3 مقایسه عسل و شکر

مقایسه عسل و شکر

اهمیت کنترل قند خون:

برتری عسل در برابر شکر در جهت تامین انرزی و کنترل قند خون یک امتیازبزرگ برای افراد دیابتی است.مصرف محدود و کنترل شده عسل همواره قند خون افراد دیابتی را در سطح مشخصی حفط می کند و مانع از افزایش آن می شود.

تحت کنترل نگه داشتن سطح گلوکز خون برای افراد دیابتی مهم است. کنترل دقیق قند خون می تواند به جلوگیری، یا کاهش سرعت عوارض دیابت مانند آسیب به سیستم عصبی، چشم، قطع عضو یا جلوگیری نارسایی کلیوی کمک کند. در نتیجه کنترل قند خون می تواند به حفظ سلامت و نجات جان افراد دیابتی کمک کند.

سطح بالای گلوکز باعث عوارض متعددی در افراد دیابتی می شود، طبق گفته انجمن دیابت آمریکا، نرمال نگه داشتن سطح قند خون عوارض ناشی از دیابت را کاهش داده و زندگی شما را نجات می دهد. استفاده از قندهای تصفیه شده مانند شکر سفید و انواع دیگر و حتی زیاده روی در مصرف عسل می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند. اما آیا همه انواع قندها به یک شکل بر قند خون تأثیر می گذارند؟

بررسی و شناخت عسل

چگونه عسل درست می شود؟

عسل یک مایع طبیعی و شیرین است که توسط زنبورهای عسل از شهد گل تولید می شود و نقش کلیدی به عنوان ذخیره غذایی بلند مدت در حفظ و تغذیه کلنی های زنبور عسل دارد. هر زنبور عسل با توجه به محیط زندگی و شرایط جوی به طور متوسط در طول زندگی خود تقریباً نصف قاشق چای خوری عسل درست خواهد کرد.

با توجه به ذخیره کندو ها تعداد زیادی زنبور عسل در تلاش برای جمع آوری شهد گلها و تولید عسل هستند! زنبور عسل ( Apis Mellifera) شهد گلها را با استفاده از خرطوم خود می مکد و در عسلدان خود ذخیره می کند. آنزیم های موجود در بزاق زنبور عسل باعث یک واکنش شیمیایی می شوند و پس از فراوری شهد تبدیل به عسل می شود. عسل تولید شده حجره های شش ضلعی داخل کندو ذخیره می شود. رنگ، بافت و عطر و طعم عسل به این بستگی دارد که زنبورهای عسل از کدام گل ها تغذیه شده اند. تراکم گلها مرتبط با فصل و منطقه است.

برای خرید عسل به فروشگاه اینترنتی عسل گل افراز مراجعه کنید و عسل طبیعی را با بالاترین تضمین و کیفیت درب منزل تحویل بگیرید.

فواید عسل برای سلامتی

تحقیقات بسیاری در رابطه با استفاده از منافع بالقوه عسل بر سلامت انسان انجام گرفته است، از چگونه استعمال موضعی برای درمان زخم ناشی از دیابت و یا برای کاهش کلسترول خون. منبع مورد اعتماد. برخی تحقیقات حتی بررسی کرده اند که آیا می توان از عسل برای کنترل قند خون استفاده کرد یا خیر.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که مصرف منظم عسل می تواند اثرات مفیدی بر وزن بدن و چربی خون در افراد دیابتی داشته باشد. با این حال، افزایش قابل توجهی در هموگلوبین A1c نیز مشاهده شد. مطالعه دیگری نشان داد که عسل نسبت به گلوکز به تنهایی پاسخ گلیسمی کمتری دارد. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتری است و منبعی از آنتی اکسیدان ها، که همگی می توانند به نفع افراد دیابتی باشند. زیاده روی در مصرف عسل برای این افراد هرگز تاثیر دوچندان نخواهد داشت.

آیا این به این معنی است که افراد دیابتی بجای قند می توانند به طور گسترده از عسل استفاده کنند؟ نه دقیقا. هر دوی این پژوهش ها تحقیقات عمیق تری را درباره این موضوع توصیه می کنند. باید میزان عسل مصرفی خود را محدود کنید، درست مانند سایر مواد قندی که مصرف می کنید. روزانه یک قاشق غذاخوری کفایت می کند. الزاما عسل باید کاملا طبیعی باشد و فاقد هر گونه تقلب و قندهای صنعتی باشد.

نکات برجسته تغذیه ای در مورد عسل:

عسل از فروکتوز (40٪) ، گلوکز (30٪) ، آب و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم تشکیل شده است. به دلیل سطح بالای فروکتوز، عسل از شکر شیرین تر است. عسل یک ماده غذایی غنی از کربوهیدرات است و مقدار شاخص گلیسمی GI آن حدود 55 (دامنه متوسط) است. برخی از انواع عسل دارای شاخص گلیسمی GI پایین تری هستند، به دلیل نوسان فروکتوز در عسل های مخلف (هرچه مقدار فروکتوز بیشتر باشد، شاخص گلیسمی GI پایین تر است). عسل کالری زیادی دارد و در صورت مصرف نامتعارف باعث افزایش قند خون می شود. روش استفاده از عسل برای چشم چگونه است؟

برتری عسل در برابر شکر با توجه به میزان کالری موجد در عسل و انرژی بیشتری که مصرف عسل برای فرد تولید می کند.

1 قاشق غذاخوری (20 گرم) عسل حاوی ترکیبات زیر است:

کالری 58 کیلو
کربوهیدرات 15.3 گرم
پروتئین 0.1 گرم
چربی 0.00 گرم

بررسی و شناخت شکر

بررسی شکر

انواع مختلفی از شکر موجود است و آنها به جز ملاس، مواد مغذی دیگری ندارند.
شکر از نیشکر یا چغندر قند حاصل می شود. اگرچه شکر از مواد طبیعی تولید شده است، اما قبل از اینکه به محصول نهایی تبدیل شود، نیاز به فرآوری زیادی دارد.

انواع مختلفی از شکر وجود دارد از جمله:

  • رنگ قهوه ای
  • مسکوادو
  • پودر شده
  • خام
  • توربینادو
  • سفید

تمام این اشکال قند شامل گلوکز و فروکتوز است که به هم پیوند می خورند و قند معروف به ساکارز را تشکیل می دهند. شکر بعد از گلوکز و فروکتوز هیچ ماده مغذی اضافه ای ندارد. با این حال، شکر قهوه ای، که ترکیبی از شکر سفید و محصول جانبی تولید قند معروف به ملاس است، ممکن است دارای برخی مواد معدنی کمیاب باشد.

بدن شما غذاهایی را که می خورید به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه و سپس از آنها به عنوان سوخت و منبع انرژی استفاده می کند. شکر تقریبا از 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز تشکیل شده است. فروکتوز نوعی قند است که توسط کبد متابولیزه می شود. مصرف فروکتوز در نوشیدنی های شیرین، دسرها، تنقلات و سایر خوراکی های شیرین با مصرف مستمر و افراطی می تواند سلامتی شما را در معرض تهدید قرار دهد. در مورد عسل مانوکا بیشتر بدانید.

مزایای اصلی تجاری شدن شکر عبارتند از:

ماندگاری طولانی و هزینه کم:

شکر ارزان است، به راحتی در دسترس و ماندگاری زیادی دارد. همچنین باعث شیرین و دلپذیر شدن بسیاری از غذاها خصوصا برای کودکان می شود و بنابراین، یک غذای اصلی و جذاب در قفسه فروشگاه ها است.

معایب و خطرات شکر:

برخی از معایب و خطرات مربوط به مصرف شکر وجود دارد.
شاخص گلیسمی بالاتر نسبت به عسل
شکر می تواند به سرعت گلوکز خون را افزایش دهد. این موضوع منجر به جهش سریع انرژی و به دنبال آن خستگی مفرط، سردرد و اشکال در تمرکز حواس شما می شود.

افزایش خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2

افزایش وزن و چاقی با مصرف زیاد شکر و قندهای صنعتی مرتبط است و خطر بیماری را افزایش می دهد.

مشکلات بیشتر برای کبد

از آنجا که کبد باید فروکتوز تصفیه شده را متابولیزه کند، ممکن است با مصرف زیاد قند و شکر، مسائل و مشکلات مربوط به عملکرد کبد رخ دهد. خطر مصرف بی رویه فروکتوز می تواند موجب بروز بیماری های زیر شود:

بیماری کبد:

  • کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)
  • افزایش کلسترول
  • چاقی و افزایش وزن

پوکی استخوان:

پوسیدگی دندانی با رژیم غذایی حاوی قند سریعتر و در دندان های بیشتری ایجاد می شود.
این موضوع برای همه صادق است. برای کاهش خطرات فوق باید از مصرف شکر خودداری شود.

تغییر در باکتریهای روده:

رژیم غذایی با قند بالا با تنوع باکتری های سالم و روده ای کمتر همراه است، یعنی موجب از بین رفتن باکتری های مفید در روده انسان می شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن گوارشی را افزایش دهد.

هضم آن دشوارتر از عسل است:

همانطور که قبلاً گفته شد، شکر حاوی آنزیم های عسل نیست، بنابراین هضم آن دشوارتر است.

نتیجه نهایی مقایسه عسل و شکر:

برتری عسل در برابر شکر از نظر میزان فروکتوز و گلوکوز موجود، فروکتوز و گلوکز به سرعت توسط بدن جذب می شوند و می توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند. میزان گلوکز و فروکتوز موجود در شکر بیش از مقدار موجود در عسل است.

1- نسبت گلوکز و فروکتوز در عسل و شکر متفاوت است:
شکر:
50 درصد فروکتوز و 50 درصد گلوکز است
مواد مغذی دیگری در شکر وجود ندارد.

عسل:
حاوی 40 درصد فروکتوز و 30 درصد گلوکز است
باقی مانده عسل ترکیبات شامل:
اب
گرده گل
مواد معدنی، از جمله منیزیم و پتاسیم

عسل نیز از قندهای مختلف تشکیل شده است، اما فقط 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز است. این ماده حاوی قندها و عناصر کمیاب دیگری است که زنبورها به طور مستقیم از شهد گیاهان جمع آوری می کنند. مصرف عسل می تواند برای کنترل حساسیت مفید باشد.

2- مواد مغذی بیشتر عسل و درصد قند کمتر نسبتا به شکر
عسل از نظر ترکیب غذایی از نظر منشأ شهد ساخته شده متفاوت است. به طور کلی ، حاوی مقادیر کمی از گرده محلی همراه با مواد دیگر است ، مانند:

  • آمینو اسید
  • آنتی اکسیدان ها
  • آنزیم ها
  • مواد معدنی
  • ویتامین ها

3- شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی عسل (GI) نسبت به شکر کمتر است، اما عسل کالری بیشتری دارد. یک قاشق غذاخوری عسل 64 کالری دارد، در حالی که 1 قاشق غذاخوری شکر طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 48 کالری دارد. پس بنابراین عسل انرژی بیشتری برای شما دارد.

در بیان کلی، شاخص گلیسمی، شاخص قند خونی یا شاخص گلوکز (glycemic index: GI) مقدار گلوکزی که پس از مصرف مواد غذایی در واحد زمان در بدن آزاد شده را به ما نشان می‌دهد. شاخص گلیسمی بین عدد صفر تا صد است و شاخص گلیسمی کمتر 55 قند خون را بطور ناگهانی افزایش نمی دهد.

مصرف محدود به عنوان شیرین کننده

یکی از بزرگترین مزایای عسل برای افراد دیابتی در طعم غلیظ آن است. این بدان معناست که می توانید با مصرف مقدار محدود بدون افزایش قند خون یک شیرین کننده سالم داشته باشید.

توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت، عسل را با حفظ محدودیت روزانه میل کنند. مصرف روزانه حدود یک قاشق غذاخوری عسل برای افراد مبتلا به دیابت نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست و می تواند در تعدیل قند خون شما را یاری کند.

بهتر است کربوهیدرات روزانه خود را از عسل دریافت کنید. یک قاشق غذاخوری عسل تقریبا 17.3 گرم کربوهیدرات دارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *