عسل اقاقیا چه خواص و عوارض جانبی دارد؟

عسل اقاقیا

عسل اقاقیا چه خواص و عوارض جانبی دارد؟

از درختان اقاقیا چه حیوانی تغذیه می کند؟ عسل اقاقیا توسط زنبورهایی تولید می‌شود که از شهد گل‌های درخت اقاقیا تغذیه می کنند. اقاقیا سیاه بومی آمریکای شمالی و اروپا است. این عسل از فواید بسیاری برای سلامتی برخوردار است که احتمالا به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی خواص، موارد استفاده و عوارض جانبی عسل اقاقیا بپردازیم.

عسل اقاقیا چیست؟

عسل اقاقیا از شهد گل Robinia pseudoacacia تولید می‌شود که معمولاً با عنوان ملخ سیاه یا درخت اقاقیای کاذب شناخته می‌شود. این عسل بی نظیر را در اروپا اغلب با عنوان عسل اقاقیا و در ایالات متحده با عنوان عسل اقاقیای آمریکایی می‌شناسند.این نوع عسل در مقایسه با عسل‌های معمولی رنگ روشن‌تری دارد و تقریبا شفاف به نظر می‌رسد. همچنین از رایحه‌ای شیرین و شبیه به گل برخوردار است. عسل اقاقیا مدت ماندگاری بیشتری نسبت به عسل‌های معمولی دارد و مثل عسل کنار یا عسل سدر دیرتر شکرک زده و متبلور می‌شود. این ویژگی احتمالا به دلیل میزان بالای فروکتوز در آن است. این عسل به دلیل ماندگاری طولانی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌تواند از سایر انواع عسل‌‌ها گران‌ تر باشد.

  آیا عسل مانوکا برای رفع آکنه مفید است؟

خواص عسل اقاقیا، مشخصات تغذیه‌ ای عسل اقاقیا

به طور کلی می‌توان گفت که 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل اقاقیا حدود 60 کالری و 17 گرم قند تأمین می‌کند. عسل اقاقیا شامل قندهای گلوکز (glucose)، ساکارز (sucrose) و فروکتوز (fructose) است، البته میزان فروکتوز بیش از سایر قندها است. از نظر تغذیه‌ای، این نوع عسل هیچ میزان پروتئین، چربی و فیبر ندارد. اما حاوی مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و منیزیم می‌باشد. آنچه در مورد عسل اقاقیا بسیار چشمگیر است، میزان بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند آن، مانند فلاونوئیدها (flavonoids) است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند.

فواید عسل اقاقیا:

عسل اقاقیا علاوه بر فواید مشترکی که با عسل‌های معمولی دارد . خواص عسل اقاقیا، بغیر از فواید مشترک خواص منحصر به فردی نیز دارد که عبارتند از:

1) سرشار از آنتی‌ اکسیدان

عسل اقاقیا حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که می‌توانند در خواص عسل اقاقیا، بالقوه سلامتی آن نقش داشته باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. با گذشت زمان، آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلفی شود.فلاونوئیدها از اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل اقاقیا هستند. رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. علاوه بر فلاونوئیدها این نوع عسل حاوی بتا کاروتن (beta carotene)، نوعی رنگدانه گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است. مصرف غذاهای غنی از بتا کاروتن و مکمل‌های آن می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و سلامت پوست کمک کند.

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عسل اقاقیا  قادر است به طور موثر از گسترش سلول‌های سرطانی ریه جلوگیری کند.عسل مانوکا بومی استرالیا و نیوزلند است، مراتع مانوکا در سایر نقاط جهان وجود ندارد و به همین دلیل تقریبا در سایر نقاط جهان نایاب است. همه‌ چیز درباره عسل مانوکا در این مقاله بیان شده است.

2) خواص ضد باکتری طبیعی

بسیاری از خواص درمانی عسل اقاقیا به دلیل فعالیت ضد باکتریایی آن می‌باشد. عسل حاوی ترکیبات مورد نیاز برای تولید و آزاد کردن آرام مقادیر کمی هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) است. هیدروژن پراکسید نوعی اسید است که با از بین بردن دیواره‌های سلولی، باکتری‌ها را نابود می‌کند.مطالعه‌ای در این زمینه نشان داده است که عسل اقاقیا در برابر استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa)، دو نوع باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک عملکرد مؤثری دارد. این توانایی احتمالا به مقادیر بالای هیدروژن پراکسید قدرتمند مربوط می‌شود.

فواید عسل اقاقیا

3) کمک به ترمیم زخم‌ ها

از دوران باستان تا به امروز از عسل برای درمان زخم استفاده می‌شود. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد‌باکتری، عسل اقاقیا می‌تواند به سرعت بهبود زخم کمک کرده و از آلودگی و عفونت باکتریایی جلوگیری کند. همچنین این نوع عسل با ایجاد یک سد محافظتی و حفظ رطوبت پوست به ترمیم زخم کمک می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهند عسل اقاقیا می‌تواند روند بهبود زخم را تسریع کند.مصرف عسل و ژل رویال می تواند به صورت مستقیم و بر کاهش فشار خون و غلظت آن تاثیر بگذارد. جهت کسب آگاهی بیشتر در مورد ژل رویال برای فشار خون مقاله مورد نظر را مطالعه بفرمایید.

  خواص عسل و دارچین برای لاغری، دیابت، عفونت و بیماریها

4) پیشگیری و درمان آکنه

شواهد علمی کمی مبنی بر توانایی عسل اقاقیا در مبارزه با آکنه وجود دارد. اما با این حال کرم‌ها و لوسیون‌های ضد‌آکنه تجاری حاوی ترکیبی از عسل اقاقیا و مواد اسیدی در بازار عرضه می‌شوند. برای تعیین این‌که آیا عسل اقاقیا می‌تواند یک درمان خانگی کارآمد در برابر آکنه باشد یا نه، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

خواص عسل اقاقیا

هشدارهای استفاده از عسل اقاقیا:

مصرف عسل اقاقیا برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما  ممکن است نیاز باشد تا برخی افراد از مصرف آن خودداری کنند:

نوزادان: به دلیل خطر بوتولیسم نوزاد (Infant botulism) که یک بیماری گوارشی نادر اما خطرناک است. توصیه می‌شود که به نوزادان زیر یک سال هیچ یک از انواع عسل داده نشود.

عسل اقاقیا چیست

افراد مبتلا به دیابت: اگرچه شواهد موجود مبنی بر تأثیر عسل بر دیابت متفاوت است. اما از آن‌جا که همه انواع عسل‌ها از جمله عسل اقاقیا سرشار از قند طبیعی هستند، باید به میزان متعادل مصرف شود. زیرا ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. عسل اقاقیا در حال حاضر ناموجود است. برای خرید عسل طبیعی سایر موارد در فروشگاه عسل گل افراز قابل ارائه هستند.

افرادی که به عسل یا زنبور حساسیت دارند: اگر به عسل یا زنبورهای عسل حساسیت دارید، ممکن است با خوردن یا استفاده موضعی از عسل اقاقیا دچار واکنش‌های آلرژیک شوید. علاوه بر این، اگرچه عسل اقاقیا ممکن است دارای فواید سلامتی بسیاری برای بدن باشد، اما به خاطر داشته باشید که این ماده غذایی مانند هر شیرین‌کننده دیگری به دلیل داشتن کالری و قند زیاد باید در حد متعادل مصرف شود. مصرف بیش از حد هر نوع شیرین‌کننده‌ای می‌تواند به افزایش وزن کمک کند، سطح قند خون را افزایش دهد و به طور کلی بر روی سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. مقدار مجاز روزانه مصرف عسل برای افراد دیابتی روزانه یک قاشق غذا خوری است.

  10 تا از مهم ترین خواص عسل برای زنان و نقش آن بر سلامتی

توصیه نهایی:

عسل اقاقیا یکی از پرطرفدارترین انواع عسل‌ می‌باشد که علاوه بر طعم و عطر دلپذیر از خواص درمانی بالقوه‌‌ای نیز برخوردار است. این عسل درست مثل عسل کنار حالت مایع خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند و دیرتر شکرک می‌زند. این مزیت به همراه خواص قدرتمند دیگر از جمله ترمیم زخم و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آنتی‌اکسیدانی آن باعث شده است تا با قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع عسل‌ها به فروش برسد.در صورتی که بخواهید از طعم و فواید سرشار عسل اقاقیا بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی و یا آنلاین خریداری کنید. البته قبل از مصرف آن مطمئن شوید که هیچ‌گونه حساسیتی به عسل یا زنبور عسل نداشته باشید تا از واکنش‌های آلرژیک احتمالی در امان بمانید.

 

برخی سوالات متداول:

عسل اقاقیا چیست؟
عسل اقاقیا از شهد گل Robinia pseudoacacia تولید می‌شود که معمولاً با عنوان ملخ سیاه یا درخت اقاقیای کاذب شناخته می‌شود. این عسل بی نظیر را در اروپا اغلب با عنوان عسل اقاقیا و در ایالات متحده با عنوان عسل اقاقیای آمریکایی می‌شناسند.

فواید عسل اقاقیا چیست؟
سرشار از آنتی‌اکسیدان – خواص ضد باکتری طبیعی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *