ماسک عسل و لیمو برای شادابی صورت + طرز تهیه و نکات

ماسک عسل و لیمو

عسل به دلیل داشتن فواید فوق‌العاده و بیشماری که هم در زمینه درمانی و هم زیبایی دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. اکثر مواد و ترکیبات طبیعی معمولا حاوی خواص درمانی و شفا‌بخش هستند. اما این باعث نمی‌شود که با هیچ عارضه جانبی همراه نباشند. صرفا طبیعی بودن یک ماده به این معنی نیست که نمی‌تواند به شما آسیب برساند. عسل و لیمو هر دو از جمله مواد طبیعی و پرکاربردی هستند که در بسیاری از محصولات مختلف سلامتی و زیبایی یافت می‌شوند. اما آیا استفاده از ماسک عسل و لیمو برای صورت بی‌خطر است؟در این مقاله قصد داریم تا به طور دقیق مزایا و خطرات احتمالی استفاده از عسل و لیمو برای صورت را مورد بررسی قرار دهیم.

تا با آگاهی بیشتری از ماسک عسل و آبلیمو برای شادابی پوست صورت و رفع لک های آن استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که بسته به نوع پوست، سن، میزان لک ها و همچنین چرب یا خشک بودن پوست میزان استفاده از ماسک عسل و لیمو تغییر پیدا می کند. از این رو می بایست مصرف کنندگان میزان مشخصی از این ماسک پرکاربرد را مورد استفاده قرار دهند. تا ماسک کیفیت و آثار مطلوب خود مشکلات پوستی را برطرف سازد و آسیبی به بافت پوست وارد نکند.

استفاده از عسل بر روی صورت چه فوایدی دارد؟

هزاران سال است که در سراسر جهان از عسل برای پوست استفاده می‌شود.به لحاظ اینکه عسل علاوه بر اینکه یک ماده خوراکی است، در واقع یک دارو محسوب می گردد و استفاده صحیح و اصولی از آن همراه با ترکیبی از مواد دیگر تأثیر مفیدی را برای بدن انسان به همراه دارد. در این میان اغلب عسل و لیمو برای پوست صورت و به منظور رفع لک و شفاف سازی پوست بکار برده می شود. در واقع واکنش میان عسل و آبلیمو باعث می شود تا منافذ پوست پاک شود و تنفس لایه های پوستی بهتر و سریع تر انجام شود. به طوری که پس از مدتی شاهد شادابی و شفافیت پوست خواهید بود و در بین افراد این مورد به عنوان یکی از مهمترین خواص ماسک عسل و آبلیمو شناخته شده است. البته باید گفت که ماسک عسل و لیمو خواص فراوانی دارد و رفع لک های پوست و صورت تنها یکی از مزایای استفاده از این ماسک است.

تاثیر ماسک عسل و لیمو

طبق تحقیقات انجام شده بر روی عسل، این ماده طبیعی دارای چندین خاصیت مفید است:

  • ضد باکتری: طبق مطالعه انجام شده تا سال 2016، عسل قادر است تا انواع مختلفی از باکتری‌ها را از بین ببرد. از آن‌جا که باکتری‌های موجود بر روی پوست باعث ایجاد جوش می‌شوند، استفاده از عسل روی صورت می‌تواند به کاهش جوش‌ها کمک کند.. به عبارت دیگر می توان گفت به لحاظ اینکه پوست صورت و بدن اصلی ترین قسمتی است که با میوه، خوراکی، اشیاء، ابزار و. . در ارتباط است، به شدت در معرض انواع آلودگی و باکتری قرار دارد. علاوه بر این تعرق بدن و چرب شدن پوست نیز سطوح مختلف بدن را مستعد دریافت هرگونه باکتری می سازد. به همین منظور برای میکروب زدایی و رفع باکتری های روی پوست از عسل یا ماسک عسل و لیمو برای پوست چرب استفاده می کنند.

شما نیز اگر پوست بدنتان چرب است و یا براساس شرایط آب و هوایی و یا شغلی که دارید، در معرض شدید آلودگی های پوستی قرار دارید، پیشنهاد می کنیم حتماً از ماسک عسل و آبلیمو برای ضدعفونی و پاکسازی سطح پوست تان استفاده نمایید.

  • آنتی‌اکسیدان و ضد‌التهاب: مطالعه‌ای در سال 2014 انجام شد که نشان می‌دهد عسل حاوی فلاونوئیدها (flavonoid) و پلی‌فنول (polyphenol) است که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌دهند. تحقیقات همچنین نشان داده است که وقتی عسل روی پوست قرار می‌گیرد، فعالیت ترکیبات التهاب‌زا را محدود کرده و به کاهش قرمزی و تحریک پوست کمک می‌کند.اثربخشی عسل در این گونه موارد به قدری است که در کوتاه ترین زمان ممکن التهابات پوستی را برطرف می سازد. بر همین اساس برای رفع بسیاری از مشکلات و التهابات پوستی از ماسک عسل و لیمو استفاده می شود. ترکیب عسل به عنوان یک آنتی اکسیدن قوی با آبلیمو یک ماسک با کارایی مؤثر به وجود می آورد و قادر است تا انواع التهابات و مشکلات پوستی را به راحتی برطرف سازد.
  • لایه برداری: عسل حاوی آنزیم‌های طبیعی است که می‌توانند به از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست کمک کنند. این خاصیت یکی از دلایلی می‌باشد که باعث شده است از عسل به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست استفاده شود.در واقع خاصیت لایه برداری عسل به کمک آبلیمو یک محلول معجزه آسا به وجود آورده و برای رفع لک های پوست صورت و سایر قسمت های بدن مناسب است. در واقع این خاصیت لایه برداری باعث شده تا ماسک عسل و لیمو برای لک صورت و شفاف سازی پوست مورد استفاده قرار بگیرد و به همین دلیل در سال های اخیر شاهد افزایش استفاده از ماسک عسل و لیمو در کشور هستیم.

عسل و لیمو برای پوست

انواع مختلفی از عسل‌ها که می‌توانید برای مصارف پوستی خریداری کنید عبارتند از:

  • عسل خام و نیمه خام:  این نوع عسل، فرآوری یا پاستوریزه نشده است و نسبت به عسل فرآوری شده از مقادیر بیشتری مواد مغذی و معدنی برخوردار است. اما خوردن آن ممکن است برای برخی همراه با عوارض جانبی باشد.از آنجایی که هدف ما مصرف عسل به عنوان ماده خوراکی نیست، لزومی ندارد که در این مورد حساسیت به خرج دهیم. تنها با توجه به اینکه عسل های خام و نیمه خام سرشار از مواد معدنی و مغذی هستند، می توان گفت استفاده از آن ها برای رفع لک صورت و شفاف سازی پوست مناسب خواهد بود. از طرف دیگر ترکیب عسل خام با آبلیمو یک ماسک با کیفیت و مؤثر جهت پاکسازی و شفاف سازی پوست صورت به وجود می آورد و قطعاً تأثیر مطلوبی بر روی پوست خواهد داشت و بدون نگرانی از بابت عملکرد و بروز هرگونه حساسیت می توانید از عسل های خام برای درست کردن ماسک عسل و لیمو برای پوست صورت استفاده کنید.
  • عسل مانوکا: این عسل بومی استرالیا و نیوزلند است و از شهد گلهای درختچه‌ای به نام مانوکا (Manuka) توسط زنبور عسل تولید می‌شود. این نوع عسل خیلی بیشتر نسبت به سایر انواع عسل ها دارای خاصیت ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی است که می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.. به عبارت دیگر شهد گل های مانوکا برای رفع انواع التهاب و میکروب زدایی مناسب هستند و به همین سبب عسل های مانوکا به نسبت تأثیر بهتری بر روی پوست صورت دارند. بنابراین اگر قصد درست کردن ماسک عسل و لیمو دارید، پیشنهاد می کنیم عسل مانوکا را انتخاب کنید. چرا که در مقایسه با سایر عسل های خام و نیمه خام خاصیت میکروب زدایی و رفع التهاب بالاتر دارد و سریع تر می تواند لک پوست صورت و سایر مشکلات پوستی را برطرف سازد.

برای انجام تست پچ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک قطره عسل روی قسمت کوچکی از پوست بدن خود بمالید.
  • 24 ساعت صبر کنید.
  • بعد از 24 ساعت پوست خود را از نظر قرمزی، تحریک، تورم یا خارش با دقت بررسی کنید. اگر هیچ یک از این علائم روی پوستتان بروز نکرد، احتمالا استفاده از عسل روی صورتتان بی‌خطر است.

عسل به دلیل بافت چسبنده‌ای که دارد پاک شدن آن از روی پوست در مقایسه با سایر مواد دشوارتر است. سعی کنید صورت خود را با ملایمت بشویید و از کشش و مالیدن زیاد پوست خودداری کنید. چندین بار از آب ولرم استفاده کنید تا تمام عسل به طور کلی از روی صورتتان پاک شود.

به نظر شما آیا درمان پسوریازیس با عسل (Psoriasis) مفید است؟

  خواص عسل و دارچین برای لاغری، دیابت، عفونت و بیماریها

مضرات عسل برای پوست

فواید استفاده از ماسک عسل و لیمو بر روی صورت چیست؟

قبل از آن‌که به فواید لیمو برای پوست بپردازیم، لازم به ذکر است که لیمو به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و یا بسوزاند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست در مورد استفاده از لیمو هشدار می‌دهند و معتقدند که معایب آن بیشتر از فوایدش است. در ادامه در مورد فواید و عوارض جانبی احتمالی لیمو برای پوست بیشتر بحث خواهیم کرد.

براساس تحقیقات انجام شده، آب لیمو دارای خواص زیر است:

  • آنتی‌اکسیدان: آب لیمو به طور طبیعی سرشار از ویتامین C است. این ویتامین که نوعی آنتی‌اکسیدان است می‌تواند به کاهش آسیب‌های پوستی و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند.همان گونه که درخصوص خواص عسل نیز بیان کردیم، لیمو نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با کارایی مؤثر توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب هنگام تهیه ماسک عسل و لیمو باید به میزان هر کدام از این مواد توجه داشته باشید. زیرا هرچه کیفیت و ساختار ماسک مطلوب تر و استانداردتر باشد، به طبع خاصیت و عملکرد بهتری خواهد داشت. بسیاری از محققان بر این عقیده اند که استفاده بیش از حد و مناسب از لیمو نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه ممکن است به پوست صورت آسیب جدی وارد کند.
  • خاصیت قابض: لیمو به دلیل پی اچ (PH) پایینی که دارد می‌تواند پوست را چربی زدایی کند و حتی التهاب را کاهش دهد.در واقع لیمو نیز مانند عسل به می تواند ضمن کاهش التهابات پوستی میزان چربی روی صورت را کاهش دهد و بدین نحو موجب پاکسازی و شفاف سازی صورت شود. با این توصیف می توان گفت ماسک عسل و لیمو برای لک صورت مفید است و به سرعت زیادی می تواند تمامی سطوح پوست صورت را صاف، شفاف و عاری از هرگونه آلودگی و لک نماید. شما نیز می توانید با بهره گیری از این خاصیت عسل و لیمو، از ماسک عسل و لیمو برای پوست چرب و آلوده به انواع چربی و باکتری استفاده کنید.

طبق نظر بسیاری از مصرف کنندگان و همچنین تجربیات متخصصین پوست استفاده صحیح و اصولی از ماسک عسل و آبلیمو می توان انواع لک و مشکلات پوستی را برطرف نموده و پوستی صاف، شفاف و عاری از هرگونه لک را برای فرد به ارمغان بیاورد.

  • ضد قارچ: مطالعه‌ای در سال 2014 انجام شد که نشان داد آب لیمو دارای خواص ضد قارچی بوده و می‌تواند سلول‌های قارچ کاندیدا (Candida) بر روی پوست را از بین ببرد.
  • روشن کنندگی: لیمو حاوی اسیدهایی می‌باشد که به طور طبیعی توانایی روشن کردن پوست را دارند و می‌توانند به کم‌رنگ شدن لک‌های پیری و جای جوش و آکنه کمک کنند. البته کرم‌هایی وجود دارد که از لیمو مؤثرتر هستند.

برای تهیه ده مدل ماسک عسل برای جوش صورت میتوانید به مقاله عسل برای جوش صورت مراجعه نمایید.

اشکالات استفاده از لیمو برای صورت چیست؟

از آن جا که لیمو از PH پایینی برخوردار است و خاصیت اسیدی دارد، استفاده از آن روی پوست می‌تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند که می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تحریک پوست: از رایج‌ترین عارضه جانبی استفاده از لیمو، تحریک پوست است. از آنجا که لیمو از خاصیت اسیدی بالایی برخوردار است، می‌تواند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و لایه برداری پوست شود. اگر پوست حساسی داشته باشید این عوارض جانبی شدیدتر خواهد بود.به منظور جلوگیری از بروز این مشکل می بایست تعداد دفعات استفاده از عسل و لیمو برای پوست صورت را کاهش دهید و یا درصد آبلیمو را کم کرده و از عسل بیشتری استفاده نمایید. خاطر نشان می شود که این ماسک برای رفع انواع آکنه مؤثر است و در مدت زمان کوتاه جوش های صورت را از بین می برد.
  • حساسیت به نور خورشید: این بیماری پوستی با عنوان فیتو فوتو درماتیت (phytophotodermatitis) شناخته می‌شود که نوعی واکنش پوستی به نور خورشید است که در نتیجه استفاده از مرکبات بر روی پوست رخ می‌دهد. از علائم آن می‌توان به تورم، قرمزی و تاول اشاره کرد.
  • لکودرما (Leukoderma): این بیماری پوستی که نام دیگر آن ویتیلیگو (vitiligo) است می‌تواند باعث ایجاد لک‌های سفید بزرگ روی پوست شود. استفاده از لیمو بر روی پوست می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آفتاب سوختگی: استفاده مکرر از لیمو بر روی پوست می‌تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.اگر پوست حساسی دارید، متخصصان پوست توصیه می‌کنند از لیمو بر روی پوست به ویژه پوست صورت خود استفاده نکنید.

ماسک عسل و لیمو برای لک صورت

برخی از مواد طبیعی که می‌توانند گزینه ایمن‌تری نسبت به لیمو برای پوست شما باشند عبارتند از:

  • خیار
  • ماست
  • چای سبز
  • آلوئه‌ورا

اگر شما مطمئن نیستید که پوستتان چه واکنشی نسبت به لیمو نشان می‌دهد، می‌توانید از روش تست پچ استفاده کنید. برای انجام تست پچ، همان مراحل توضیح داده شده برای تست پچ عسل که در بالا توضیح داده شد را دنبال کنید.

  شربت عسل چیست؟ | طرز تهیه + خواص و فواید

آیا می‌توان عسل و لیمو برای صورت را به همراه یکدیگر استفاده کرد؟

استفاده از عسل و لیمو تحت شرایط زیر می‌تواند بی‌خطر باشد:

  • تست پچ هر دو ماده را انجام داده‌اید و مطمئن هستید هیچ حساسیتی به آن‌ها ندارید.
  • مطمئن هستید که بعد از استفاده فورا در معرض نور خورشید قرار نخواهید گرفت، مثل طبیعت گردی.
  • آب لیمو را به میزان کم استفاده می‌کنید.

ماسک عسل و لیمو برای پوست چرب

دستور تهیه ماسک عسل و لیمو برای صورت

طرز تهیه ماسک صورت با عسل ،اگر پوست چربی دارید، مواد موجود در این ماسک می‌توانند به جذب چربی اضافه و بسته شدن منافذ پوست کمک کنند.

مواد لازم:

  • عسل خام یا نیمه خام 1.2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو 1 قاشق چای‌خوری
  • سفیده تخم مرغ 1 عدد

طرز تهیه:

1) همه مواد را با هم در یک کاسه ترکیب کرده و 1 تا 2 دقیقه هم بزنید تا مخلوط حالتی کف‌دار پیدا کند.

2) با استفاده از انگشتان دست یا یک براش کوچک و تمیز ماسک عسل و لیمو برای صورت را روی صورت تمیز خود بمالید. از تماس ماسک با دور چشم خودداری کنید.

3) تا جایی که ممکن است ماسک خود را غلیظ درست کنید تا روی پوست بماند و نچکد.

4) اجازه دهید ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورتتان بماند تا خشک شود.

5) پوست خود را با آب گرم بشویید یا با یک حوله نرم و مرطوب تمیز کنید.

6) صورت خود را خشک کرده و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید با ترکیب عسل و لیمو و سایر مشتقات ماسک‌های متنوعی درست کرده و برای برخی مشکلات پوستی از آن‌ها استفاده کنید. تنها لازم است دستورالعمل بالا را این بار با مواد جدید امتحان کنید.

اگر میخواهید درباره خواص عسل بیشتر بدانید مقاله فواید عسل که تا کنون نمی دانستید. را مطالعه نمایید.

عسل و لیمو برای صورت

ماسک برای پوست مستعد آکنه:

1 قاشق چای خوری آب لیمو، 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورتتان بماند.

ماسک برای هایپرپیگمنتیشن (hyperpigmentation):

1 قاشق چای‌خوری آب لیمو، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری ماست ساده و 1.4 قاشق چای‌خوری زردچوبه را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورتتان بماند.

ماسک برای کاهش التهاب و قرمزی پوست:

2 قاشق غذاخوری عسل، آب یک قاچ لیمو و 1 قاشق چای‌خوری دارچین را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورتتان بماند.

  تاریخچه زنبور عسل (1)

ماسک عسل و آبلیمو

توصیه نهایی:

عسل و لیمو هر دو از خواص درمانی بسیاری برخوردارند. البته از این دو، معمولا عسل نسبت به لیمو ایمن‌ تر، ملایم‌ تر و مغذی‌تر است. هر دو اسیدی هستند اما لیمو خاصیت اسیدی بیشتری نسبت به عسل دارد و می‌تواند باعث تحریکات پوستی، خشکی و آفتاب‌سوختگی شود. اگر پوست حساسی دارید. بهتر است کم‌تر از لیمو استفاده کنید.همچنین فراموش نکنید که تست پچ را برای هر دو آن‌ها انجام دهید. در صورت ایجاد قرمزی، تورم یا خارش پس از تست، از هیچ‌کدام بر روی پوست خود استفاده نکنید. برای خرید عسل اصل خرید عسل از زنبورداران را به شما توصیه می کنم. زیرا مستقیما با تولید کننده در ارتباط هستید. مصرف عسل ممکن است عوارضی را هم در پی داشته باشد، حتما موارد گزارش شده را جدی بگیرید.

برخی سوالات متداول:

استفاده از عسل بر روی صورت چه فوایدی دارد؟

ضد باکتری – آنتی‌اکسیدان و ضد‌التهاب – لایه برداری- و برای داشتن اطلاعات کامل به همین مقاله مراجعه نمایید.

اشکالات استفاده از لیمو برای صورت چیست؟

تحریک پوست – حساسیت به نور خورشید – لکودرما (Leukoderma)- آفتاب سوختگی و اگر پوست حساسی دارید، متخصصان پوست توصیه می‌کنند از لیمو بر روی پوست به ویژه پوست صورت خود استفاده نکنید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *