اهمیت زنبور عسل

يکي از ارزشمندترين مخلوقات خداوندي که بنا به وحي او در خدمت انسان قرار گرفته ، زنبور عسل است . حشره اي کوچک با بهره هاي بزرگ ، براي کشف اين خادم الهي تا کنون محققين و متخصصين با سالها کسب علم و تجربه به بخشي از سودمندي هاي وي پي برده اند و هنوز جاي کاوش هاي بيشتر وجود دارد . زماني همه طالب نوش اين حشره ي عجيب و مفيد بودند ولي امروز براي نيش آن هم خريداراني وجود دارد . زيرا همانطور که نوش ان شفاست ، نيش آن هم به تشخيص دانش امروزي دواست . زندگي و بقاي هر موجود با مرگ موجود يا موجودات ديگر همراه است ، تنها موجوديکه تغذيه اش نه تنها کوچکترين آسيبي به هيچ موجودي وارد نمي کند ، بلکه حيات جديدي به هزاران موجود مي بخشد .

بطور کلي راه و روش زندگي زنبور عسل از همه موجودات عالم متمايز و متمايز است و به يقين زنبور عسل يکي از معجزات و معماهاي خلقت است . نقش عظيم زنبور عسل در حفظ فلور گياهي جنگلها و مراتع و محيط زيست و همچنين افزايش محصولات کشاورزي مي باشد . زنبور عسل علاوه بر گرده افشاني گياهان که در حقيقت از اين راه بيشترين استفاده را به انسان مي رساند . بواسطه توليد محصولاتي مثل عسل ، موم ،بره موم ، ژل رويال و زهر در صنعت زنبورداري و بسياري از صنايع ديگر مثل صنايع دارو سازي ، آرايشي ، شمع سازي ، نساجي ، کاغذ سازي ، چرم سازي و غيره نقش دارد و با اشتغال زايي در بخشهاي مربوط به توليد ابزار آلات زنبورداري ، کارگاه هاي کندو سازي ، کارخانه هاي بسته بندي عسل و کارگاه هاي آج موم نقش خود را در اقتصاد کشور ايفا مي کند .

تنوع اقليمي در کشور بستر مناسبي را براي فعاليت در رشته هاي گوناگون کشاورزي از جمله پرورش زنبور عسل فراهم نموده است . شناخت توانايي هاي بالقوه و نحوه عملکرد عوامل محيطي موثر بر زنبورداري ضروري است . موفقيت در امر پرورش زنبور عسل بستگي به دانش و اطلاعات کافي در مورد سازمان کندو ، رشد و رفتار زنبورداران در رابطه با محيط و اعمال مديريت صحيح دارد .

گروه توليدات زنبور عسل

عسل گل افراز

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *