بره موم چیست؟ 5 خواص بره موم

بره موم چیست

بره موم چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید تا به حال اسم آن را شنیده باشید، بله بره موم توسط زنبور عسل تولید می شود. جنس بره موم چیست ،آیا با موم زنبور عسل که حجره های شش ضلعی دارد متفاوت است. کاربرد حجره های شش ضلعی از جنس موم در کندوی زنبور عسل، محل تولد نوزادان، ذخیره عسل و ‌ذخیره گرده گل است. در حالی که کاربرد بره موم اینچنین نیست.

متأسفانه بسیاری افراد با مفهوم واقعی اینکه “بره موم چیست؟ ” آشنایی ندارند و نمی دانند که این محصول چه خواص فوق العاده ای در زمینه درمان انواع بیماری دارد. بر همین اساس لازم دانستیم تا در ادامه به بررسی خواص بره موم بپردازیم. تا ضمن آگاهی بیشتر نسبت به خواص درمانی بره موم از این محصول نهایت بهره را ببرید.

بره موم چیست؟

بره موم یک ماده رزینی است که توسط زنبور عسل از روی شاخه و برگ گیاهان جمع آوری می شود. ترکیبات اصلی بره موم شامل رزین گیاهان و موم زنبور عسل است. رنگ آن ممکن است تنوع بسیار زیادی داشته باشد. در مناطق معتدل رنگ این ماده از زرد روشن یا قهوه ای تا قهوه ای تیره متغیر است. رنگ بره موم تولید شده در آب و هوای گرمسیری و جنگلی ممکن است از قهوه ای مایل به سبز روشن (در بره موم برزیلی) تا سیاه و قرمز تیره (در تعدادی از نمونه های کوبایی) متغیر باشد.هرچه بره موم، بیشتر در کندو باقی بماند رنگ آن تیره تر می شود. بره موم تازه به رنگ قرمز بر سطح قابهای چوبی نگهداری عسل در کندو دیده می شود.

البته در صورتی که می خواهید به منظور درمان بیماری های مختلف از بره موم عسل استفاده نمایید، توصیه می کنیم بره موم تازه تهیه کنید. زیرا به هر اندازه که بره موم شفاف تر و تازه تر باشد، به نسبت عملکرد مطلوب تری خواهد داشت. در این راستا نیز فروشگاه گل افراز انواع مختلف بره موم عسل با بالاترین کیفیت را تهیه نموده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. شما نیز می توانید محصولات موردنیاز خود را متناسب با نوع بیماری و شدت آن از این فروشگاه بروز و معتبر خریداری کنید.

همچنین رنگ بره موم با توجه به درختان و گیاهانی که زنبور عسل از رزین آنها استفاده کرده متفاوت است.شما می توانید بره موم را در دو قسمت کندو بیشتر از جاهای دیگر مشاهده کنید اول در مدخل ورودی یا دریچه پرواز کندوها و دوم در قسمت فوقانی و طرفین قابها. لایه های بره مومی ذخیره شده در کندو بمنظور استفاده در مسدود نمودن درز ها و منافذ کندو می باشد. و زنبور به طور غریزی درزها را با بره موم پر می کند.در دمای ملایم، بره موم ماده ای نرم و چسبنده می باشد و با قرار گرفتن در معرض سرما سفت و سخت میگردد، و از چسبندگی آن کاسته می شود، گرچه باز هم قابلیت شکل پذیری خود را حفظ میکند.

ولی هنگامی که در فریزر نگهداری گردد کاملا خشک، سخت و شکننده می شود. بره موم در دماهای بین 70 تا 100 درجه سانتی گراد به مایع تبدبل می گردد. برای خرید عسل چند گیاه از صفحه مورد نظر بازدید نمایید.

  درمان سوختگی ها با عسل + 10 نکته ایمنی استفاده از عسل برای سوختگی‌ ها

بره موم

چگونه زنبور های عسل، بره موم را جمع آوری می کنند؟

در حال حاظر بیشتر زنبورداران و پژوهشگران بر این باورند که رزین بره موم به طور مستقیم توسط زنبور عسل از درختان، درختچه ها و گیاهان گردآوری می گردد. با این همه، این تنها فرضیه ای نیست که در این مورد ارائه شده است. در سال 1907 کاستن ماخر یکی از پژوهشگران آلمانی در زمینه زنبور عسل، اظهار داشت که بره موم تا اندازه زیادی از دانه های گرده گل به دست می آید. گاستن ماخر بر این باور بود که زنبورهای عسل دانه های گرده گل را به بخشی از روده خود انتقال می دهند و در آنجا دانه‌ی گرده با جذب آب متورم می شود و به پنج برابر حجم خود می رسد.

به هنگام گسیخته شدن، دانه های گرده، پلاسمایی تولید می کنند که به باور او زنبور های عسل، آن را برای گسیخته شدن دانه های گرده، فراوری و به نوعی بلسان تبدیل و از بدن زنبور خارج می گردد. این بلسان برون تراویده بعداً با دیگر پوست های دور ریخته شده دانه های گرده و موم ترکیب شده، پایه بره ی بوم را تشکیل می دهد. پشتیبانی از این فرضیه از تجربیاتی حاصل شده است که نشان می دهد حتی در مواردی که زنبور های عسل مواد رزینی در اختیار نداشته لیکن دانه ی گرده در دسترس داشته اند، باز هم تولید بره موم صورت گرفته. همچنین پشتیبانی بیشتر از مشاهداتی بدست می آیدکه نشان می دهد بیشترین تولید بره موم با زمان های اوج فراوانی گرده ی گل همراه است.

در مورد درمان پسوریازیس با عسل بیشتر بدانید.

در حالی که کل فرضیه ی کاستن ماخر کنار گذاشته نشده، ابداع آنالیز های بیو شیمیایی مدرن آن را بسیار ضعیف ساخته است. برای نمونه پژوهش نشان داده است که اگر هم باز مانده‌ای از مواد آزاد شده بر اثر تجزیه دانه‌ی گرده در بره موم موجود باشد، میزان آن بسیار اندک است. تا به امروز مقبول ترین فرضیه توسط روش همکارانش در قرن گذشته ارائه گردیده است.وی مشاهده کرد که زنبورهای عسل رزین ترشح شده از درختان را با آرواره هایشان حمل می کنند و سپس به خرد کردن کلوخه ی رزینی می پردازند. پس از آن رزین از پا های جلویی به پاهای میانی زنبور منتقل می گردد و کار بر روی آن ادامه می یابد تا اینکه این محموله به سبد گرده  واقع در پاهای انتهایی منتقل گردد، در این زمان به شکل گلوله کوچکی در می آید.

موم یعنی چه

زنبورها پس از جمع آوری این ماده به سوی کندو های خود پرواز نموده و بلافاصله پس از ورود به کندو بار خود را در مناسب ترین نقطه ی کندو جهت مصرف در روزهای بعد ذخیره می سازند ترکیبی از هر دو فرضیه را فیلیپ در سال 1930 ارائه داد. او استدلال کرد که دو نوع بره موم وجود دارد، یکی آن که از طریق موصوف به وسیله ی کاستن ماخر به وجود می آید و دومی با گرد آوری بره موم از منابع خارجی تولید می گردد.فیلیپ بر این باور بود که مهم ترین کاربرد بره موم در کندو پوشاندن و ضد عفونی سلول هایی است که ملکه در آنها تخم گذاری می کند. بره موم گرد آوری شده از منابع خارجی کاربردی ثانویه دارد و بیشتر به عنوان ماده ای ساختمانی در کندو جهت تقویت شان و پر کردن شکاف ها و درز ها به کار می رود.

  فواید عسل چیست؟ + 6 خواص عسل طبیعی برای درمان

خواص بره موم

اکنون که با مفهوم اینکه بره موم عسل چیست؟  آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا خواص درمانی بره موم را نیز بشناسید. زیرا این آگاهی کمک می کنیم تا این فرآورده با کیفیت و پرکاربرد را در زمان و موقعیت مناسب برای درمان بیماری ها و اختلالات مختلف بکار ببرید. در این راستا اصلی ترین و مهمترین خاصیت های بره موم به شرح زیر است:

خواص درمانی بره موم

1. ضد میکروب و باکتری زدایی سریع

تحقیقات و بررسی های به عمل آمده نشان داده که بره موم عسل خاصیت باکتری زدایی فوق العاده ای دارد و در کوتاه ترین زمان ممکن انواع میکروب و آلودگی را از بین می برد. در واقع بره موم با تقویت قوای بدن اثرات نامطلوب میکرو ارگانیزم ها را به حداقل می رساند. از این رو برای کنترل و درمان بیماری های عفونی، کاهش التهابات لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان گزینه مناسبی است. تنها کافیست که به مفهوم اصلی “بره موم چیست؟ ” پی برده باشید و ضمن استفاده صحیح و اصولی از بروز بسیاری از بیماری های عفونی و باکتریایی جلوگیری کنید.

2.کاهش عوارض سرطان و شیمی درمانی
متأسفانه بعضی از افراد به بیماری های سخت نظیر سرطان های خوش خیم و بد خیم مبتلا هستند. از این رو برای کنترل و درمان بیماری باید زیرنظر پزشک متخصص قرار بگیرند و در صورت نیاز پروسه شیمی درمانی را در مقاطع مختلف انجام دهند. به لحاظ اینکه سرطان و شیمی درمانی عوارض زیادی بر روی بدن دارد و موجب بروز اختلالات متعدد در قسمت های مختلف بدن می شود، به وسیله بره موم می توان از بروز این عوارض و تشدید آن ها جلوگیری کرد. به دلیل اینکه عسل بره موم موجب تقویت قوای جسمانی و سیستم ایمنی بدن می شود و بدین نحو عوارض ناشی از سرطان و شیمی درمان کاهش می یابد و به حداقل میزان خود می رسد.

3. ضد تومور
به طور کلی مرگ سلول های حیاتی در بدن باعث می شود تا آن ها از چرخه عملکرد خارج شوند و بدین نحو زمینه مناسبی برای تولید و رشد انواع تومور به وجود بیاید. در این زمینه یکی از مهمترین خواص بره موم تقویت سلول های بدن است و بدین نحو خطر ابتلا به تومور را به حداقل می رساند و در صورت ابتلا نیز رشد تومور متوقف می شود و به وسیله عمل جراحی می توان تومور را برداشت.

بره موم چیست؟

4. بهبود سیستم ایمنی بدن
بسیاری از بیماری های، عفونت ها، آلرژی ها و … بر اثر ضعف سیستم ایمنی بدن به وجود می آید. در این زمینه نیز برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری و ناهنجاری می بایست سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به حد مطلوب رسانید. در واقع بخش مهمی از خواص درمانی بره موم به تقویت قوای جسمانی و سیستم ایمنی بدن اختصاص یافته است. به طوری که استفاده صحیح و اصولی از آن تا حد زیادی از بروز بیماری های مزمن، واگیردار و … جلوگیری می کند. شما نیز می توانید با مراجعه به سایت گل افراز، عسل بره موم را تهیه نموده و جهت تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار دهید.در مورد خرید عسل در اصفهان و فروشگاه های معتبر بیشتر بدانید.

5. رفع چین و چروک و لکه های پوستی
به طور کلی پوست اصلی ترین بخش در بدن انسان ها می باشد و به شدت در معرض انواع آلودگی، اشعه ماورای بنفش، نور خورشید، دود، جوش و … قرار دارد. از این رو بیشتر مواقع شاهد بروز مشکلات و ناهنجاری پوستی نظیر لکه و چین و چروک هستیم. در این خصوص نیز عسل بره موم به دلیل برخورداری از ترکیبات فوق العاده قادر است تا انواع چین و چروک و لکه های پوستی را از بین ببرید. به همین جهت با تهیه این محصول از فروشگاه اینترنتی گل افراز می توانید یک ترمیم کننده پوست با کارایی منحصر به فرد را همراه خود داشته باشید و در مواقع موردنیاز از آن استفاده کنید.
البته خواص بره موم به این چند مورد ختم نمی شود و فواید دارویی و درمانی فراوانی نظیر درمان بیماری های روده، زخم معده، پاکسازی رحم، بهبود عملکرد ریه، التیام زخم های سطحی و عمیق، کاهش آب مروارید چشم، جلوگیری از پوسیدگی دندان، رفع عفونت مجاری ادراری و تسکین علائم آلرژی به همراه دارد.

بره موم عسل چیست؟

  درمان تب با عسل | 5 راهکار خانگی برای درمان تب و لرز با عسل

در پایان :

شخصاً بر این باورم که در فرضیه ی فیلیپ نکته ای وجود دارد که کاربرد دو نوع مختلف بره موم را تجویز می کند، اما گمان دارم باز هم باید صبر کنیم تا با پژوهش های بیشتر به پاسخ قطعی برسیم. با توجه به تحقیقات علمی صورت گرفته و رفرنس ها، ترکیبات رزینی بره موم می تواند در مقابله با بیماری های عفونی و سرطانی نقش مهمی را ایفا کند.

برخی سوالات رایج:

بره موم چیست ؟

بره موم یک ماده رزینی است که توسط زنبور عسل از روی شاخه و برگ گیاهان جمع آوری می شود. ترکیبات اصلی بره موم شامل رزین گیاهان و موم زنبور عسل است. رنگ آن ممکن است تنوع بسیار زیادی داشته باشد.

چگونه زنبور های عسل، بره موم را جمع آوری می کنند؟

در حال حاظر بیشتر زنبورداران و پژوهشگران بر این باورند که رزین بره موم به طور مستقیم توسط زنبور عسل از درختان، درختچه ها و گیاهان گردآوری می گردد. با این همه، این تنها فرضیه ای نیست که در این مورد ارائه شده است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *