ترکیب جو دوسر و عسل : مزایا + خواص و …

جو دو سر و عسل

بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به غلات صبحانه بسیار علاقه‌مند هستند. غلات صبحانه جو دوسر و عسل نیز از جمله محبوب‌ترین‌ها می‌باشد. اما با این حال بحث و جدال بسیاری پیرامون اثرات سلامتی غلات‌های صبحانه وجود دارد. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم که غلات جو دوسر و عسل واقعا انتخاب کامل و سالمی برای صبحانه است یا خیر.

ارزش غذایی غلات صبحانه جو دوسر و عسل

این غلات صبحانه از سه نوع غلات کامل از جمله ذرت، گندم و جو دوسر تشکیل می‌شود. همچنین حاوی مقدار کافی کربوهیدرات تصفیه‌شده و سایر ترکیبات طبیعی و مصنوعی می‌باشد. این غلات نیز مانند اکثر غلات‌های صبحانه حاوی میزان بالایی کربوهیدرات و مقدار کمی فیبر، پروتئین و چربی است.

جو دوسر با شیر و عسل

میزان 3.4 فنجان (30 گرم) از این غلات صبحانه دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

  • کالری: 120
  • کربوهیدرات: 23 گرم
  • شکر: 6 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 2.5 گرم
  • ویتامین A: 16 درصد نیاز روزانه (DV)
  • آهن: 60 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین‌های B1، B2، B3، B6 و B12: 25 درصد نیاز روزانه
  • فولیک اسید: 50 درصد نیاز روزانه

البته افزودن شیر، ارزش غذایی غلات صبحانه را تغییر می‌دهد. میزان کل کالری آن 40 تا 60 کالری افزایش می‌یابد و مقادیر کل کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیز تغییر می‌کنند.توصیه می‌شود که 20 تا 25 درصد از کالری روزانه شما باید با صبحانه‌ای متشکل از غلات، میوه‌ها و لبنیات تأمین شود. شما می توانید با افزودن مقداری شیر و میوه به غلات صبحانه خود به راحتی این توصیه را عملی کنید.

برای خرید عسل طبیعی میتوانید به سایت گل افراز مراجعه نمایید و از اصل بودن عسل کاملا مطمعن باشید.

  عسل برای افراد دیابتی + آیا عسل قند خون را بالا می برد؟

بررسی فواید غلات صبحانه جو دوسر و عسل:

بسیاری از ادعاهایی که مبنی بر فواید غلات‌های صبحانه برای سلامتی وجود دارد، به دلیل ویتامین و مواد معدنی بالای آنها است. به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی، سازمان غذا و دارو (FDA) از دهه 1940 میلادی ملزم دانست که غلات‌های صبحانه در ایالات متحده غنی‌سازی شوند. به شیوه درمان بیماری ها با استفاده از محصولات زنبور عسل زنبوردرمانی یا آپی‌‌تراپی (Apitherapy) گفته می شود که تقریبا عوارض کمتری دارد.در غنی‌سازی مواد غذایی ترکیبات مغذی بیشتری در حین فرآوری به محصول اضافه می‌شود. غلات‌های صبحانه نیز به همین ترتیب با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی‌سازی می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند که غنی‌سازی غلات با آهن و فولیک اسید می‌تواند به کاهش قابل توجهی از موارد آنمی (anemia) یا کم خونی و نقص سیستم عصبی کمک کند. علاوه بر این، مطالعات انجام شده بر روی کودکان و نوجوانان نشان داده است که مصرف منظم غلات صبحانه باعث شده تا شیر بیشتری مصرف کنند. در نتیجه کلسیم و ویتامین B2 بیشتری نیز دریافت خواهند کرد.

آیا درباره ژل رویال چیزی میدانید ؟اگر میخواهید بدانید ژل رویال چیست میتوانید مطلب نوشته شده ما رو مطالعه نمایید.

اشکالات و نقاط ضعف احتمالی غلات صبحانه:

با توجه به مشخصات تغذیه‌ای، غلات‌های صبحانه ممکن است یک غذای کامل و متعادل برای صبحانه نباشند.

مزایا جو دوسر و عسل

1) سرشار از شکر است.

اکثر غلات‌های صبحانه حاوی قندهای افزودنی هستند. مواد تشکیل‌دهنده محصول به ترتیب کمیت ذکر شده‌اند. این یعنی ماده‌ای که بیشترین استفاده را داشته در اول لیست خواهد بود و ماده‌ای که کمتر از آن استفاده شده است در اواخر لیست قرار خواهد گرفت. شکر معمولا بین سه ماده اول در جدول ارزش غذایی بسیاری از غلات‌های صبحانه از جمله غلات جو دوسر با عسل می‌باشد. مصرف زیاد قندهای افزودنی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند خطر ابتلا دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و چاقی را افزایش دهد.به‌ علاوه، از آنجا که بیشتر غلات‌های صبحانه مخصوص کودکان عرضه می‌شوند، آن‌ها از همان سنین پایین به غذاهای حاوی قند بالا عادت می‌کنند.

این موضوع می‌تواند عادات غذایی و تمایل آنها به طعم شیرین غذاها را بیشتر کرده و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های ذکرشده بالا را در آن‌ها افزایش دهد.

  3 مقایسه عسل و شکر

2) فیبر و پروتئین کمی دارد.

این واقعیت که غلات جو دوسر با عسل حاوی چندین غلات کامل است، باعث شده است تا این احساس ایجاد شود که یک غلات سالم و سرشار از فیبر می‌باشد. البته اطلاعات تغذیه‌ای آن خلاف این موضوع را ثابت می‌کنند. یک محصول هنگامی به عنوان یک منبع خوب و سرشار از فیبر شناخته می‌شود که حداقل حاوی 3 تا 5 گرم فیبر در هر وعده مصرف باشد. از آن‌جا که فیبر و پروتئین هر دو با سرعت کمتری هضم می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. که این امر به نوبه خود به کاهش غذا خوردن و همچنین وزن بدن کمک می‌کند.مطالعه‌ای بر روی 48 شرکت‌کننده نشان داد، کسانی که برای صبحانه، جو دوسر با فیبر بالا می‌خورند، 4 ساعت بیشتر از افرادی که غلات صبحانه کم فیبر می‌خورند احساس سیری خواهند داشت.

یک وعده صبحانه با فیبر بالا همچنین باعث کاهش اشتها و مصرف غذا نیز می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی پروتئین نیز نتایج مشابه را در برداشته است. یک مطالعه 12 هفته‌ای بر روی 55 نوجوان نشان داده است که خوردن یک وعده صبحانه حاوی 35 گرم پروتئین در مقایسه با صبحانه‌ای که شامل 13 گرم پروتئین است، به میزان بیشتری از افزایش چربی بدن جلوگیری کرده و سطح کالری و اشتها را کاهش می‌دهد.

گزینه‌های سالم‌ تر برای صبحانه:

تحقیقات نشان داده است که انتخاب خوردنی‌هایی شامل غلات کامل و غذاهای مغذی مانند تخم مرغ و پروتئین برای صبحانه، می‌تواند به بهبود سلامت بدن کمک کنند. براساس دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده حداقل 3 وعده غلات کامل و 5.5 وعده پروتئین باید در روز مصرف شود. اضافه کردن برخی از منابع آن‌ها به وعده صبحانه می‌تواند به شما در عملی کردن این توصیه کمک کند.

به نظر شما آیا عسل مانوکا برای پسوریازیس (Psoriasis) مفید است؟ اگر میخواهید در این باره اطلاعات داشته باشید به مقاله مربوطه مراجعه  نمایید.

چند گزینه سالم برای وعده صبحانه:

جو دوسر شبانه: جو دوسر خام را با آب یا شیر مخلوط کرده و بگذارید یک شب در یخچال خیس بخورد. صبح با میوه، نارگیل خام و شیرین‌نشده، کره آجیل یا دانه‌های خوراکی میل کنید.

بوریتو صبحانه: تخم مرغ نیمرو تفت داده شده را در یک تورتیلا گندم کامل بریزید و بپیچید و همراه با مقداری سبزیجات به منظور دریافت فیبر بیشتر میل کنید.

اسموتی صبحانه: میوه‌های مورد علاقه خود را با شیر و مقداری ماست یونانی برای دریافت پروتئین بیشتر در مخلوط کن بریزید تا همه مواد خوب ترکیب شوند. همچنین می‌توانید جو دوسر را برای دریافت کربوهیدرات و فیبر بیشتر به اسموتی خود اضافه کنید.

تست آووکادو: 1 تا 2 قاشق غذاخوری آووکادو له شده را روی نان غلات کامل پخش کنید. می توانید آن را همراه با تخم مرغ آب‌پز، پنیر یا سالمون برای دریافت پروتئین بیشتر میل کنید.

املت سبزیجات: 2 عدد تخم مرغ را هم بزنید و مزه‌دار کنید. آن را در تابه بپزید و قبل از برگرداندن املت به میزان دلخواه سبزیجات اضافه کنید. حتی می توانید هنگان هم زدن تخم مرغ ها در ابتدا به آن سبزیجات تازه و یا خشک مثل تره کوهی اضافه کنید.

پنکیک جودوسر: 2 عدد تخم مرغ، جو دوسر خام، 1 عدد موز و دانه‌های چیا را در یک کاسه ریخته و مخلوط کنید. البته میکس کردن در مخلوط کن بهتر است. مقداری دارچین و عصاره وانیل را برای طعم بهتر به مایع اضافه کنید و آن را در تابه بریزید تا بپزد.

پودینگ چیا: 2 قاشق غذاخوری دانه چیا را با شیر مخلوط کرده و بگذارید به مدت یک ساعت یا یک شب در یخچال بماند. صبح با میوه تازه و آجیل آن را میل کنید.

  15 ماسک عسل برای صورت + شادابی و زیبایی پوست

توصیه نهایی:

گرچه غلات صبحانه جو دوسر و عسل  با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی شده است، اما یک صبحانه کامل و متعادل نمی‌باشد. زیرا مانند اکثر غلات‌ های صبحانه دارای قند افزودنی و همچنین فیبر و پروتئین پایین است. توصیه شده است که منابع غنی از فیبر و پروتئین را در وعده‌های صبحانه خود بگنجانید. این کار به کنترل اشتها‌ و کالری دریافتی روزانه شما در طول روز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

برخی سوالات رایج:

فواید غلات صبحانه جو دوسر و عسل چیست ؟

به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی، سازمان غذا و دارو (FDA) از دهه 1940 میلادی ملزم دانست که غلات‌های صبحانه در ایالات متحده غنی‌ سازی شوند.

معایب غلات صبحانه جو دوسر و عسل چیست؟

 سرشار از شکر است. – فیبر و پروتئین کمی دارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *