علائم + درمان و عوارض نیش زنبور زرد

نیش زنبور زرد

زنبورهای زرد که با عنوان جلیقه زرد نیز شناخته می‌شوند، نوعی زنبور وحشی و بی‌عسل هستند که بدنی باریک به رنگ‌ سیاه و زرد دارند و بال‌هایشان تیره و بلند است. بدن راه راه آن‌ها باعث می‌شود تا با زنبور عسل اشتباه گرفته شوند. البته زنبورهای عسل ظاهر گردتری دارند و معمولا به رنگ قهوه ای و سیاه هستند. برخلاف زنبورهای عسل که کندو می‌سازند تا عسل تولید کنند، جلیقه زردها در لانه‌هایی زندگی می‌کنند که در زمین یا نواحی خلوت مثل زسر سقف یافت می‌شوند.

نیش زنبور زرد

همچنین برخلاف زنبور‌های عسل که فقط یک بار قادر به نیش زدن هستند، زیرا نیش آن‌ها کنده شده و در بدن شما می‌ماند، نیش زنبورهای زرد یا جلیقه زردها این توانایی را دارند که چندین بار شما را نیش بزنند. هنگامی که یک زنبور زرد شما را نیش می‌زند، پوست شما را با نیش خود سوراخ کرده و از سم خود درون آن تزریق می‌کند که منجر به یک درد ناگهانی می‌شود. همچنین ممکن است چند ساعت پس از گزیده شدن، دچار التهاب یا قرمزی در اطراف محل گزیدگی شوید. کوفتگی، خارش و گرما در اطراف محل گزیدگی نیز علائم رایجی هستند که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شوند.

برای خرید عسل طبیعی اصل به فروشگاه عسل گل افراز مراجعه کنید. عسل در رنگ های مختلف به خاطر مدت زمان تولید و نوع شهد گل وجود دارد.

  معرفی 6 انواع عسل طبیعی | نکات و فواید آن برای سلامتی

علائم گزیدگی توسط زنبور زرد

معمولا بلافاصله پس از گزیدگی، تورم، حساسیت به لمس یا قرمزی در نزدیکی محل گزیدگی را تجربه خواهید کرد. اما برخی از علائم، نیازمند رسیدگی‌های پزشکی فوری خواهند بود که عبارتند از:

  • سرفه
  • تورم شدید صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه یا نفس نفس زدن
  • اختلال در بلع یا احساس گرفتگی در گلو
  • تغییرات پوستی مانند کهیر یا خارش در مناطقی از بدن که تحت تأثیر گزش نبوده‌اند.
  • سرگیجه
  • افت ناگهانی فشار خون
  • احساس سبکی سر
  • از دست دادن هوشیاری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی معده
  • نبض ضعیف یا خیلی سریع

نیش زنبور زرد

این علائم می‌توانند نشانه‌هایی از شوک آنافیلاکسی (anaphylactic) باشند. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که اگر فورا درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ شود.

اگر با فردی مواجه شدید که دچار شوک آنافیلاکسی شده است، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر فرد دارای اپی پن (Epi-Pen) یا همان قلم تزریقی اپی نفرین (epinephrine) بود، در صورت نیاز و بدتر شدن علائم از آن استفاده کنید.
  • سعی کنید به فرد مصدوم آرامش دهید.
  • به فرد کمک کنید تا به پشت دراز بکشد.
  • پاهای او را حدود 30 سانتی‌متر بالا ببرید و روی او را با یک پتو بپوشانید.
  • در صورت استفراغ یا خونریزی فرد را به پهلو بخوابانید.
  • از آزاد بودن لباس او اطمینان حاصل کنید تا بتواند به راحتی نفس بکشد.
  • از دادن هر نوع داروی خوراکی یا نوشیدنی به فرد خودداری کرده و از بلند کردن سر او پرهیز کنید، به خصوص اگر در تنفس مشکل داشته باشد.

اگر فرد گزیده شده در تنفس مشکل دارد، ممکن است لازم باشد تا احیای قلب ریوی (CPR) برای او انجام دهید.

چه کسانی بیشتر در معرض گزش زنبور قرار دارند؟

برخی افراد بیش از سایرین در معرض خطر مسمومیت با نیش زنبور قرار دارند. برخی فاکتورهای خطرناک عبارتند از:

  • زندگی در مناطق نزدیک به کندوهای فعال
  • زندگی در منطقه‌ای که زنبورها به طور گسترده فعالیت می کنند.
  • وقت‌گذرانی زیاد در خارج از خانه و طبیعتگردی
  • قبلا واکنش‌های آلرژیک به نیش زنبورهای زرد یا عسل تجربه کرده باشید.
  • مصرف برخی داروها مانند بتا بلاکرها (beta-blockers)

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، بزرگسالان نسبت به کودکان واکنش‌های شدیدتری به نیش زنبورهای زرد یا عسل  نشان می‌دهند. اگر آلرژی شناخته شده‌ای به نیش زنبور عسل، زنبور وحشی یا زنبور زرد دارید، به هنگام وقت گذرانی در خارج از منزل حتما یک اپی پن همراه خود داشته باشید.

خطر نیش زنبور زرد برای زن باردار

آیا زنبورگزیدگی در بارداری خطرناک است؟

در هر مرحله از زندگی ممکن است دچار زنبورگزیدگی شویم. در دوران بارداری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد که در حالت عادی نگران‌کننده نیست. مگر اینکه به نیش زنبور آلرژی داشته و در گذشته به واکنش‌های آلرژیک زیادی دچار شده باشید. در شرایط بارداری نیز می‌توان همان اقدامات درمانی معمول را برای فرد گزیده شده با نیش زنبور انجام داد، اما از مصرف داروهای آنتی‌هیستامین (antihistamine) حاوی ترکیبات ضداحتقان خودداری شود.

با وجود این‌که نیش زنبور به تنهایی به جنین آسیب نمی‌رساند، اما یک واکنش آلرژیک شدید می‌تواند اثرات منفی بر روی آن داشته باشد. به همین دلیل در صورت بروز علائم آنافیلاکسی در فرد باردار از اپی پن استفاده کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

  علائم حساسیت به عسل (آلرژی به عسل) در کودکان و بزرگسالان

آیا زنبورگزیدگی برای کودکان خردسال خطرناک است؟

با وجود این که گزیدگی معمولا در کودکان دیده می‌شود و اتفاق رایجی است. باز هم نباید آن را ساده پنداشت. کودکان خردسال در این مورد آسیب پذیرتر هستند. زیرا ممکن است نتوانند به درستی بیان کنند که توسط یک زنبور گزیده شده‌اند. هنگامی که کودکتان بیرون از خانه بازی می‌کند، مراقب علائم زنبورگزیدگی باشید و در صورت هر گونه شکایت و گریه، بدن او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دچار گزیدگی شده است یا خیر. همچنین به کودک خود راهکارهایی را که می‌تواند از او در برابر زنبورزدگی محافظت کند آموزش دهید. در مورد درمان کم خونی با عسل بیشتر بدانبد.

درمان گزیدگی با نیش زنبور زرد

درمان گزیدگی با نیش زنبور زرد

1) آنتی هیستامین

بدن برای محافظت از خود در برابر عوامل خارجی، ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می‌کند که تا حدی موجب تورم و خارش می‌شود. مصرف یک آنتی هیستامین مانند بنادریل (Benadryl) بلافاصله پس از گزیدگی می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

2) خمیر جوش شیرین

از آن جا که سم زنبورهای زرد به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد، ماهیت قلیایی جوش شیرین می‌تواند به خنثی‌سازی آن کمک کند. به منظور درست کردن این خمیر یک قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس با پنبه به محل گزیدگی بمالید.

3) برای کاهش خارش از سرکه استفاده کنید.

سرکه به دلیل قابض بودن و خاصیت جمع‌کنندگی که دارد از خاراندن محل گزیدگی جلوگیری می‌کند. خاراندن می‌تواند منجر به عفونت و التهاب بیشتر شود. کافیست یک پنبه را به سرکه آغشته کرده و به محل گزیدگی بزنید.

4) در مواقع اضطراری از اپی پن استفاده کنید.

اگر هر کدام از اعضای خانواده‌ به نیش زنبور زرد حساسیت دارید، همیشه یک اپی پن در کیف یا جعبه کمک‌های اولیه خود داشته باشید. حتماً در مورد زمان مناسب استفاده از این داروی قدرتمند با پزشک خود صحبت کنید.

چطور از گزیدگی توسط زنبور زرد جلوگیری کنیم؟

در ماه‌های گرمتر سال مانند بهار و تابستان، زنبورهای زرد مجبورند بیرون از لانه باشند و از گل‌ها و همچنین اجساد تغذیه کنند. در ماه‌های بعد، هنگامی که گل‌ها شروع به کم‌تر شدن می‌کنند، این حشرات معمولا به منظور جستجوی منابع قند به سطل زباله‌ها یا غذاها و خوراکی‌هایی که برای پیک نیک برده می‌شوند پناه می‌برند. در این زمان حشرات در تهاجمی‌ترین حالت خود هستند و احتمال گزیدگی توسط آن‌ها نیز بیشتر است.

برای درمان بیماری های پوستی می توانید از عسل استفاده کنید، به نظر شما آیا درمان پسوریازیس با عسل (Psoriasis) امکان دارد و مفید است؟

  بهترین شرایط نگهداری ژل رویال | محل و مدت نگهداری ژل رویال + روش مصرف ژل رویال

توصیه نهایی:

به منظور جلوگیری از زنبور گزیدگی موارد زیر را رعایت کنید:

  • اگر در محیط باز غذا می‌خورید، حتما از سطل زباله‌ها فاصله بگیرید و بلافاصله روی غذا را بپوشانید تا زنبورهای زردی که در کمین هستند را دور نگه دارید.
  • اگر در حال پیاده روی هستید و با یک گروه زنبور زرد مواجه شدید، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که لانه زنبوری در آن نزدیکی وجود دارد، پس سعی کنید مسیرتان را عوض کنید.
  • زدن زنبورهای زرد می‌تواند آن‌ها را تحریک به حمله کند. پس وقتی یکی از آن‌ها روی بدنتان نشست، آرامش خودتان را حفظ کرده و از هر گونه حرکت ناگهانی پرهیز کنید.

برخی سوالات رایج:

نیش زنبور زرد چیست ؟

همچنین برخلاف زنبور‌های عسل که فقط یک بار قادر به نیش زدن هستند، زیرا نیش آن‌ها کنده شده و در بدن شما می‌ماند، جلیقه زردها این توانایی را دارند که چندین بار شما را نیش بزنند.هنگامی که یک زنبور زرد شما را نیش می‌زند، پوست شما را با نیش خود سوراخ کرده و از سم خود درون آن تزریق می‌کند که منجر به یک درد ناگهانی می‌شود

درمان گزیدگی با نیش زنبور زرد چیست؟

1) آنتی هیستامین
2) خمیر جوش شیرین
3) برای کاهش خارش از سرکه استفاده کنید.

آیا زنبورگز یدگی در بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد که در حالت عادی نگران‌کننده نیست. مگر اینکه به نیش زنبور آلرژی داشته و در گذشته به واکنش‌های آلرژیک زیادی دچار شده باشید. در شرایط بارداری نیز می‌توان همان اقدامات درمانی معمول را برای فرد گزیده شده با نیش زنبور انجام داد.

چطور از گزیدگی توسط زنبور زرد جلوگیری کنیم؟

اگر در محیط باز غذا می‌خورید، حتما از سطل زباله‌ها فاصله بگیرید و بلافاصله روی غذا را بپوشانید تا زنبورهای زردی که در کمین هستند را دور نگه دارید.-اگر در حال پیاده روی هستید و با یک گروه زنبور زرد مواجه شدید، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که لانه زنبوری در آن نزدیکی وجود دارد، پس سعی کنید مسیرتان را عوض کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *