن باید توجه کنند. این افراد با مصرف بی رویه ممکن است باعث افزایش قند خونشان شوند و این یعنی با پای خود به استقبال مشکلات و خطرات در این زمینه می روند.

13.افزایش وزن

همه افراد به دریافت کالری لازم بدن توجه دارند، اما این روز ها به دلیل کمبود تحرک افراد زیادی به اضافه وزنی دچار می شوند. یکی از تغذیه های سالمی که کالری زیادی دارد، عسل طبیعی است که باید در میزان مصرف آن توجه داشت تا شما را به چاقی مبتلا نکند. با کالری شمار ها می توانید میزان مصرف مناسب این خوراکی را برای بدن خود تعیین کنید.

14.پوسیدگی دندان

در طول متن به این مورد اشاره شده است که عسل طبیعی دارای 82 درصد فروکتوز و گلوکز است و به همین دلیل با مصرف حتی یک قاشق غذاخوری حدود 17 گرم قند می تواند به بدن تزریق شود. اگر فرد روزانه مقدار زیادی عسل بخورد، باعث تحریک فعالیت باکتریایی بدن می شود و ممکن است سلامت دندان ها را به خطر بیاندازد. در مصرف عسل در دوز مناسب توجه داشته باشید.

عوارض عسل

توصیه نهایی:

عسل یک ماده غذایی شیرین و خوشمزه است که بسته به جایی که تولید می‌شود، طعم و رنگ مختلفی به همراه دارد. عسل به دلیل داشتن قند بالا، مقدار آب کم، PH پایین و همچنین خاصیت ضد میکروبی که دارد می‌تواند سال‌ها، دهه‌ها یا حتی بیشتر سالم و تازه بماند. اگرچه در شرایط خاص، ممکن است خراب شود یا ظاهر بدی پیدا کند.عسل ممکن است به باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و یا کپکها آلوده شود. اما میکروب‌ها معمولا در آن به طور قابل توجهی تولید مثل نمی‌کنند و گسترش نمی‌یابند. همچنین ممکن است حاوی ترکیبات سمی از گیاهان خاص باشد یا با مواد شیرین‌کننده یا تقلب در فرآوری کیفیت خود را از دست بدهد.

به‌ علاوه، عسلی که به صورت نادرست نگهداری شود، مدت طولانی دوام نخواهد آورد. بنابراین، مهم است که آن را در یک ظرف با درپوش محکم، در یک مکان خشک و خنک نگه دارید. با خرید عسل از تولیدکنندگان معتبر و نگهداری صحیح از آن، می‌توان سال‌ها با خیال راحت از آن لذت برد.

برخی سوالات متداول:

چرا عسل ماندگاری بالایی دارد؟

عسل دارای ترکیبات و خواص ویژه‌ای است که به ماندگاری طولانی مدت آن کمک می‌کنند. قند زیاد، رطوبت کم، ماهیت اسیدی و آنزیم‌های ضد میکروبی تولید شده توسط زنبورها از جمله این خواص هستند.

عسل چه زمانی می‌تواند مضر باشد؟

خواص ضد میکروبی عسل تحت شرایط خاص می‌تواند از بین برود و باعث ایجاد بیماری شود. این موارد شامل آلودگی‌، تقلب‌، انبارداری نادرست و فساد در طول زمان است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *