دسته بندی: مقالات

معرفی 6 انواع عسل طبیعی | نکات و فواید آن برای سلامتی

عسل همواره یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مفید و در عین حال یک داروی شفابخش جهت بسیاری از بیماری‌ها است. در سرتاسر کره خاکی از گذشته‌های بسیار دور، نیاکان ما از خواص انواع عسل به خوبی آگاه بودند. نخستین کاربرد‌های شناخته شده انواع عسل طبیعی، در درمان‌های دارویی و طب سنتی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. که بر روی لوحه‌های سنگی پیشینیان بر جای مانده از اقوام سومری بر می‌گردد. البته از آنجایی که مدل‌های مختلفی انواع عسل دنیا وجود دارد، به نسبت آثار و فواید آن‌ها نیز برای سلامتی متفاوت است و جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توانیم از انواع عسل طبیعی استفاده کنیم. البته اول باید بدایند چند نوع عسل داریم، تا پس از آشنایی کامل با خصوصیات و مزایای هر کدام از آن‌ها، بهترین نوع عسل را انتخاب نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا از مزایای انواع عسل و خواص آن اطلاع پیدا کنید.

با انواع عسل موجود در جهان آشنا شوید

انواع عسل و فواید آن در وهله اول بر اساس طبقه‌ بندی گونه گیاهی یا نوع گلی که شهد از آن جمع شده مورد بررسی و طبقه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال وقتی شیشه‌ای از این ماده مغذی را با عنوان “عسل یونجه” یا “عسل اکالیپتوس” مشاهده می‌کنید، این بدان معناست که منبع شهد یا گونه گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده است، همان اکالیپتوس و یونجه است. به همین دلیل در طبقه‌بندی انواع عسل باید به این موضوع توجه کرد.عسلی را که فقط از یک منبع تهیه می‌شود و زنبور تنها روی یک ساقه گیاهی می‌نشیند، عسل “تک گل” یا ” گونه‌ای” می‌گویند. در حالی که اگر عسلی از شهد بیش از یک نوع گل تولید شود و پایه‌های گیاهی متفاوتی داشته باشد، به عسل” چند گل” معروف می‌شود و از این رو خواص انواع عسل ناشی از همین مسأله است.

بدین ترتیب هنگام تهیه و استفاده از عسل می‌بایست به تک گل یا چند گل بودن آن توجه ویژه داشته باشید و سپس براساس طبقه‌بندی‌های موجود و خواص انواع عسل، محصول موردنیاز خود را تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید. قطعاً هرچه عسل تهیه شده خالص‌تر و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، به نسبت کارایی و تأثیر بیشتری خواهد داشت. در این خصوص بسیاری از پزشکان و اطباء سنتی معتقدند که عسل‌های طبیعی و تیره رنگ برای درمان انواع بیماری و ناهنجاری مناسب‌تر هستند. از این رو می‌توان گفت عسل جایگاه ویژه‌ای در علم پزشکی دارد و به عنوان یک خوراکی مغذی و داروی گیاهی با کیفیت قادر است تا انواع بیماری را بهبود ببخشد.

بافت انواع عسل طبیعی، شیرینی آن و همچنین خاصیت درمانی، دارویی عسل تا حد بسیار زیادی به منبع گل و ساقه گیاهی که عسل از آن تولید شده است بستگی دارد. بعضی از عسل‌ها طعم و عطر بسیار ملایمی دارند در حالی که برخی دیگر از انواع عسل و خواص آن متفاوت هستند و طعم کاملاً قوی دارند و خواص متضادی هم دارا هستند. برخی از آن‌ها برای مبارزه با عفونت یا بهبود زخم بهترین هستند، در حالی که برخی دیگر از انواع عسل برای گلو درد یا درمان فشارخون بالا در بیماران مفید است. به عبارت دیگر هر کدام از انواع عسل موجود در دنیا از شهد گل و گیاهان مختلف به وجود آمده‌اند و همین امر سبب شده تا خواص و کارایی آن‌ها نیز با یکدیگر فرق کند.

بدین ترتیب استفاده خودسرانه و بدون مشورت با پزشک و متخصصین طب سنتی نه تنها موجب بهبود بیماری نخواهد شد، بلکه ممکن است موجب تشدید بیماری و حتی آسیب به سایر قسمت‌های بدن شود. بنابراین به این مورد توجه ویژه داشته باشید و تا زمانی که از نحوه تولید، مزایا و خواص عسل موردنظرتان مطمئن نشده‌اید، از مصرف آن پرهیز کنید.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید در مورد درمان کم خونی با عسل بیشتر بخوانید،به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

طبقه‌ بندی انواع عسل و فواید آن

در پاسخ به این سوال که چند نوع عسل داریم؟ مطلب مارا دنبال کنید:

عسل شبدر

عسل شبدر عسلی است که اکنون در بسیاری از مناطق مختلف سراسر جهان برداشت می‌شود و به طور معمول از شهد گیاه شبدر تهیه شده. این عسل رنگ روشن‌تر، طعم ملایم‌تر و عطر به نسبت متفاوتی با عسل طبیعی معمولی که میل می‌کنید دارد. این عسل برای استفاده در چاشنی‌ها، درست کردن سس و پخت کیک بسیار خوشمزه است. گیاه شبدر در مناطق گرمسیر از بهمن ماه و در مناطق سردسیر تا پایان مردادماه گلدهی دارد و زنبور‌ها با استفاده از شهد این گل‌ها عسل طبیعی و با کیفیت تولید می‌کنند. البته باید بدانید که مدت زمان گلدهی شبدر دو هفته می‌باشد و بازه زمانی گلدهی شبدر سفید نیز با اندکی تفاوت همراه است. بدین صورت که از فروردین ماه شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد. از خواص و ویژگی‌های بازر انواع عسل شبدر موم دار و بدون موم می‌توان به بهبود مشکلات کبدی، درمان سرفه و گلودرد، کنترل و تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون اشاره کرد.

اگر میخواهید با فواید عسل برای لاغری شکم و تأثیر آن بر کاهش وزن آشنا شوید به مقاله فواید عسل برای لاغری مراجعه نمایید.

عسل گندم سیاه

گل‌های گندم سیاه که خاصیت دارویی دارند، اغلب به رنگ تیره هستند و همین موضوعباعث ایجاد یکی دیگر از انواع عسل و خواص آن در بازار شده است. شهد و عسل این گل را به همین دلیل به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه است. این عسل برای طعم دارکردن محصولات گوشتی و استفاده در غذا‌ها انتخابی بسیار خوب و مناسبی است و یکی از بهترین عسل‌ها با خواص متعدد و خوش طعم برای پخت گوشت است.عسل گندم سیاه شاید خیلی شناخته شده نباشد ولی خواص آنتی اکسیدانی دارد و به دلیل قدرت ضد باکتریایی فراوانی که دارد، یکی از عناوین دارویی هم شناخته شده است به طوری که گفته می‌شود در برابر درمان برخی از سخت‌ترین و شدیدترین بیماری‌ها و عفونت‌ها نظیر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین بسیار خوب عمل می‌کند و شفا بخش است.

آیا عسل برای دیابت مفید است برای اطلاعات بیشتر به مقاله  عسل برای افراد دیابتی مراجعه نمایید.

عسل اقاقیا

عسل اقاقیا یکی دیگر از انواع عسل است، سرشار از فلاونوئید است. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به مبارزه با بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های خطرناک، حتی برخی از انواع سرطان کمک کنند. همین‌طور در برابر تعداد بسیار زیادی از باکتری‌های مقاوم که درمانی برایشان نیست نیز مؤثر است زیرا مواد تشکیل‌دهنده این مدل از انواع عسل به آرامی پراکسید هیدروژن (اسیدی که دیواره سلول‌های باکتریایی را به اصطلاح می‌شکند) آزاد می‌سازد. برخی از افراد به دلیل قدرت ضد باکتریایی این نوع از عسل از ساقه اقاقیای آن به عنوان یک پیشگیری یا درمان آکنه، جوش و سایر بیماری‌های پوستی این چنینی هم استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم از منظر گیاه‌شناسی به اقاقیا نگاه کنیم باید بگوییم درخت اقاقیا بومی جنوب آمریکا است. اما در کشور ما ایران نیز درخت اقاقیا در محیط‌های معتدل و سردسیر کاشته می‌شود. از آنجایی که این درخت به سرعت رشد می‌کند، فرآیند تولید و تهیه عسل اقاقیا نیز تسریع پیدا کرده است. از نظر ظاهری نیز عسل اقاقیا بی‌رنگ و زلال است و به لحاظ آب‌گون بودن، بی‌رنگ‌ترین و زلال‌ترین عسل شناخته شده است. استفاده از این عسل نیز خواص و مزایای فراوانی به همراه دارد. که از بین اصلی‌ترین و مهمترین خواص انواع عسل اقاقیا می‌توان از درمان ناراحتی و مشکلات صفرا، بهبود فرآیند رشد کودکان، آرامش بخش و تسکین اعصاب و روان، ملین و خواب‌آور و مفید برای درمان کم خونی نام برد.

عسل زیرفون

عسل زیرفون بسیار کمرنگ و زرد روشن است. شکل خمیری شکل و طعم خوشایند با بوی معطر دارد و آرام بخش است و خاصیت ضد اسپاسم داشته و برروی سیستم اعصاب اثر بسیار مفید و مثبتی دارد. این عسل برای رفع بی‌خوابی و درمان کم خوابی بسیار مؤثر است و می‌توان از عسل زیرفون به عنوان شیرین‌کننده نیز استفاده کرد. از آنجایی که خواص انواع عسل علاوه بر کیفیت و غلظت محصول به نحوه و میزان استفاده از آن نیز بستگی دارد، قبل از مصرف این عسل و انواع عسل طبیعی می‌بایست در رابطه با نحوه استفاده از آن آگاهی کسب کنید و با مصرف صحیح و اصولی آن روند بهبود را افزایش دهید و شاهد آثار مطلوب استفاده از عسل زیرفون باشید.
تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده نیز نشان داده که استفاده صحیح و به اندازه از این عسل آثار مطلوبی بر روی اعصاب و سیستم عصبی دارد. شما نیز می‌توانید درصورت ابتلا به بی‌خوابی، کم خوابی و سایر مشکلات عصبی از این عسل با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. بدین منظور در فروشگاه گل افراز نیز با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین عسل‌های زیرون تهیه شده و در با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. شما نیز می‌توانید محصول موردنیازتان را از این فروشگاه اینترنتی عرضه انواع عسل و سایر محصولات گیاهی و دارویی تهیه کنید.

عسل گل وحشی

عسل گل‌های وحشی که از شهد همان گل توسط زنبور عسل باساقه‌گیاهگل‌های کوهی تولید می‌شود. بسته به موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای که کندو‌ها در آن مستقر باشند عسل متفاوتی با خواص بسیار زیاد از لحاظ مزه، طعم و رنگ تولید می‌شود. این عسل اغلب به رنگ زرد مایل به قهوه‎ای است.فواید این عسل برای سلامتی و بنیه بدن متنوع است ولی در درجه اول مهارکنندگی سرفه و خواص آنتی اکسیدانی دارد. بسیاری از افراد و مطاله‌کنندگان بر این باورند که مصرف این نوع از عسل یک روش خوب برای مبارزه با آلرژی و حساسیت‌های فصلی موضعی است که در بیشتر مواقع توسط گل‌های وحشی که عسل از آن تولید می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همان طور که گفته شد کیفیت عسل گل وحشی تا حد زیادی به موقعیت مکانی کندو‌ها و تنوع پوشش گیاهی آن منظقه بستگی دارد. به طبع آن هرچه منطقه از گل‌های وحشی مناسب‌تر و با کیفیت‌تر بهره‌مند باشد، به نسبت کیفیت عسل بیشتر می‌شود و مصرف آن هرگونه حساسیت و آلرژی را از بین می‌برد.

عسل آویشن

عسل آویشن از گیاه آویشن و همچنین گرده افشانی زنبور این گل به وجود می‌آید؛ در اصل این عسل از فرآوری و گرده‌افشانی شهد گل آویشن توسط زنبور عسل به وجود می‌آید. همچنین این عسل دارای ماده درمان‎‌کننده بسیاری از بیماری‌ها و پیشگیری از عوارض مختلفی است و دارای ویتأمین‌های B، A و E است. البته در رابطه با عسل آویشن به عنوان یکی از بهترین انواع عسل نیز این امر صدق می‌کند و هرچه کیفیت و غلظت آن بیشتر باشد، مصرف آن موجب بهبود سریع‌تر و بهتر انواع بیماری خواهد شد. از این رو همواره سعی کنید عسل آویشن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید و مورد استفاده قرار دهید.


از خواص عسل آویشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود تنگی نفس و آسم؛ عسل آویشن تمامی مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند و با بهبود عملکرد ریه میزان تنگی نفس را کاهش می‌دهد. این نوع از عسل برای افراد مبتلا به مشکلات ریوی و آسم بسیار مناسب است و علاوه بر بهبود بیماری، درد‌های ناشی از عفونت‌های قفسه سینه و ریه را تسکین می‌دهد.
  • بهبود سرفه و گلو درد؛ هنگام ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت دندان و سیستم تنفسی دچار گلودرد و سرفه شدید می‌شوید. در این گونه موارد با استفاده از صحیح و مستمر از عسل آویشن می‌توانید میزان سرفه و گلو درد را کاهش دهید. در واقع این نوع عسل با بهره‌مندی از آنتی اکسیدان قوی مجاری گلو و گوش را ضدعفونی می‌کند و به همین جهت شاهد کاهش درد در ناحیه گلو و از بین رفتن سرفه خواهید بود.
  • بهبود درد‌های مفصلی؛ افراد میانسال و پیر جامعه از مشکلات مفصلی و درد‌های مداوم رنج می‌برند. به آن‌ها توصیه می‌کنیم با خرید عسل آویشن از فروشگاه اینترنتی گل افراز و استفاده صحیح براساس دستورالعمل‌های موجود شدت این عارضه مزمن را به حداقل برسانند. البته اگر درد‌های مفصلی سریع تشخیص داده شود و سیر درمانی آن را شروع کنید، علاوه بر کاهش درد‌ها شاهد بهبود بیماری و رفع کامل درد در قسمت‌های مختلف مفاصل خواهید بود.
  • بهبود سر درد و میگرن؛ متأسفانه بعضی از افراد به سردرد‌های میگرنی و شدید مبتلا هستند. به طوری که شدت حملات میگرنی به حدی است که آن‌ها را زمین گیر کرده و روانه بیمارستان می‌کند. برای این دسته از بیماران نیز عسل آویشن مناسب است و موجب بهبود سردرد و میگرن می‌شود.

نتیجه‌گیری

دانستید که در سرتاسر کره خاکی از گذشته‌های بسیار دور، نیاکان ما از خواص انواع عسل به خوبی آگاه بودند. نخستین کاربرد‌های شناخته شده انواع عسل طبیعی، در درمان‌های دارویی و طب سنتی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید و با برخی از انواع عسل که هم خاصیت خوراکی دارند و هم خاصیت درمانی آشنا شدید، صمیمانه تشکر می‌کنیم. امیدواریم با آشنایی از خواص انواع عسل بتوانید از تأثیرات مفید این ماده مغذی در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

برخی سوالات متداول:

انواع عسل را نام ببرید؟چند نوع عسل داریم؟

عسل شبدر – عسل گندم سیاه – عسل اقاقیا – عسل زیرفون – عسل گل وحشی – عسل آویشن و …

طبقه بندی انواع عسل ها بر چه اساسی است ؟

متناسب با منبع شهد گل که شامل عسل تک گل و عسل چند گل که شامل چند نوع گل میباشد- متناسب با زمان تولید میتواند شامل عسل بهاره و پاییزه باشد- متناسب با منطقه تولید – متناسب با رنگ عسل- متناسب با نحوه تولید و استخراج

golafraz

Recent Posts

12 خواص بالقوه ژل رویال برای سلامتی

12 خواص بالقوه ژل رویال برای سلامتی ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای…

6 ماه ago

انواع زنبورهای عسل کندو | ویژگی ها + نقش هر یک از آن ها

بسیاری از افراد با خواص و فواید عسل طبیعی آشنا هستند. اما ممکن است تعداد…

2 سال ago

درمان اگزما با عسل طبیعی برای سلامتی

اگزما، یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است.آیا درمان اگزما با عسل امکان پذیر است؟…

2 سال ago

خواص شیر و عسل برای سلامتی + 10 تا از فواید شیر و عسل

ایا از خواص شیر و عسل(فواید شیر عسل) آگاهید؟ ترکیب شیر با عسل یک ترکیب…

2 سال ago

مصرف سیاه دانه با عسل + خواص سیاه دانه و عسل برای سلامتی

اگر شما هم علاقمند به طب سنتی و خواص مواد غذایی هستید، حتماً نام دوسین…

2 سال ago

خواص گردو با عسل + خاصیت معجون عسل و گردو به صورت ناشتا

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص خواص گردو با عسل…

2 سال ago