آیا عسل مانوکا برای رفع آکنه مفید است؟

عسل مانوکا برای رفع آکنه

عسل مانوكا چیست ؟ درمان آکنه با عسل مانوکا

عسل مانوکا چیست؟ از عسل مانوکا آنقدر هم بعنوان  درمان استفاده نشده است. عسل مانوکا از گیاهی با نام مانوکا و محصول کشور نیوزیلند است. زنبور اروپایی آن را در اوایل قرن نوزدهم به آنجا آورد. وقتی زنبورها از گرده این گیاه استفاده می کنند، به دلیل استفاد از مانوکا غلظت بالایی از میتِل‌گلیوکسال (methylglyoxal-MGO) که عسل آن ها از عسل زنبورهای عسل استاندارد قوی تر دارد.

آکنه چیست؟ و آیا عسل مانوکا برای رفع آکنه مفید است؟

آکنه معمول (به انگلیسی: Acne vulgaris) یا رُخ‌جوش یا جوش غرورجوانی، که مردم آن را با عنوان جوش‌های ناشی از غرور جوانی می‌شناسند یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان پوست و مو است.آکنه زمانی رخ می‌دهد که چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست و سلول‌های پوست باعث انسداد و انباشته شدن در فولیکول مو می‌شوند. موارد بروزی رایج در آکنه، شامل جوش سرسیاه، چرک‌دانه، پوست چرب، و جای زخم احتمالی می‌باشد. آکنه می‌تواند به‌وسیله غدد چربی نسبتاً زیادی، پوست صورت، بالای قفسه سینه و قسمت پشتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

خواص عسل مانوکا برای رفع آکنه

آکنه می‌تواند واکنش پوست به عواملی مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب، تغییرات هورمونی و آلودگی باشد. این مشکل پوستی تقریباً 85 درصد افراد در ایالات متحده را در سنین 12 تا 24 سال تحت تأثیر قرار می‌دهد که حدودا 50 میلیون نفر در سال می‌باشد. همچنین تخمین زده شده است که 5 درصد از این تعداد مربوط به سنین بین 40 تا 49 سال می‌باشد. استفاده از محصولات زنبور عسل برای درمان بیماری ها زنبوردرمانی یا آپی‌‌تراپی (Apitherapy) است. در ادامه درمان آکنه را با عسل مانوکا بررسی می کنیم.

عسل مانوکا می‌تواند یک درمان طبیعی و مؤثر برای آکنه باشد که از ترکیبات زیر تشکیل شده است:

  • قندها: عمدتا گلوکز (glucose) و فروکتوز (fructose)
  • اسیدهای آمینه (amino acids)
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) و متیل گلی اکسال (methylglyoxal)، دو ترکیب ضد‌میکروبی

این ترکیبات به همراه خاصیت اسیدی پی اچ (PH) پایینی که عسل مانوکا دارد آن را به عنوان یک مبارز قدرتمند در برابر آکنه تبدیل کرده است و می‌تواند به برنامه مراقبت پوستی روزانه شما اضافه شود.

فواید عسل مانوکا

عسل مانوکا مدت‌ها است که به عنوان یک عسل فوق‌العاده شناخته شده است و کاربردهای فروانی در زمینه درمانی و زیبایی دارد. عسل مانوکا می‌تواند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کند. این ماده قادر است سطح PH پوست شما را متعادل کرده و بقایای سلول‌های مرده را از بین ببرد تا پوستتان تمیز بماند.اثر ضد‌التهابی این عسل می‌تواند التهاب موضعی ناشی از آکنه را کاهش دهد. عسل مانوکا به عنوان یک ضد باکتری، باکتری‌های موجود بر روی پوست و منافذ آن را پاک‌سازی می‌کند. این عسل همچنین می‌تواند به بهبود جوش‌ها نیز کمک کند و با PH پایینی که دارد باعث تسریع در بهبود آکنه‌ها شود.

خواص عسل مانوکا برای رفع آکنه

تحقیقات مختلفی انجام شده است که عملکرد مفید و مؤثر عسل را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، عسل قادر است باکتری‌های مضر را از بین ببرد و از آن‌جا که حاوی هیدروژن پراکسید و ترکیباتی مانند متیل گلی اکسال است می‌تواند در از بین بردن عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، موثر عمل کند. حفظ تمیزی پوست از وجود باکتری‌ها می‌تواند روند بهبودی را سرعت ‌بخشد.عسل مانوکا همچنین یک نرم‌کننده عالی است و می‌تواند به لطافت پوست کمک کند. غلظت بالای قند موجود در آن باعث حفظ رطوبت زخم یا محل سوختگی می‌شود که منجر به بهبودی سریع‌تر خواهد شد.

علاوه بر این، عسل مانوکا باعث کاهش التهاب و درد در محل زخم می‌شود. همچنین می‌تواند به مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر نیز کمک کند. به مرور در پست های مختلف همه چیز در باره عسل مانوکا را توضیح خواهیم داد.

توصیه نهایی:

در اینجا توضیح داده شد که عسل مانوکا چیست ؟اگر تصمیم دارید از عسل مانوکا استفاده کنید، به دنبال نمونه‌ای مرغوب و با کیفیت باشید. عسل مانوکا به دلیل خواص درمانی و ضد باکتری و همچنین اثرات ضدالتهابی که دارد می‌تواند به بهبود و جلوگیری از آکنه کمک کند. دوره درمان خود با عسل را به یک روال منظم تبدیل کرده و هر روز آن را تکرار کنید. این احتمال وجود دارد که در کمتر از هفت روز نتیجه بگیرید. اما حتی اگر مدت زمان بیشتری نیز طول بکشد، صبور باشید و به پیگیری خود ادامه دهید. زیرا پوستتان به خاطر این لطف از شما تشکر خواهد کرد.

برخی سوالات متداول:

خواص عسل مانوکا برای رفع آکنه چیست ؟

تحقیقات مختلفی انجام شده است که عملکرد مفید و مؤثر عسل را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، عسل قادر است باکتری‌های مضر را از بین ببرد و از آن‌جا که حاوی هیدروژن پراکسید و ترکیباتی مانند متیل گلی اکسال است می‌تواند در از بین بردن عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، موثر عمل کند.

آیا عسل مانوکا برای رفع آکنه مفید است؟
از عسل مانوکا می‌توانید به عنوان پاک کننده یا ماسک استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که قبل از اعمال هر کدام از این روش‌ها، ابتدا صورت خود را بشویید تا پوستتان از هرگونه مواد آرایشی و آلودگی پاک شود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *